اجرای طرح حیات مدنی پایتخت در شب‌های رمضان

    کد خبر :526898
شب‌های رمضان

جلسه هماهنگی ویژه شب‌های ایام ماه مبارک رمضان با عنوان «حیات مدنی پایتخت» در حالی برگزار شد که از تعیین ۵ نقطه ویژه شهر تهران خبر داده شد.

جلسه هماهنگی طرح حیات مدنی در ماه رمضان با حضور معاونان برنامه‌ریزی و توسعه شهری، هماهنگی امور مناطق و فرهنگی و اجتماعی شهردار تهران، رئیس مرکز مطالعات شهرداری، فرمانده یگان حفاظت شهرداری، معاونت شهرسازی و معماری و شهربانو امانی و زهرا نژادبهرام از اعضای شورای شهر تهران برگزار شد.

سکینه اشرفی معاون برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران، گفت: یکی از مواردی که در احکام برنامه سوم توسعه شهر تهران به عنوان تکلیف برای شهرداری تهران دیده شده، موضوع زندگی شبانه در شهر است که با توجه به نزدیکی با ماه مبارک رمضان، شب‌های این ماه فرصت خوبی برای اجرای برنامه‌های اثرگذار از افطار تا سحر است.

وی ادامه داد: مطالعات خوبی هم در زمینه اجتماعی و هم در زمینه کالبدی از سوی مرکز مطالعات صورت گرفته و صاحبنظران گوناگونی هم در حوزه‌های مختلف تخصصی در خصوص احیای زندگی شبانه در شهر نظر داده‌اند که امیدواریم با هماهنگی بین بخشی مدیریت شهری، نیروی انتظامی، فرمانداری و سایر نهادهای ذی‌ربط بتوانیم یک کار اثرگذاری را با شروع ماه مبارک رمضان در این حوزه آغاز کنیم.

اشرفی تصریح کرد: احیای زندگی در ساعات شب، هم از نظر امنیتی، هم از نظر فرهنگی و اجتماعی و هم از نظر اقتصادی می‌تواند برای شهر مفید و مؤثر باشد.

در ابتدای جلسه نماینده معاونت شهرسازی و معماری گزارشی از مطالعات صورت گرفته پیرامون طرح زندگی شبانه در شهر ارائه کرد و به این موارد اشاره کرد که در این طرح ما با دو موضوع رویداد محوری و مکان‌محوری مواجه هستیم و در بحث رویداد محوری به طور سنتی در شب‌های ماه رمضان و اعیاد، تجمع مردم در شب را داشته‌ایم اما در مکان‌محوری که کمتر به آن پرداخته شده مکان‌های مشخصی در شهر تعیین و مردم در آنجا جمع می‌شوند. لذا شناخت فرصت‌های محلی و منطقه‌ای، تأمین خدمات ضروری نظیر دفع پسماند تأمین سرویس بهداشتی و دسترسی به حمل‌ونقل عمومی و پارکینگ، همچنین شناسایی فرصت‌های اقتصادی برای استقرار مشاغل مرتبط باید مد نظر قرار گیرد.

نژاد بهرام: ارتقای امنیت شبانه در تهران ضروری است

زهرا نژاد بهرام عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران و از طراحان مصوبه احیای زیست شبانه در خصوص انگیزه‌های این مصوبه اظهار کرد: هدف گذاری اصلی شورای شهر از مصوبه احیای زیست شبانه موضوع امنیت در شهر بود.

وی اضافه کرد: با تاریکی هوا، موضوع امنیت در شهر به یک مشکل بدل می‌شود و لازم است تا با ایجاد زمینه برای حضور عمومی مردم در شهر، هم به رفع نقاط بی‌دفاع شهری کمک کنیم و هم یک گردش اقتصادی را در شب ایجاد کنیم که این حضور و فعالیت در نهایت به ارتقای امنیت کمک شایانی می‌کند.

نژادبهرام، معطوف کردن زندگی در شب را به برنامه‌های تفریحی و نشاط اجتماعی را ناکافی دانست و افزود: آنچه که در بحث زندگی شبانه مد نظر است، بازگشت زندگی به شهر در ساعت شب است؛ در شهر باید امکان کافی برای افرادی که تمایل به خرید در شب دارند نیز فراهم شود.

امانی: نباید اجازه دهیم مردم به زیرزمین‌ها پناه ببرند

شهربانو امانی عضو شورای شهر تهران، مهمان دیگر این جلسه بود که در سخنانی گفت: اگر فضای شهری برای حضور و نشاط مردم آماده نشود، زیرزمین‌ها آماده هستند و در چنین فضایی، بسترهای ناهنجاری بیش از گذشته شکل می‌گیرد.

وی ادامه داد: اگر فضا آماده نباشد، جوانان تنها فرصت گردش در شهر با خودرو را خواهند داشت که موجب افزایش ترافیک و به سبب آن افزایش آلودگی هوا می‌شود؛ اما اگر فضای پیاده‌روی و نشاط در شهر فراهم شود، حضور خانواده‌ها از بسیاری از آسیب‌ها جلوگیری می‌کند.

امانی با بیان اینکه شب‌گردی و پیاده‌راه‌های خانوادگی به ارتقای امنیت منجر می‌شود، گفت: در کنار زندگی شبانه مردم در شهر، فرصت‌های اجتماعی و اقتصادی نیز افزایش می‌یابد.

سردار بیات: حضور مردم امنیت را افزایش می‌دهد

فرمانده یگان حفاظت شهرداری تهران در این جلسه، با بیان اینکه هرجا روشنایی و حضور مردم باشد، امنیت هم افزایش می‌یابد، تصریح کرد: بدون شک حضور مردم در ساعت شب در سطح شهر، به ارتقای امنیت کمک می‌کند اما در کنار اینها، مسائل ضد امنیتی و برخی ملاحظات اخلاقی هم وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرد.

سردار کریم بیات با اشاره به تجربه قبلی در جزیره کیش توضیح داد: زندگی شبانه در کیش به شدت آمارهای امنیت در این جزیره را افزایش داد و بنابراین می‌توانیم زندگی در شب را برای ارتقای امنیت مورد توجه قرار دهیم.

جوادی یگانه: تداوم تجربه نوروزگاه در ماه رمضان

به گزارش مهر، معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران در گزارشی در خصوص استفاده از فضای پیاده‌راه‌ها برای توسعه زندگی شبانه در پایتخت گفت: فرصت برپایی نوروزگاه باعث شده تا شهرداری تهران به درک روشنی از رفتار فراغتی و جمعی مردم دست یابد؛ در واقع اکنون می‌دانیم که مردم کجا جمع می‌شوند و کجا جمع نمی‌شوند.

محمدرضا جوادی یگانه با اشاره به این تجربه ادامه داد: پیاده‌راه‌های شهری را در شب‌های ماه رمضان می‌توانیم در بخشی از فضای شهری اجرا کنیم و در کنار آن نیز دسته‌ای از مشاغل مرتبط و نزدیک را هم ساماندهی کنیم.

وی با اشاره به اینکه شب‌های ماه مبارک رمضان، شب‌های منتهی به تعطیلات و شب‌های تابستان فرصت خوبی برای بازگشت زندگی شبانه به پایتخت است، اظهار کرد: همه فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران می‌تواند بر بستر این پیاده‌راه‌ها اجرا شود و کم‌کم هم فعالیت‌های جانبی و هم فعالیت‌های اقتصادی در این مسیر به کار گرفته شود.

بهشتی: زنده کردن و زندگی در شهر احساس تعلق و هویت ایجاد می‌کند

رئیس سابق پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، موضوع بازگشت زندگی به شهر را یک موضوع مهم دانست و گفت: طی ۴ دهه گذشته مردم از سطح شهر به فضاهای خصوصی پناه برده‌اند و برخلاف نسل‌های گذشته، متولدان دهه ۵۰ به بعد کمتر از فضای کوچه‌ها خاطره دارند.

سیدمحمد بهشتی شیرازی، با بیان اینکه مردم تهران ساکنان شهر هستند نه اهل شهر، اضافه کرد: زندگی شهری در تهران به گونه‌ای نیست که مردم به آن احساس تعلق و هویت کنند و به نوعی خودشان را اهل این شهر بدانند؛ بلکه مشاهده زندگی مردم نشان می‌دهد که مردم تنها برای تردد در شهر هستند و کمتر در شهر زندگی می‌کنند.

وی اضافه کرد: زندگی در شهر، هویت، امنیت، رونق اقتصادی و نشاط اجتماعی را به همراه دارد و باید کاری کنیم تا مردم از فضای خصوصی خارج شده و به زندگی در شهر بپردازند.

بهشتی، با اشاره به اینکه تهران سالی ۳۰۰ روز آفتاب دارد، گفت: تهران شهری آفتابی است و برای همین هم در گذشته بازارها سرپوشیده ساخته می‌شدند زیرا مردم طاقت ماندگاری در آفتاب را ندارند. در این شرایط حتماً باید بخشی از زندگی مردم در شهر، در ساعت شب سامان داده شود.

وی از همه مسئولان شهری خواست تا فضایی ایجاد کنند که مردم در شب‌ها بتوانند به راحتی در شهر حضور پیدا کنند و آثار زندگی بیش از گذشته در شهر نمایان شود.

رستمی: اجرای طرح حیات مدنی شهر در ۵ نقطه تهران

معاون هماهنگی امور مناطق شهرداری تهران در جمع‌بندی این جلسه گفت: ۱۵ نقطه مناسب برای اجرای طرح ویژه شب‌های ماه مبارک رمضان شناسایی شده است، که بر اساس صلاحدید معاون اجتماعی و فرهنگی در ۵ نقطه شاخص از این نقاط، از ۱۵ اردیبهشت‌ماه ویژه برنامه‌های ماه رمضان آغاز می‌شود.

شاپور رستمی، اضافه کرد: معاونت خدمات شهری و معاونت اجتماعی و فرهنگی عهده‌دار اجرای طرح شب‌های ماه رمضان هستند و سایر معاونت‌ها و بخش‌های شهرداری نیز برای اجرای این طرح کمک می‌کنند.

وی گفت: موضوع مهمی هم در این بحث وجود دارد این است که باید نهادهای مردمی و بخش خصوصی هم به کار بیایند و در کنار شهرداری و نیروی انتظامی خدمات لازم را در شب‌های ماه رمضان به مردم ارائه کنند.

رستمی ابراز امیدواری کرد که طرح زندگی در شب پس از ایام ماه مبارک رمضان هم بتواند ادامه پیدا کند.

جلسه هماهنگی طرح حیات مدنی پایتخت در ماه رمضان با حضور معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهری، معاون هماهنگی امور مناطق و معاون فرهنگی و اجتماعی شهردار تهران، رئیس مرکز مطالعات شهرداری، فرمانده یگان حفاظت شهرداری و شهربانو امانی و زهرا نژادبهرام از اعضای شورای شهر تهران و ده نفر از کارشناسان حوزه شهری و شهرسازی برگزار شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید