قیمت نفت خام به خاطر ترس از کمبود عرضه، بازهم افزایش یافت

  • اقتصادی
  • پنجشنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ ۱۰:۵۸
    کد خبر :526292
قیمت نفت خام

قیمت نفت خام روز پنجشنبه و در سایه بیم کمبود عرضه و کاهش تولید سبد نفتی اوپک، بالاترین رشد را در شش ماه اخیر تجربه کرد، به گونه‌ای که نفت برنت دریای شمال هر بشکه ۷۴ دلار و ۵۷ سنت معامله شد.

به گزارش بازتاب، خبرگزاری رویترز این افزایش را ناشی از کاهش تولید سبد نفتی اوپک و تحریم‌های آمریکا علیه ایران و ونزوئلا بیان کرده است.
بهای پیش خرید هر بشکه نفت خام «وست تگزاس اینترمدیت» آمریکا هم در نتیجه فشار‌های بیشتر برای افزایش ذخایر نفت خام این کشور، با ۴۱ سنت افزایش، به بشکه‌ای ۶۵ دلار و ۸۹ سنت رسید.
بالاترین قیمت نفت به ۳۱ اکتبر (۹ آبان ۹۷) گذشته بر می‌گردد که در آن زمان، قیمت نفت وست تگزاس اینترمدیت به ۶۶ دلار و ۶۰ سنت رسید.
مدیریت اطلاعات انرژی آمریکا در این باره گفت: ذخایر نفت آمریکا در هفته گذشته ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه افزایش یافته است که این میزان بیشتر از پیش بینی تحلیلگران عرصه بازار نفت است.
رویترز گزارش داد: بهای پیش خرید و بهای فوری نفت خام از روز دوشنبه گذشته و به دنبال آن که آمریکا اعلام کرد، خرید نفت هشت کشور واردکننده از ایران را در ماه می (اردیبهشت) دیگر تمدید نخواهد کرد، به شدت افزایش یافت.
در حالی که کاخ سفید، دوم اردیبهشت ماه جاری در بیانیه‌ای اعلام کرد؛ دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا تصمیم گرفته است معافیت خرید نفت ایران را که پیشتر به ۸ کشور داده بود، تمدید نکند، خبرگزاری آسوشیتدپرس حالا از یک عقب نشینی دیگر کاخ سفید خبر داده و نوشته که واشنگتن در حال بررسی صدور دوره تازه‌ای از معافیت هاست.
هشت کشور ایتالیا، تایوان، ترکیه، ژاپن، چین، کره جنوبی، هند و یونان از آبان ماه گذشته و به مدت شش ماه از تحریم واردات نفت ایران معاف شده بودند.
این تصمیم آمریکا مورد انتقاد کشور‌هایی مانند چین، هند، ترکیه و انگلیس قرار گرفته و به نظر می‌رسد بر تعداد کشور‌های معترض به این رویکرد افزوده خواهد شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید