حساسیت دندان‌ها پس از ترمیم چه دلایلی دارد؟

    کد خبر :527638

یک دندانپزشک در خصوص علل حساس شدن دندان‌ها پس از ترمیم و عصب‌کشی توضیحاتی را ارائه داد.

دکتر علی مرسلی، متخصص ریشه درمانی در خصوص علل حساسیت‌های پس از ترمیم دندان اظهار داشت: در زمان برداشت پوسیدگی، با توجه به اینکه در هنگام ترمیم دندان، دندان زنده است و دارای عروق و اعصاب در پالپ است، آسیب مکانیکی ممکن است به بافت زنده دندان وارد شود.

وی افزود: همین روند درست مانند خوب شدن یک زخم، نیاز به زمان دارد. در موارد نادری ممکن است آسیب به حدی باشد که بافت زنده دندان نتواند از عهده مهار آسیب بر بیاید و درد التیام پیدا نکند یا اینکه شرایط به گونه‌ای برود که دندان خون‌رسانی خود را از دست بدهد و در اصطلاح عام عصبش عفونی شده و بمیرد.

مرسلی ادامه داد: در این صورت عفونت می‌تواند به ناحیه استخوان دور ریشه دندان در فک گسترش یابد و حتی در صورتی که علامتی وجود نداشته باشد دندان نیاز به درمان ریشه دارد.

این دندانپزشک توضیح داد: دلیل دیگر حساسیت بعد از ترمیم، خود مواد پرکردگی و تحریک توسط خود این مواد و حساسیت به دلیل نشت آن‌هاست. این حساسیت البته موقت بوده و به زودی برطرف می‌شود. مثلاً نقره موجود در ترمیم‌های فلزی و حساسیت ناشی از اسید استفاده شده در پرکردگی‌های همرنگ دندان می‌توانند به طور موقت بعد از اتمام درمان موجب حساسیت دندان شوند که به مرور با احتمال بالا برطرف می‌شوند.

این جراح ریشه تصریح کرد: در ترمیم‌های فلزی (آمالگام) به دلیل رسانا بودن فلز طبیعی است که سرعت پاسخ دندان به تغییرات حرارتی بیشتر از دندان‌های عادی باشد. بعد از مدتی ممکن است با توجه به واکنش بافت زنده دندان، این درد و حساسیت کمتر شود.

مرسلی گفت: در طولانی مدت نقص پرکردگی، نشت ترمیم، بهداشت ضعیف و شروع مجدد پوسیدگی از لبه‌های ترمیم می‌تواند باعث درد حساسیتی دندان شود. در این صورت مداخله درمانی سریع توسط دندانپزشک با عوض کردن پرکردگی و قرار دادن ترمیم جدید می‌تواند از نیاز دندان شما به عصب کشی جلوگیری کند ولی در صورت پیشرفت پوسیدگی و درگیر شدن عصب نیاز به درمان ریشه خواهید داشت.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید