احتمال تغيير 50 درصد کابينه/ وزرايي که اصلاح طلبان به روحاني معرفي مي کنند

    کد خبر :52690

آخرين اخبار پيرامون تشکيل کابينه دوازدهم، از رايزني هاي فشرده اصلاح طلبان براي تغييرات گسترده در دولت روحاني حکايت دارد.
محمدرضا عارف رئيس فراکسيون اميد مجلس شوراي اسلامي براي تعيين شاخص‌هاي وزراي انتخابي در دولت دوازدهم با رئيس‌جمهور ديدار و گفت‌وگو کرده است.
به گفته محمدرضا تابش عضو هيأت رئيسه فراکسيون اميد مجلس، اين ديدار به منظور بررسي کليات کابينه دولت دوازدهم و همچنين نقطه‌نظرات مربوط به کابينه، انتظارات و توقعات مردم و حمايتي که نمايندگان در جهت تحقق مطالبات و خواسته‌هاي مردم از دولت خواهند داشت، صورت گرفت.
عضو هيأت رئيسه فراکسيون اميد مجلس همچنين تصريح کرد: برهمين اساس کارگروه تعامل و ارزيابي در فراکسيون اميد با تصويب هيأت رئيسه و شوراي مرکزي اين فراکسيون پيش‌بيني و تشکيل شده است.
تابش اضافه کرد: اين کارگروه در دو سه هفته گذشته فعال بوده و نسبت به عملکرد وزراي فعلي براساس شاخص‌هاي فني از نمايندگان نظرخواهي کرده که اين ارزيابي به اتمام رسيده است.
وي با بيان اينکه اين کارگروه براي وزراي کابينه آينده به يک سري پارامترها وزن داده است، گفت: در اين زمينه گزارشي از مؤلفه‌ها و پارامترهايي که وزرا در حوزه عمومي و فني به زعم اعضاي فراکسيون اميد بايد داشته باشند تهيه شده است که منتظريم رئيس جمهور زماني را براي اين موضوع مشخص و معين کند تا اين گزارش تقديم وي شود.
عضو هيأت رئيسه فراکسيون اميد مجلس ادامه داد: با توجه به اينکه عارف زماني معاون اول رئيس جمهور بوده و يک شخصيت ملي است آن ملاقات به صورت فراکسيوني نبوده، اما پس از نامه درخواست فراکسيون اميد براي ملاقات و ديدار با رئيس جمهور صورت گرفت.

بيشتر از ٥٠ درصد کابينه تغيير مي کند
به گفته «بهرام پارسايي»، سخنگوي فراکسيون اميد صبح روز گذشته و پيش از جلسه علني مجلس، فراکسيون اميد براي بررسي نحوه تعامل با دولت براي انتخاب کابينه، جلسه تشکيل داد که حول محور نحوه تعامل با دولت براي انتخاب کابينه بود. “در اين جلسه اعضاي فراکسيون نظر خود را ارائه کردند. اين جلسه يک نظرسنجي و به قولي اظهارنظر دوستان درباره کابينه فعلي بود که در فرم‌هايي پر شد و درباره وزيران کابينه دولت يازدهم نظر دادند. نتايج در حال جمع‌بندي هستند. طبق همين نظرسنجي که داشتيم، انتظار اين است که بيشتر از ٥٠ درصد کابينه تغيير کند.
او در پاسخ به اينکه چه وزيراني کمترين اقبال را داشتند، گفت: «آنهايي را که مورد اقبال نبودند؛ نمي‌توانم بگويم؛ ولي آنها که مورد اقبال هستند، وزراي خارجه، نفت و بهداشت هستند که سه وزارت اول بودند. وزارت راه هم به سبب اينکه در خريد هواپيماها و شکستن تحريم‌ها پيشگام بود، با اقبال روبه‌رو شد».

دو گروه مسئول چيدن کابينه شده اند
يک خبرگزاري نيز به نقل از منابع غيررسمي شنيده ها و اخبار غيررسمي درباره چيدمان کابينه دوازدهم منتشر کرده است.
بنابر گزارش خبرگزاري تسنيم، بر اساس برخي اخبار، شنيده شده کابينه دولت دوازدهم کاملاً متفاوت با کابينه گذشته و با تغيير برخي وزراي کنوني همراه خواهد بود.
دو گروه‌ از سوي رئيس‌جمهور مسئول بررسي گزينه‌هاي مطرح براي تصدي وزارتخانه‌ها و نحوه چيدمان کابينه شده‌اند؛ گروه اول شامل اسحاق جهانگيري، محمد شريعتمداري و محمدعلي نجفي و گروه دوم شامل محمدباقر نوبخت، محمود واعظي و محمد نهاونديان هستند.
بر اساس اين خبر که هنوز از سوي مسئولان دولتي تأييد نشده، گروه‌هاي مورد اشاره پس از ارزيابي‌ها و در جمع‌بندي نهايي‌ خود به حجت الاسلام روحاني اعلام کرده‌اند که برخي وزرا نبايد تغيير کنند که از جمله آن مي‌توان به وزراي امور خارجه، کشاورزي، نفت و معاون رئيس‌جمهور در امور زنان و خانواده اشاره کرد. همچنين بر اساس اعلام اين گروه‌ها چند وزير بايد از کابينه دولت خارج شوند.
طبق همين خبر غيررسمي گزارش شده معصومه ابتکار رئيس سازمان محيط زيست، محمد نهاونديان رئيس دفتر رئيس‌جمهور و محمد شريعتمداري گزينه‌هايي هستند که طبق اعلام اين گروه‌ها بايد در دولت حضور داشته باشند اما از مسئوليت قبلي خود در دولت به جايگاه ديگري منتقل شوند.
در همين زمينه شنيده‌هاي ديگر از اين نکته حکايت دارد که جريان اصلاحات تلاش دارند تا با فشار بر دولت و القاي اين موضوع که نقش اصلاح‌طلبان در پيروزي روحاني برجسته است، سهم بيشتري از کابينه دولت دوازدهم داشته باشند و بتوانند گزينه‌هاي مدنظر خود را در کابينه جاي دهند.
اين اقدام جريان اصلاحات منجر به ايجاد اختلاف نظر در سران دولت شده است و برخي چهره‌هاي مطرح دولت که گرايش اعتدالي دارند با اين موضوع مخالف هستند.

برخي از وزرا، قبل از اينکه عزرائيل به کمک بيايد، کنار بروند!
«محمدعلي ابطحي» معاون پارلماني دولت اصلاحات در مصاحبه با روزنامه آرمان گفت: «بازنشستگي، سنتي است که دنيا به آن رسيده و در همه جا اجرا مي‌شود. سنت بازنشستگي يعني فردي پس‌از 30 سال خدمت، قبل از اينکه عزرائيل به کمک بيايد، جايگاهش‌براي ديگران خالي شود نه اينکه اکنون بسياري از مديران در حد وزير و معاون وزير از سن بازنشستگي عبور کرده‌اند، اما هيچ‌کدام آماده بازنشستگي نيستند».
ابطحي افزود:«من پيشنهادي مشخص براي آقاي روحاني دارم که بياييد به سنت بازنشستگي احترام بگذاريم. کساني که 30 سال براي کشور زحمت کشيده‌اند، دستشان درد نکند، اجازه بدهند تا نسل بعدي هم تجربه مديريتي داشته باشد. سنت بازنشستگي بايد مراعات و باور شود که نسل فعلي يک زندگي روزمره متفاوتي دارد. به عبارت ديگر معيارها و مبناهايشان در مورد جوانان را متفاوت ببينند، چرا که زندگي اجتماعي اين نسل را اگر به رسميت نشناسيم از خدماتشان هم محروم خواهيم ماند.
معاون پارلماني دولت اصلاحات تصريح کرد: «مديري با 20 تا 25 سال حضور در يک وزارتخانه حرف‌هاي جديد را مشکل مي‌فهمد و ابتکاري ندارد. هنوز بايد براي برخي مديران ارشد مباحث را پرينت گرفت و داخل يک کارتابل به آنها داد، آنها ارتباطاتات ديجيتالي که جهان برآن مستقر شده را نمي‌شناسند که همين موضوع آسيب‌هايي زيادي براي کشور دارد».
«محمدرضا تاجيک» مشاور رئيس‌دولت اصلاحات پيش از اين گفته بود:«برخي افراد که در گذشته وزير يا نماينده بودند و خود را ژنرال به شمار مي‌آوردند نوعي تفوق روحي و رواني نسبت به ديگران پيدا کرده‌اند و اجازه نمي‌دهند خون جديد در جريان اصلاحات شريان پيدا کند. ما بايد در اين زمينه «حصار شکني» کنيم. به نظر من اين لايه بايد خودش و به صورت محترمانه کنار برود تا فرصت ظهور و بروز براي نسل جديد به وجود بيايد. اگر کنار نرود نسل جديد آنها را کنار خواهد زد».

نبايد در دولت آينده اشتباهات دوباره تکرار شود
«رسول منتجب‌نيا» از فعالين اصلاح طلب در مصاحبه با روزنامه آفتاب يزد و در پاسخ به سوالي درخصوص عدم هماهنگي اعضاي کابينه يازدهم با رئيس جمهور گفت:« وقتي که اعضاي کابينه با رئيس جمهور هماهنگ نباشند اين مشکلات به وجود مي‌آيد و مي‌بينيد که رئيس جمهور بايستي سپر بلاي کابينه اش باشد يعني اينکه اينها حتي از حقوق خودشان نيز نمي‌توانند دفاع کنند. حتي سوال‌هاي متوجه خودشان را نمي‌توانند پاسخ دهند و اشکال کار هم همين است که از افرادي استفاده شده که با وعده‌هاي رئيس جمهوري هماهنگ نبوده اند. اين افراد هرچقدر با وعده‌هاي روحاني فاصله داشتند ساکت تر بوده‌اند و آنهايي که هماهنگ‌تر بودند مثل شير در ميدان حاضر بودند…لذا نبايد در دولت آينده اين اشتباهات دوباره تکرار شود».

منبع:خبرگزاري آريا

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید