مدیریت با نشاط در گرو اعتماد به جوانان

    کد خبر :527293
آینده‌سازان

در طول سال های اخیر توجه به جوانان و اعتماد به آن ها همواره اولویت رهبر معظم انقلاب بوده و ایشان با انتصاب مدیران جوان، پیام لزوم استفاده از ظرفیت های جوانان را به گوش همگان رسانده اند.

گروه جامعه- ساناز باقری‌راد: «به جوانان عزیزم، در آغاز فصل جدید جمهوری اسلامی…». این جمله‌ای بود که رهبر معظم انقلاب بیانیه خود به مناسبت چهلمین سالگرد انقلاب را با آن آغاز کردند. بیانیه ای که مخاطبان اصلی آن جوانان و آینده‌سازان کشور هستند و ایشان طی این پیام به نقش بی‌بدیل جوانان در برداشتن گام بزرگ دوم به سمت آرمان‌ها اشاره کردند.

سخنان رهبر انقلاب در این بیانیه مهر تأیید دیگری بر تأکیدات همیشگی ایشان نسبت به نقش جوانان در ساختن آینده ایران، پیشبرد گام دوم انقلاب و لزوم بهره‌وری از ظرفیت‌های آنان محسوب می‌شد. در این بیانیه، از جوانان به عنوان فرصت ارزشمند و ظرفیت امید بخش کشور یاد شده و هیچ اندوخته مادی با آن‌ها قابل مقایسه نیست. این پیام علاوه بر فراخواندن جوانان برای قدم گذاشتن در میدان و عملی ساختن اهداف کشور در حوزه‌های علم و پژوهش، معنویّت و اخلاق، اقتصاد، عدالت و مبارزه با فساد، استقلال و آزادی، عزّت ملّی و روابط خارجی و مرزبندی با دشمن و سبک زندگی، پیامی جدی به مسئولان کشور نیز بود.

پیامی که در آن تذکر به مسئولین تمام دستگاه‌های کوچک و بزرگ کشور نسبت به استفاده از ظرفیت‌های جوانان به خوبی قابل درک بود و بار دیگر بر لزوم سپردن مسئولیت‌های کشور به این نسل را برای همگان یادآوری کرد. جمله به جمله تأکیدات رهبری در بیانیه گام دوم، از امید به توانایی‌های نسل امروز برای آبادانی کشور و لزوم فرصت دادن به آن‌ها سرشار است.

چشم امید پیشرفت کشور به مدیران جوان

مسئله جوان گرایی و سپردن مسئولیت‌های اجرایی کشور به این نسل، سال‌ها است که در کشور مطرح است و بسیاری از مسئولین از رؤسای جمهور پیشین گرفته تا سکان داران نهادهای مختلف شعار استفاده از ظرفیت جوانان را داده اند. اما این موضوع همواره در حد یک شعار بوده و چندان عملی نشده است. با این وجود در طول سال‌های اخیر تنها فردی که این شعار را به مرحله اجرا رسانده و انجام آن را از دیگر مسئولین نیز مطالبه کرده، مقام معظم رهبری است.

انتصاب‌های اخیر ایشان که غالباً از میان متخصصان جوان کشور و بر اساس توجه به بهره‌گیری از ظرفیت مدیران جوان بود، اولین قدم برای تحقق این شعار محسوب می‌شود. انتصاب سه چهره ارشد مدیریتی جوان و متولد دهه ۵۰ خود گواه این موضوع بوده و نشان داد، رهبر معظم انقلاب اولین فرد برای شکستن سد بی اعتمادی به جوانان در بدنه نظام جمهوری اسلامی هستند.

سپردن ریاست سازمان تبلیغات اسلامی بر عهده حجت‌الاسلام محمد قمی، انتصاب حجت‌الاسلام مصطفی رستمی به ریاست نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها و همچنین برگزیدن حجت‌الاسلام محمد جواد حاجی علی اکبری به ریاست شورای سیاستگذاری ائمه جمعه ازجمله انتخاب‌های بود که پیام لزوم به‌کارگیری مدیران جوان در بدنه نظام را به مدیران کشور منتقل کرد اما تاکنون نیز تحرک خاصی در این زمینه از سوی مدیران دیده نشده است.

«با این همه اینجانب به جوانان عزیزی که آینده‌ی کشور، چشم انتظار آنها است صریحاً میگویم آنچه تاکنون شده با آنچه باید می‌شده و بشود، دارای فاصله‌ای ژرف است. در جمهوری اسلامی، دل‌های مسئولان به طور دائم باید برای رفع محرومیت‌ها بتپد و از شکاف‌های عمیق طبقاتی بشدّت بیمناک باشد. در جمهوری اسلامی کسب ثروت نه‌تنها جرم نیست که مورد تشویق نیز هست، امّا تبعیض در توزیع منابع عمومی و میدان دادن به ویژه‌خواری و مدارا با فریب گران اقتصادی که همه به بی‌عدالتی می‌انجامد، بشدّت ممنوع است؛ همچنین غفلت از قشرهای نیازمند حمایت، به هیچ رو مورد قبول نیست. این سخنان در قالب سیاست‌ها و قوانین، بارها تکرار شده است ولی برای اجرای شایسته‌ی آن چشم امید به شما جوان‌ها است؛ و اگر زمام اداره‌ی بخش‌های گوناگون کشور به جوانان مؤمن و انقلابی و دانا و کاردان که بحمداللّه کم نیستند سپرده شود، این امید برآورده خواهد شد؛ ان‌شاءاللّه.» این جملات قسمتی از بیانیه گام دوم انقلاب است که در آن صریحاً بر نیاز امروز کشور به جوان گرایی و استفاده از مدیران جوان برای پیشبرد مقاصد کشور اشاره شده است.

رهبر معظم انقلاب: امروز فرصت ساختن آینده کشور برای جوانان است

اما توجه رهبر معظم انقلاب به جوانان، دغدغه همیشگی ایشان بوده و می‌توان گفت در طول تاریخ انقلاب اسلامی و پیش از آن نیز هیچ مسئولی به این میزان به به دنبال بها دادن به جوانان نبوده است. بیانات مقام معظم‌له در دیدار با جوانان و نامه‌های ایشان به جوانان جهان گواه این موضوع است.

ایشان مهر ماه سال ۹۶ در دیدار با نخبگان علمی کشور، جوانان را امید تحقق اهداف کشور خواندند و فرمودند: «جوان‌ها از فرصت استفاده کنید. امروز فرصت برای شما هست که بتوانید آینده‌ی کشورتان را بسازید. من همیشه وقتی در بین جوان‌ها هستم – بخصوص جوان‌های نخبه- در درجه اوّل، احساس شکر می‌کنم؛ شکر خدای متعال؛ ما بِکُم مِن نِعمَةٍ فَمِنَ الله؛ (۲) شما نعمت خدا هستید برای ما؛ عطیّه‌ی الهی برای دلسوزان نظام محسوب می‌شوید. برای ما -کسانی که عمر طولانی گذرانده‌اند- شما جوان‌ها حقیقتاً یک لطف الهی و نعمت الهی هستید؛ شکر. دوّم امید؛ به آینده‌ی کشور اهمّیّت می‌دهیم؛ به افقی که در مقابل چشممان هست اهمیت می‌دهیم؛ شما را که انسان می‌بیند، امیدوار می‌شود به اینکه این آینده، آن‌چنان که امید و آرزو داشتیم ان‌شاءالله تحقّق پیدا خواهد کرد.»

اما افق رهبر معظم انقلاب برای امید به نسل جوان، تنها به جوانان کشور محدود نمی‌شود و ایشان تحقق عدالت و سعادت در جهان را به دستان جوانان همه سوی عالم می‌دانند.

نامه‌ای که از سوی مقام معظم رهبری بهمن ماه سال ۹۳ در پی آشوب‌های فرانسه، تشدید جریان‌های ضد اسلامی در اروپا و ترویج اسلام هراسی از سوی مقامات غربی، خطاب به «جوانان اروپا و آمریکای شمالی» نوشته شد گواه دید جهانی ایشان به توانایی‌های جوانان است.

آذر ماه سال ۹۴ نیز نامه معظم‌له با عنوان «به عموم جوانان در کشورهای غربی» که به واسطه حملات تروریستی در فرانسه و با هشتگ «نگرانی مشترک» به ۹ زبان دنیا منتشر شد، به نقش مؤثر جوانان در مقابله با سیاست‌های آمریکا و تروریست به عنوان درد مشترک اسلام و غرب اشاره داشت.

باید به جوانان فرصت داد

«در مدیریّت هم هر جا جوان‌ها باشند، مدیریّت، مدیریّت بانشاط‌تری خواهد بود و توصیه ما این است که در مدیریّت های مختلف، جوان‌ها بیشتر به کار گرفته بشوند و بیشتر مورد استفاده قرار بگیرند.» این جمله‌ای بود که رهبر معظم انقلاب بیانات خود در نخستین دقایق سال ۹۷ را با آن آغاز و بر توجه ویژه به استفاده از نیروهای جوان تاکید کردند.

به گزارش مهر،توصیه‌های همیشگی ایشان بر بکارگیری جوانان در عرصه‌های مختلف و بهره‌گیری از پتانسیل آنان نشان می‌دهد، مهم‌ترین ظرفیّت امیدبخش کشور، نیروی انسانی مستعد و کارآمد با زیربنای عمیق و اصیل ایمانی و دینی است. جمعیّت جوان زیر ۴۰ سال که بخش مهمّی از آن نتیجه‌ی موج جمعیّتی ایجاد شده در دهه‌ی ۶۰ است، فرصت ارزشمندی برای کشور است.

۳۶ میلیون نفر در سنین میانه‌ی ۱۵ و ۴۰ سالگی، نزدیک به ۱۴ میلیون نفر دارای تحصیلات عالی، داشتن رتبه دوّم جهان در دانش‌آموختگان علوم و مهندسی، انبوه جوانانی که با روحیه‌ی انقلابی رشد کرده و آماده‌ی تلاش جهادی برای کشورند، و جمع چشمگیر جوانان محقّق و اندیشمندی که به آفرینش‌های علمی و فرهنگی و صنعتی و غیره اشتغال دارند، همان نسلی هستند که رهبر انقلاب آن‌ها را آینده سازان ایران دانسته اند. نسلی که ایده‌های نوین آن‌ها نجات بخش تمامی عرصه‌های کشور است و برای اجرایی کردن آن‌ها تنها نیاز به اعتماد، حمایت و فرصت خدمت دارند. این فرصت نیز مگر با سپردن سکان‌های مدیریتی به آن‌ها و استفاده از تجربه مدیران قدیمی تر محقق نخواهد شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید