کشف ردپای دایناسورهای پردار در ایران

    کد خبر :52630

دیرینه‌شناس و دانشیار گروه زمین‌شناسی دانشگاه زنجان گفت: ردپای دایناسورهای پردار در ایران با انجام بررسی‌های مشترک با اساتید دانشگاه‌های پکن و کلرادو کشف شد.

نصرالله عباسی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در زنجان، اظهار کرد: طی یک همکاری مشترک با اساتید دانشگاه‌های پکن و کلرادو موفق به کشف ردپای دایناسورهای پردار در ایران شده‌ایم.

وی با اشاره به کشف مجموعه غنی از ردپای دایناسورها در البرز مرکزی، اضافه کرد: در پی این مهم، تحقیقات حاکی از این موضوع است که دایناسورهای پردار از گروه دونده خزندگان (Dromaeosauridae) نیز در ایران زندگی کرده‌اند.

مدیر پژوهش دانشگاه زنجان با بیان اینکه با همکاری پروفسور لیدا زینگ از دانشگاه علوم زمین پکن و پروفسور مارتین لوکلی از دانشگاه کلرادو و خودم بررسی‌هایی در این زمینه انجام شد، گفت: ردپای دایناسورهای دو انگشتی با بررسی رسوبات ژوراسیک میانی منطقه بلده استان مازندران کشف شد.

عباسی با اشاره به اینکه قدمت این ردپاها به 170 میلیون سال پیش می‌رسد، تصریح کرد: ردپاهای کشف شده مربوط به گروه دایناسورهای پیرا پرنده (Paraves) است.

وی با بیان اینکه اثبات زندگی و زیست دایناسورهای پردار در ایران یکی از موضوعات مهم کشف اخیر بوده است، خاطرنشان کرد: موضوع مهم دیگر نیز وجود ردپای دو انگشتی دایناسورهای پردار بوده که پیش‌تر از زمان کرتاسه کمتر شناخته شده است.

مدیر پژوهش دانشگاه زنجان با اشاره به اینکه وجود ردپای این گروه از دایناسورها در زمان‌های قدیمی‌تر همراه با ابهاماتی بوده است، تصریح کرد: شاید بتوان با کشف این مهم در بازسازی چگونگی پراکنش این دسته از دایناسورها در زمان پیش از کرتاسه، حرکت کرد.

عباسی با بیان اینکه کشف اخیر در ایران چهارمین نوع یافته‌ها در سطح دنیا در این زمینه است، ابراز کرد: نتایج این مطالعات در مجله تخصصی Historical Biology به صورت برخط در دسترس قرار دارد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید