لب کارون و بوی‌تعفن/آمازون ایران در فاضلاب غرق شد/ روزانه حدود 6 میلیون مترمکعب پساب وارد کارون می‌شود

    کد خبر :52662

هر ثانیه بیش از 10 مترمکعب فاضلاب انسانی و 50 مترمکعب پساب کشاورزی وارد کارون می‌شود؛ یعنی با در هر طلوع و غروب کارون یک میلیون مترمکعب فاضلاب انسانی و بیش از پنج میلیون متر مکعب پساب کشاورزی و صنعتی را در دل خود جای می‌دهد تا سرنوشت میلیون‌ها ایرانی که به این رودخانه گره خورده هر روز تیره‌تر از گذشته ‌شود.

مهدی آیینی- کارون دیگر جان ندارد؛ این را بوی تعفنی که حاشیه بزرگترین رودخانه ایران را پر کرده فریاد می‌زند و یادآوری می‌کند سال‌هاست دیگر حاشیه رود کارون برای خیلی از شهروندان محلی برای تفریح نیست،چراکه ورود سیل فاضلاب شهری،روستایی،کشاورزی و صنعتی به این رودخانه نام کارون را با کانال فاضلاب تاخت زده است.

متهم ردیف اول،فاضلاب انسانی

زندگی میلیون‌ها نفر به کارون گره خورده از تامین آب آشامیدنی بگیرید تا کشاورزی و صنعت.اما بر خلاف این وابستگی آن طور که باید به این رودخانه با ارزش توجه نمی‌شود.

در چند دهه گذشته جمعیت زیادی در حاشیه این رودخانه ساکن شده اند و به این شکل کشاورزی نیز توسعه قابل توجهی پیدا کرده ،علاوه براین صنایع بزرگی نیز در حاشیه این کارون ایجاد شده اند،اما همه این تغییرات به شکلی انجام شده که به ادامه حیات کارون توجهی نشده است.

احمدرضا لاهیجان زاده، مدیرکل محیط زیست خوزستان در این‌باره می‌گوید: بزرگترین معضل کارون فاضلاب شهری و روستایی است، براساس برآوردهای انجام شده حدود 10 متر مکعب در ثانیه فاضلاب انسانی وارد کارون می شود.

آن طور که او توضیح می‌دهد زهاب‌های کشاورزی پس از فاضلاب انسانی بیشترین نقش را در آلودگی کارون دارد و حدود 50 مترمکعب در ثانیه پساب کشاورزی وارد کارون می‌شود.

باتوجه به آماری که لاهیجان زاده ارایه داده است، می‌توان نتیجه گرفت در شبانه روز حدود میلیون مترمکعب پساب انسانی و چهار میلیون و 500هزار مترمکعب پساب کشاورزی وارد کارون می‌شود.

این درحالی است که باید تاکید کرد این آمار آلودگی ها فقط به حوزه خوزستان مربوط می شود و باید حجم پساب های صنعتی را نیز به حساب آورد.

دست‌های آلوده صنایع

زهاب کشاورزی سموم و مواد شیمیایی زیادی را وارد کارون می‌کند و به این شکل حیات این رودخانه را با چالش رو به رو می کند.علاوه براین تعدادی ازصنایع نیز به آلودگی کارون دامن می زنند.

مدیرکل محیط زیست خوزستان می‌گوید:بیشتر صنایع اکنون به سیستم تصفیه فاضلاب مجهز هستند،اما صنایعی مانند پالایشگاه و پتروشیمی آبادان و کاغذ پارس هفت تپه مقداری فاضلاب تصفیه نشده به کارون می‌ریزند.

به گفته لاهیجان زاده برای حل مشکل کارون قرار است براساس مصوبه ای که فرودین امسال تصویب شد، دولت 9500 میلیارد تومان برای رسیدگی مساله فاضلاب بودجه در نظر بگیرد تا ظرف 5 سال این مشکل برطرف شود.

آن طور که او می‌گوید علاوه براین قرار است تصفیه خانه شرق اهواز نیز تا شهریور امسال افتتاح می شود.

بودجه هست،مدیرنیست

بی توجهی به مسائل زیست محیطی از سوی مسئولان سبب شده آلودگی در کارون این روزهابیشتر از گذشته موج بزند و هر روز شرایط ناگوارتر از گذشته شود،چراکه همان طور که حجم آب رودخانه درحال کاهش است،جمعیت بهره بردار از آن افزایش می‌یابد و در نتیجه میزان وابستگی به این میزان آب محدود نیز بیشتر ازگذشته می‌شود.

محمدرضا فاطمی، کارشناس اکوبیولوژی آب و دریا و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد نیز در گفتگو با خبرفوری می‌افزاید:مشکل اصلی در مدیریت نشدن چنین مسائلی نبود مدیریت است،زیرا اعتبار لازم وجود دارد، اماکاری از پیش نمی رود.

او برای نمونه به حدود ده سال پیش اشاره می‌کند که برای ساخت تصفیه خانه اهواز و رشت از بانک جهانی وام گرفته شد،اما از این اعتبار هرگز برای رفع این مشکل استفاده نشد. این درحالی است که روی قبض های آب نیز هزینه‌ای به عنوان فاضلاب از شهروندان گرفته می‌شود.

ماهیان مسموم کارون

شدت آلودگی در اهواز به حدی است که بوی تعفن از رودخانه کارون به مشام می‌رسد به همین خاطر دیگر مانندگذشته نیست که حاشیه رودخانه کارون محلی برای تفریح باشد.

فاطمی در این باره می‌گوید:آلودگی به حدی محسوس است که بوی تعفن را می‌شود حس کرد به همین خاطر به شهروندان توصیه می‌شود ماهی‌هایی را که از کارون صید می شود مصرف نکنند،زیرا آزمایش های انجام شده روی آنها وجود سم را در بدن ماهی ها نشان می دهد.

حفظ محیط زیست در استانی مانندخوزستان که آلودگی هوا،ریزگردها و گرما امان شهروندانش را می‌برد باید از الویت های مسئولان باشد،زیرا اگر به این مسائل توجهی نشود،خیلی زود خوزستان به محلی غیرقابل سکونت بدل خواهد شد. بنابراین مسئولان نباید اعتبارهای را که برای اجرای طرح هایی مانند تصفیه خانه در نظر گرفته می‌شود، صرف اجرای برنامه های نمایشی خود کنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید