می‌خواهند مردم از رای به روحانی پشیمان شوند/ روحانی تحت فشار است تا کابینه مناسبی انتخاب نکند

    کد خبر :52647

اصولگرایان در ایام بعد انتخابات تلاش می‌کنند که به گونه‌ای عمل کنند که مردم از رای که به آقای روحانی داده اند پشیمان کنند. آنها حتی حاضر هستند تا جایی پیش بروند که این مسئله در کشور القا شود که رای مردم در نظام جمهوری اسلامی تاثیرگذار نیست

یکی از سوالات مهمی که این روزها در افکار عمومی مطرح می‌شود دلایل و اهداف افزایش انتقاد به دولت است که اوج آن در روز قدس، نمازعید فطر و حتی مراسم نماز جمعه استان های مختلف است. این در حالی است که هنوز دوماه از انتخابات ریاست جمهوری نمی گذرد و رئیس جمهور در پی تشکیل کابینه بعدی است.

به گزارش فرارو ،بسیاری از تحلیلگران سیاسی بعد از انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرده بودند که حسن روحانی در دولت دوم خود شرایط به مراتب سخت‌تری را نسبت به دولت یازدهم تجربه خواهد کرد. آنها معتقد بودند که جریان رقیب دولت این بار به سادگی از این شکست نخواهد گذشت.

اما پیش بینی ها حاکی از آن بود که روند تحت فشار قرار دادن دولت از بعد ماه عسل دولت دوازدهم آغاز خواهد شد. زمانی که معمولا شش ماه پس از تعیین کابینه است و منتقدان بعد از آن وارد عمل می شدند و برنامه ها و ایده های دولت جدید را مورد بررسی قرار می دهند.

ولی این روزها اینگونه پیش نمی رود و جریان رقیب دولت همچنان فضا را انتخاباتی می بینند و گاهی برجام را دستاویز قرار می دهند و گاهی سند 2030 که ماجرایش منتفی شده و با بیان این مسئله که آتش به اختیار عمل می کنند، از تریبون های مختلف اظهار نظرهای حاشیه سازی علیه دولت مطرح می کنند.

آنها حتی حاضر هستند تا جایی پیش بروند که این مسئله در کشور القا شود که رای مردم در نظام جمهوری اسلامی تاثیرگذار نیست و با کاهش کارآمدی دولت، فضا را برای جریان متبوع خود در انتخابات سال 1400 آماده کنند

برخی به دنبال پشیمان کردن مردم از رای به روحانی هستند
در همین خصوص علی تاجرنیا فعال سیاسی طی گفت‌وگو با فرارو گفت: واقعیت این است که نه در سال 92 و نه در سال 96 جریان اصولگرایی و بخشی از حاکمیت تمایلی نداشت که مسئولیت قوه مجریه بر عهده فردی مانند آقای روحانی قرار بگیرد. زیرا آنها به دنبال این بودند که بعد از گذشت 4سال از مسائل و رویدادهای سال 88 بتوانند مسیر تصمیم سازی در کشور را مدیریت کنند و با ساخت دوگانه های مختلف سیاسی، شرایط را به گونه‌ای رقم بزنند که شرایط برای حضور جریان رقیب و منتقد فراهم نباشد.

وی ادامه داد: اما در سال 92 جریان اصلاح‌طلب و اعتدالگرا با هدایت هوشمندانه مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و سیدمحمد خاتمی موفق شدند که پروژه جریان مقابل را ناکام کنند. بعد از این اتفاق آنها روند خود در برابر حسن روحانی که دیگر رئیس جمهور مستقر و منتخب بود تغییر دادند.

این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: آنها پروژه جدیدی را کلید زدند تحت عنوان «رئیس جمهوری یک دوره‌ای» به همین دلیل پیش از انتخابات و در سال‌های 92 تا 96 شاهد بودیم که این مسئله کلیدواژه اظهار نظرات و تخریب های آنها علیه دولت بود. اما باز هم نتوانستند این پروژه را با موفقیت به پایان برسانند.

تاجرنیا با اشاره به رفتارها و اظهار نظرهای جریان رقیب طی زمان بعد از انتخابات ریاست جمهوری افزود: حالا در ایام بعد انتخابات تلاش می کنند که به گونه ای عمل کنند که مردم از رای که به آقای روحانی داده اند پشیمان کنند. آنها حتی حاضر هستند تا جایی پیش بروند که این مسئله در کشور القا شود که رای مردم در نظام جمهوری اسلامی تاثیرگذار نیست و با کاهش کارآمدی دولت، فضا را برای جریان متبوع خود در انتخابات سال 1400 آماده کنند. به این شکل که آنقدر دولت را تحت فشار قرار دهند و آن را تضعیف کنند که رئیس جمهور نتواند به وعده های انتخاباتی خود عمل کنند و مردم از جریان اصلاح طلب و حامی دولت دور شوند.

وی تاکید کرد: آنها (مخالفان دولت) تلاش می کنند این را در جامعه القا کنند که رای آنها به حسن روحانی و حضور وی در قوه مجریه باعث ایجاد تنش در کشور می‌شود و بانی این مسئله هم شخص آقای روحانی است. درحالی که آنچه تا امروز اتفاق افتاده است صرفا واکنش نشان دادن رئیس جمهور یا اعضای کابینه به رفتارها و اظهار نظرهای تخریبی جریان رقیب بوده است.

این تحلیلگر مسائل سیاسی در ادامه به اظهاراتی که از تریبون نماز جمعه مطرح می شود اشاره کرد و گفت: متاسفانه نهادهایی مانند ستاد نماز جمعه هیچ وقت در خصوص مسائل سیاسی کشور بی‌طرف یا در راستای خواست و نظر مردم عمل نکرده است و همیشه شاهد این بودیم که در برهه‌های مختلف از یک جریان خاص حمایت و نماز جمعه را تبدیل به تریبونی برای آنها کرده است.

او افزود: اینکه نماز جمعه چندین سال است که تبدیل به نشست های یک محفل و افراد خاص شده است، مهر تائیدی بر این مسئله است. ضمن اینکه فقط کافی است نگاهی به نماز جمعه سال های اولیه انقلاب بی‌اندازیم تا متوجه شویم که این رویکرد مسئولان ستاد نماز جمعه تا چه حد اعتبار این مراسم مذهبی را کاهش داده و مخدوش کرده است. اما متاسفانه همچنان اصرار دارند که این روند را حفظ کنند.

تاجرنیا در پایان اظهار کرد: به نظر من آقای روحانی در این دوره به مراتب نسبت به دوره قبل مصمم‌تر است که از ظرفیت های چهره های کارآمد و اصلاح‌طلب استفاده کند و بعید می‌دانم در برابر چنین حملاتی کوتاه بیایند. ایشان به خوبی می‌دانند که این تحرکات صرفا برای ایجاد تنش در جامعه و تحت فشار قرار دادن، دولت انجام می شود.

من فکر می کنم این حملات که طی این مدت انجام شده و ادامه هم خواهد داشت، بعد از ومراسم تحلیف آرام می‌شود. آنچه امروز اتفاق می افتد صرفا برای تحت فشار قرار دادن آقای روحانی است که نتوانند کابینه مناسبی انتخاب کنند

ادامه حملات به دولت باعث شکاف میان ملت و نظام می شود
همچنین مهدی مطهرنیا استاد دانشگاه در گفت‌وگو با فرارو این قبیل رفتارها را خارج از ادبیات و اصول سیاسی دانست و گفت: در ادبیات سیاسی جهان پس از برد یک گفتمان، تفکر یا جریان سیاسی در انتخابات، رقبای آن پرچم‌های رنگارنگ خود را کنار گذاشته و تلاش می کنند زمینه را برای فعالیت دولت جدید مهیا کنند و پیگیر وعده‌های انتخاباتی جناح پیروز باشند تا محقق شوند. اما در ادبیات سیاسی ایران به دلیل طفولیت ساختار سیاسی بازنده‌های انتخابات رنگ عوض کرده و به‌طور کامل در برابر دولت مستقر و رئیس جمهور قرار می گیرند.

او ادامه داد: این جریان رقیب طی چهارسال گذشته هم با اختیارات فراقانونی خود بیشترین حملات به دولت را انجام داده اند و حالا هم انتخاباتی را پشت سر گذاشته اند که باز هم نتیجه آن شکست بوده لذا دور از ذهن نبود که این قبیل تحرکات میان آنها وجود داشته باشد و رئیس جمهور و دولت با آنها مواجه شوند.

مطهرنیا عنوان کرد: به طور کلی تا زمان برگزاری مراسم تحلیف و معرفی کابینه این قبیل حملات و تخریب ها علیه دولت با شدت زیادی انجام خواهد شد. زیرا جریان رقیب تمایلی ندارد به اصول و ادبیات سیاسی احترام بگذارد و این عدم احترام است که باعث می‌شود شاهد ضعف جدی در ساختار سیاسی کشور باشیم و به این توجه نشود که ضربه به دولت ضربه به نظام سیاسی یک کشور است.

وی افزود: این تنها بخشی از نتیجه رفتارهای مخالفان دولت است. زیرا از سوی دیگر این قبیل رفتارها و حملات ایجاد ناکارآمدی در دولت را تسری می بخشد. زیرا رئیس جمهور که نماینده تمام مردم است نتواند تیمی مناسب با وعده های انتخاباتی خود انتخاب کند باعث می شود که در اجرای قانون دچار چالش‌های جدی شود.

این تحلیل گر مسائل سیاسی تاکید کرد: اما این رفتارها و اقدامات جریان مقابل دولت یک نتیجه دیگرهم به همراه خواهد داشت و این است که در کوتاه مدت میان دولت و مردم شکاف ایجاد می کند و در بلند مدت میان مردم با نظام فاصله می اندازد. زیرا اگر دولت نتواند پاسخگوی نیازهای ملت باشد آرام آرام عدم رضایت به نظام هم میرسد و مردم دیگر تنها مسئول مشکلات و کمبودها را دولت نمی دانند و نظام را هم دخیل می‌دانند.

مطهرنیا در پایان گفت: با همه این تفاسیر من فکر می کنم این حملات که طی این مدت انجام شده و ادامه هم خواهد داشت، بعد از ومراسم تحلیف آرام می‌شود. آنچه امروز اتفاق می افتد صرفا برای تحت فشار قرار دادن آقای روحانی است که نتوانند کابینه مناسبی انتخاب کنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید