اختراعی شگفت انگیز در دنیای فناوری

    کد خبر :526297
دنیای فناوری

گروهی از پژوهشگران موفق شده اند نوعی سیستم “خواندن ذهن” خلق کنند که افکارتان را به گفتار تبدیل می کند. این سیستم حاصل سال ها تلاش محققان است و یک رویکرد انحصاری دارد.

به گزارش انتخاب، این سیستم جذاب بر اساس یک نمونه از آرایش الکترودهای داخل جمجمه طراحی شده است که برای ثبت فعالیت مغز در مطالعه حاضر مورد استفاده قرار می گیرد.این تکنیک جدید می تواند راه بسیار مناسبی برای تبدیل فعالیت مغز به گفتار باشد. درواقع این یک هدیه بی نظیر برای افرادی است که توانایی صحبت کردن را از دست داده اند.

دانشمندان علوم عصبی در دانشگاه سانفرانسیسکو، یک رابط مغزی و دستگاهی ایجاد کرده اند که سیگنال های مرکز گفتار مغز را از طریق یک فرایند دو مرحله ای جدید تفسیر می کند. محققان به جای تلاش برای ترجمه فعالیت مغز به طور مستقیم به صداها، سیگنال های عصبی را به آوا تبدیل می کنند و در نهایت صدای افکار یک شخص برای ایجاد صداهای دیجیتال استفاده می شود.

ادوارد چانگ یک استاد جراحی مغز و اعصاب در UCSF به خبرنگاران گفت. “ما نشان دادیم که به روشنی می توان اقدام به شبیه سازی حرکات آوازی شرکت کنندگان کرد که شامل حرکت لب ها، زبان، فک و حنجره می شود. این کار استفاده از یک شبیه سازی کامپیوتری رخ می دهد و ممکن است رمزگشایی مطلوب از عملکرد مغز را ایجاد کند.”

سال گذشته، MIT نیز به دنبال توسعه یک رویکرد مبتنی بر یک هدست بود که روی سیگنال های فرستاده شده از مغز به دهان و فک متمرکز می شد. اکنون این سیستم جدید در آزمایشگاه چانگ توسعه داده شده است و پیشرفت تیم در یک مقاله جدید منتشر شده است.

محققان با تعداد انگشت شماری از داوطلبان که قبلا الکترودهای موقتی در مغز را استفاده کرده بودند آزمایش های مقدماتی را انجام داده اند. اغلب این افراد مبتلا به صرع بودند از آنها خواسته شد چند صد جمله را با صدای بلند بخوانند آن هم در حالیکه فعالیت مغزی آنها ثبت می شد. داده ها، همراه با ضبط صدا از گفتار شرکت کنندگان، دانشمندان را قادر به ایجاد یک مجرای صوتی مجازی کرد. این شبیه سازی دقیق کامپیوتر از آناتومی که برای ایجاد گفتار استفاده می شود، می تواند توسط فعالیت مغز کنترل شود.

چانگ در بیانیه ای گفت: “برای اولین بار، این مطالعه نشان می دهد که ما می توانیم جملات ساده بر اساس فعالیت مغز فرد تولید کنیم. این یک اثبات بسیار هیجان انگیز برای این اصل است که با تکنولوژی که در دسترس است، ما قادر به ساخت یک دستگاه برای گفتار بیمارانی هستیم که به طور کلی نمی توانند حرف بزنند.”

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید