بهای تولید بنزین را نیروگاه‌ها با سوخت مازوت می‌دهند

    کد خبر :527635
بنزین

اقدام برای به صفر رساندن سوخت مازوت نیروگاه شهید سلیمی نکا، سال گذشته از سوی رئیس جمهور به وزارت نفت ابلاغ شد، دستوری که تاکنون اجرایی نشده است و ۳۵ درصد سوخت این نیروگاه همچنان از مازوت تامین می شود.

به گزارش اقتصادآنلاین؛ سوخت نیروگاه شهید سلیمی نکا همچنان با مازوت تامین می شود. این نیروگاه که از جایگاه مهمی هم به لحاظ موقعیت جغرافیایی و قرارگیری در کنار تالاب بین المللی میانکاله و هم به لحاظ تامین بخش مهمی از برق کشور دارد، پس از احداث خط لوله دامغان-کیاسر در سال 96، قرار بود از مصرف مازوت پاک شود، اما با گذشت حدود دو سال، پس از پشت سر گذاشتن بهانه سرمای زمستان و خط لوله ای که ظاهرا ناتمام مانده است، اکنون به بهای تامین بنزین داخلی، با سوخت مازوت اداره می شود.

35درصد سوخت نیروگاه نکا از مازوت تامین می شود

به گفته مدیرعامل نیروگاه نکا مصرف سوخت گاز این نیروگاه در صورتی که هر چهار واحد بخار صددرصد از گاز استفاده کنند، روزانه 10میلیون مترمکعب گازطبیعی است. اما اکنون حدود 35 درصد سوخت نیروگاه از مازوت تامین می شود. نیروگاه نکا در طی سال 4 درصد برق کل کشور را تامین می کند و این نیروگاه در سال گذشته 11 میلیارد و 33 میلیون و 874 هزار کیلووات ساعت انرژی تولید کرده است.

این در حالی است که به دستور دولت مصرف سوخت مایع در شرایط عادی نیروگاه های کشور ممنوع و رئیس جمهور خواهان اقدامی فوری برای حذف سوخت مازوت از نیروگاه های کشور شده است.

پیش تر نماینده نکا که پیگیری های مسالمت آمیز را بی جواب دانسته در گفت و گو با اقتصادآنلاین از مردم خواسته است تا از طریق دستگاه قضایی مساله مازوت سوزی نیروگاه را پیگیری کنند.

مشکل تامین گاز خانگی باعث استفاده از سوخت جایگزین است

اما محمود حقی فام، سخنگوی صنعت برق کشور معتقد است استفاده از گاز سیاستی است که با همکاری وزارت نفت و نیرو در سال 96 منجر به افزایش محسوس مصرف گاز طبیعی در نیروگاه ها شده است و بهترین وضعیت را در سال 97 سپری کردیم.

او با اشاره به اینکه در سال گذشته به ندرت از مازوت و یا سوخت مایع استفاده شده است می گوید: طبق مقررات، سوخت جایگزین حتما باید در نیروگاه ها وجود داشته باشد تا در صورت بروز مشکل، تامین برق متوقف نشود.

حقی فام با اشاره به اینکه وزارت نفت در زمان های محدودی با مشکل تامین گاز مصرف کنندگان خانگی روبروست ادامه می دهد: این محدودیت باعث می شود از سوخت جایگزین استفاده شود.

او با اشاره به سیاست کلی وزارت نیرو در استفاده از گاز طبیعی می گوید: استفاده از گاز طبیعی هزینه تعمیر و نگهداشت نیروگاه را پایین می آورد، در نتیجه هیچ تاکیدی در استفاده از مازوت وجود ندارد.

با این اوصاف ظاهرا فشار وزارت نفت است که منجر به ادامه روند استفاده از مازوت در این نیروگاه شده است، حقی فام در پاسخ به این سوال می گوید: ممکن است در بعضی نیروگاه ها فشار گاز در هوای سرد پایین بیاید و به دستور مسئولین مصرف گاز قطع شود تا مردم به گاز دسترسی داشته باشند.

مشکل کمبود گاز در مصارف خانگی توجیهی برای ادامه مصرف مازوت

این در حالی است که استان مازندران زمستان سردی را سپری نکرد و در برهه های زمانی مشخص به ویژه تا پایان دی ماه، دمایی به مراتب بالاتر از میانگین فصل زمستان داشته است. در نتیجه مشکل کمبود گاز مصارف خانگی توجیهی برای ادامه مصرف سوخت مایع است.

حقی فام بدون دادن پاسخی درباره سوخت نیروگاه نکا، با اشاره به اینکه اطلاعات موردی نکا را مورد بررسی قرار می دهد گفت: به طور کلی به دلیل محدودیتی که از سوی سازمان محیط زیست در مصرف نفتکوره وجود دارد، تا زمانی که گاز در اختیار ما گذاشته می شود از این سوخت استفاده می کنیم. اما اگر به هردلیلی از جمله در لوله ها، ایستگاه ها و مبدا تولید مشکلی ایجاد شود، سوخت جایگزین را به صورت موردی استفاده قرار می دهیم.

انشعاب گیری از خط لوله سرخس باعث کاهش حجم گاز ورودی به نیروگاه شده است

اما این استفاده موقت از مازوت در نیروگاه شهید سلیمی اکنون به استفاده دائم تبدیل شده است. محسن نعمتی، مدیرعامل نیروگاه شهیدسلیمی نکا درباره علت ادامه مصرف این سوخت به اقتصادآنلاین می گوید: برای نیروگاه نکا یک خط اختصاصی انتقال گاز از مسیر خانگیران-سرخس تاسیس شد، اما از زمان تاسیس تاکنون شرکت ملی گاز انشعاباتی از این مسیر برای تامین گاز مناطق دیگر گرفته است که این مساله در کاهش حجم گاز ورودی به نیروگاه اثرگذار بوده است. از طرفی خط لوله ای از سوی عسلویه در مهرماه سال گذشته احداث شده است تا جبران کمبود گاز از خط لوله سرخس شود، اما مصارف خانگی و افت فشار گاز در زمستان امکان استفاده از گاز را کاهش می دهد.

استفاده از مازوت برای نیروگاه نکا صرفه اقتصادی ندارد

او با اشاره به اینکه با رشد مصرف خانگی سوخت گاز کمتری از سوی شرگت ملی گاز در اختیار ما قرار می گیرد و در عوض شرکت نفت سوخت مازوت بیشتری در اختیار ما می گذارد ادامه می دهد: تعادل بین سوخت مازوت و گاز طبیعی در اختیار وزارت نفت است. نیروگاه هیچ انگیزه ای برای مصرف مازوت ندارد، زیرا نیروگاه پایه گازسوز است و مصرف مازوت، به تجهیزات نیروگاه آسیب می زند و صرفه اقتصادی ندارد.

دستور رئیس جمهور برای به صفر رساندن مصرف مازوت اجرایی نشده است

و با اشاره به مکاتبات متعدد صورت گرفته برای کاهش مصرف مازوت می گوید: مصرف 80 درصدی مازوت طی 5 سال گذشته به 30 تا 40 درصد در سال قبل رسیده است که نشان دهنده تمایل برای کاهش مصرف نفتکوره است. مکاتبات بسیار وسیعی در سطح استانی و کشوری برای توقف مصرف سوخت مایع صورت گرفته است و رئیس جمهور پس از پیگیری های ما در سال 97، در نامه ای خطاب به وزیر نفت، اقدام برای به صفر رساندن مصرف مازوت در نیروگاه نکا را اعلام کرد.

او با اشاره به اینکه نیروگاه در انتهای مسیر دو خط انتقال گاز این منطقه قرار دارد می گوید: تلاش شده است تا با کمپرسورهای تقویت فشار در مسیر ورودی گاز به سمت نیروگاه مشکل افت فشار رفع شود.

استفاده از سوخت مازوت به بهای تولید بنزین

نعمتی درباره توجیه بهانه سرمای زمستان در استفاده از این سوخت می گوید: چند مساله همزمان برای نیروگاه نکا اتفاق افتاده است، اول اینکه بنزین باید در کشور تولید شود، در نتیجه تولید بنزین، مازوت تولید می شود و اگر راهی برای صادرات آن وجود داشته باشد، در کشور مصرف نمی شود، اما با توجه به شرایط فعلی و به حداقل رسیدن صادرات باید جایگاهی برای ذخیره سازی نفتکوره درنظر گرفته شود. اکنون شرایط به این صورت است که تولید داریم، اما امکان صادرات وجود ندارد و با توجه تکمیل ظرفیت ذخیره سازی کشورشرکت ملی پخش، انباری نیز برای ذخیره سازی وجود ندارد، در نتیجه به رغم آنکه زمستان نسبتا متعادلی را از جهت دما سپری کردیم بخشی از مازوت اضافه به دستور شرکت ملی پخش به ناچار در نیروگاه نکاء ذخیره سازی و مصرف می شود. و به نوعی باعث شده تا نتوانیم با حداکثر ظرفیت از سوخت گاز طبیعی استفاده کنیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید