مدیرکل دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان نوسازی مدارس:

۲۵ درصد کلاس های درس کشور خیرساز هستند

    کد خبر :527104
کلاس های درس

مدیرکل دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان نوسازی مدارس کشور گفت: از ۵۳۰ هزار کلاس درس در کشور، ۱۱۰ هزار کلاس خیرساز هستند که این آمار ۲۵ درصد کلاس‌های درس کشور را شامل می شود.

محمدرضا قربانی مدیرکل دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان نوسازی مدارس کشور در برنامه تلویزیونی پرسشگر که با موضوع «خیرین مدرسه ساز» شامگاه گذشته روی آنتن شبکه آموزش سیما رفت، گفت: اکنون حدود ۱۱۰ هزار مدرسه در کل استان‌های کشور داریم که ۲۵ هزار مدرسه خیرساز هستند. به عبارت دیگر از ۵۳۰ هزار کلاس درس، ۱۱۰ هزار کلاس خیرساز هستند و این حدود ۲۵ درصد آمار اعلام شده است.

وی افزود: بخشی از کار خیرین شامل اهدای املاک و … هم هست که اگر آن را هم اضافه کنیم باید بگوییم حدود ۳۰ درصد مدارس خیر ساز هستند.

وی با بیان اینکه میانگین سرانه فضاهای آموزشی در سطح کشور ۵.۲ متر مربع به ازای هر دانش‌آموز است گفت: مشکلی که داریم این است که ۱۱ استان کشور میانگین سرانه دانش آموزی آنها کمتر از ۵.۲ متر مربع دارند که سیستان و بلوچستان، البرز، تهران، گلستان، آذربایجان غربی و شرقی و خراسان شمالی، جنوبی و رضوی از جمله آنهاست.

مدیرکل دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان نوسازی مدارس کشور ادامه داد: استاندارد ملی سرانه فضای آموزشی ۸.۴ مترمربع است. گام اول این است که استان‌های پایین‌تر از میانگین را به صورت متمرکز مورد توجه قرار داده و روی آنها بیشتر کار کنیم.

وی با بیان اینکه در سه استان کشور با بحران سیل و آسیب دیدگی مدارس روبرو شدیم گفت: سیل استان گلستان از ۲۵ اسفند شروع شد و ۲۴ مدرسه را به طور کامل تخریب کرد و تعداد زیادی از مدارس نیازمند تعمیر اساسی شدند. در استان لرستان حدود ۸۰ مدرسه تخریب شدند و حدود ۳۰۰ مدرسه نیازمند تعمیر اساسی هستند. در استان خوزستان ۱۰۶ مدرسه تخریب شده و ۴۰۰ مدرسه به تعمیر اساسی نیاز دارند که این ها را با هم جمع کنیم باید گفت حجم زیادی خواهد شد.

وی افزود: ۹ اردیبهشت ماه همایش ملی خیرین مدرسه ساز برگزار می‌شود و هدف اصلی‌اش این است که بتوانیم همت افکار عمومی و مردم را جلب کنیم.

به گزارش مهر، قربانی با بیان اینکه نقش بانوان در حوزه خیرین مدرسه ساز قابل توجه است و بیش از ۵۰۰۰ خیر مدرسه ساز زن در کشور داریم گفت: مادر است که می‌تواند فرهنگ مدرسه سازی را در خانواده اشاعه دهد. خیرین مدرسه ساز از جمله سرمایه‌های ملی ما هستند و از برنامه‌های اصلی ما در حوزه فرهنگی، حفظ این فرهنگ و دانش به عنوان یک سرمایه است.

وی با اشاره به تخریب مدارس در استان‌های کشور به علت وقوع سیل گفت: اگر کسی کمک‌ها کلان نیست و خرد است می‌تواند آن را به حساب جامعه خیرین واریز کنند اما اگر هدفشان ساخت مشارکتی مدرسه است باید به اداره کل نوسازی یا مجامع خیری مراجعه کنند و مراحل لازم را طی کنند. در همایش ملی خیرین مدرسه ساز اوج بحران و خسارات وارد شده را تبیین خواهیم کرد.

مدیرکل دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان نوسازی مدارس کشور ادامه داد: بخشی از ظرفیت‌های خیری نهادها و بنگاه‌ها هستند و می‌توانند برای ایفای مسئولیت اجتماعی، به این امر ورود پیدا کنند.

خدیجه نیزاری مسئول شورای بانوان خیرین مدرسه ساز و مشاور رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور نیز در این برنامه درباره امر خیر مدرسه سازی اظهار کرد: کار خیر گاهی از مسیر فطرت یا برای کسب رضایت خداوند است که می‌توانند مکمل همدیگر باشند. اگر فطرت شکوفا شود فرد مسیر کمال و سعادت را طی می‌کند و معنای “خیر” یعنی صرف نعمت در مسیر کمال.

وی افزود: ۲۰ سال است که به صورت منسجم در مسیر کار خیر مدرسه سازی هستم. معتقدیم اگر انسان راه سعادت را پیدا کند، همه خوشبختی‌ها در همان مسیر است. مدرسه، خوب بودن و چگونه متجلی کردن آن را به انسان‌ها می‌آموزد. مدرسه پایگاه تجلی فطرت انسان است که روح خداوند در او دمیده شده است.

مشاور رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور درباره مشکلات موجود از جمله توجه کمتر به بانوان خیر مدرسه ساز در سطح ستادی آموزش و پرورش گفت: خانم سعیده تهرانی از جمله خیرین مدرسه ساز است که ۵۴ مدرسه ساخته و هنرستان‌های بزرگی احداث کرده است و جا دارد که معمولاً در کنار اسم خیرین آقای مدرسه ساز، از بانوان مدرسه ساز هم نام برده شود. اکثر بانوان ما در استان‌ها از این تفاوت و تبعیض‌ها گله مند هستند.

نیزاری افزود: مدرسه متری هم داریم و آنها که پول کم دارند می‌توانند هزینه ساخت یک متر از یک مدرسه را متعهد شوند. وجوهات را نیز برخی مراجع اجازه دادند تا ۳۰ درصد برای سیل زدگان مصرف شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید