پیشنهاد راه‌اندازی مترو به مسئولان شهری بغداد

    کد خبر :525573

شهردار تهران گفت: به مسئولان بغداد توصیه کردم که وجود مترو برای چنین شهری ضروری است البته آن‌ها به دنبال ایده‌هایی برای راه‌اندازی ریل هوایی مانند دبی بودند ولی ما پیشنهاد مترو را به آنها دادیم و تاکید کردیم که می‌توانند از تجربیات ما استفاده کنند.

پیروز حناچی در بیست و سومین جلسه شورای معاونین، مشاورین و شهرداران مناطق ۲۲گانه که عصر روز گذشته در ساختمان شهرداری منطقه ۱ برگزار شد، گفت: سیلی که تجربه کردیم با توجه به بارش‌ها در هر دوره ۵۰ تا ۱۰۰ ساله اتفاق می‌افتد. بر اساس آنچه در دولت گزارش شد براثر بارش‌ها ۵۴ میلیارد متر مکعب به ذخائر آبی سدها اضافه شد و در اکثر نقاط کشور تالاب‌ها به حالت عادی برگشته است. دریاچه ارومیه هم تا حدودی آبگیری شده است.

وی افزود: علی‌رغم نعمت‌هایی که بارش‌ها داشته، در بارندگی‌های اخیر غافلگیر شدن برخی بخش‌ها، صدمه‌های جدی به بار آورد. واقعیت این است که در نوروز معمولاً ادارات و ارگان‌ها در شرایط عادی کاری نیستند و از سوی دیگر هم متاسفانه با اخذ تصمیماتی اشتباه در گذشته، حریم رودخانه‌ها رعایت نشده بود که به بیشتر شدن صدمات ناشی از سیل کمک کرد.

شهردار تهران با تاکید بر لزوم استفاده از تجربیات گذشتگان گفت: در خرم آباد پل‌های دوره ساسانی ۱۵ تا ۱۶ دهنه دارند، در حالی که در حالت طبیعی از دو دهنه اینها استفاده می‌شود و جالب این که هیچ کدام از این پل‌ها بر اثر سیلاب فرونریختند. هسته اصلی شهرها هم که طراحی و جانمایی دیرینه دارند، زیر آب نرفتند. در عین حال، بخش‌های جدید شهرها دچار مشکل شدند.

حناچی تصریح کرد: علاوه بر اینها باید بدانیم که قبل از وقوع حادثه ضروری است تا آمادگی‌های لازم را داشته باشیم و اگر این آمادگی وجود داشته و مانورهای لازم برگزار شده باشد، در زمان بروز بحران معلوم است که هر نهادی چه وظیفه‌ای بر عهده دارد. در همین راستا، لایروبی مسیل‌های آب یک اقدام مهم و دائمی است که باید پیوسته انجام شود.

ادامه فعالیت شهرداری تهران در مناطق سیل‌زده تا چند ماه آینده

وی با تقدیر از زحمات پرسنل شهرداری تهران در حادثه سیل اخیر گفت: فعالیت‌های شهرداری تهران مکررا از سوی وزیر کشور، صداوسیما و سایر مقامات مورد تشویق قرار گرفته است البته ما چند ماه آینده را هم درگیر فعالیت در مناطق سیل‌زده هستیم و باید با قدرت به کارمان ادامه دهیم. در کنار این مساله باید به این نکته هم اشاره کنم که در ایام نوروز اقدامات بسیار خوبی در تهران صورت گرفت که موجب شد سیل در تهران اتفاق نیفتد و گرفتار سیلاب نشویم. در حالی که در سال‌های قبل با میزان بارندگی کمتر از سال جاری، سیلاب پل کن را تخریب کرده بود.

حناچی در ادامه تصریح کرد: یکی از تجربه‌های سیل اخیر این بود که یادآوری کرد در اختیار داشتن نقشه‌های به‌روز شده منطقه بحران زده بسیار مهم است. بسیاری از حوادث غیرقابل پیش‌بینی است اما داشتن نقشه و سایر آمادگی‌ها می‌تواند جلوی بحران را بگیرد. به‌طور مثال، سیلی که چندسال قبل وارد متروی تهران شد قابل پیش‌بینی نبود و آمادگی مقابله با آن هم وجود نداشت.

پیشنهاد راه‌اندازی مترو به مسئولان شهری بغداد

به گزارش ایسنا شهردار تهران در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به سفر اخیرش به عراق گفت: برای من جالب بود که شهردار بغداد یک بانو بود در حالی که نسبت فعالیت زنان در عراق به مراتب از کشور ما کمتر است. در این سفر با رئیس شورای استان بغداد، استاندار بغداد، وزیر مسکن و شهرداری‌ها و آقای سیدعمار حکیم ملاقات کردم و موضوعات مورد بحث بیشتر در خصوص انتقال تجربیات تهران به‌ویژه در حوزه مترو بود.

حناچی ادامه داد: بغداد ۲۰۰ کیلومتر مربع از تهران بزرگتر اما جمعیت آن کمتر است. من به مسئولان بغداد توصیه کردم که وجود مترو برای چنین شهری ضروری است البته آن‌ها به دنبال ایده‌هایی برای راه‌اندازی ریل هوایی مانند دبی بودند، ولی ما پیشنهاد مترو را به آنها دادیم و تاکید کردیم که می‌توانند از تجربیات ما استفاده کنند. در این سفر درباره موضوع پسماند و مرمت بناهای تاریخی عراق، به خصوص طاق کسری صحبت کردیم که متاسفانه شرایط نگهداری از آن‌ها مناسب نیست.

ضرورت اطلاع رسانی گام‌های مثبت شهرداری توسط مدیران و معاونان

شهردار تهران همچنین در این جلسه از مدیران و معاونان خود خواست که گام‌های مثبت مدیریت شهری را اعلام کنند.

وی در ادامه گفت: این موضوع که در نوروز امسال با وجود بارندگی‌های بسیار شدید، در تهران آبگرفتگی جدی نداشتیم و گرفتار سیلاب نشدیم را جدی بگیرید و برای مردم نقاط مثبت این مساله را بگویید. در عین حال، باید از تجربه‌ای که سیل برای ما پدید آورد، استفاده کنیم.

حناچی در این جلسه از مدیران و معاونان خود خواست که از انتشار اخبار غیررسمی در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی پرهیز کنند.

وی افزود: ممکن است افرادی از مجموعه شهرداری به اخباری دسترسی داشته باشند اما اخبار مربوط به مدیریت شهری باید به صورت رسمی از طریق روابط عمومی شهرداری منعکس شود. به هیچ وجه اطلاع‌رسانی غیررسمی جلسات و برنامه‌های درون شهرداری برایم قابل قبول نیست. مدیریت شهری مرجع رسمی اطلاع‌رسانی و انتشار اخبار دارد و این مهم تنها باید از طریق مرکز ارتباطات شهرداری انجام گیرد. ما در شهرداری سخنگوی متعدد نداریم، سخنگوی رسمی ما روابط عمومی است و اخبار رسمی مربوط به شهرداری تهران باید از این مجموعه منتشر شود.

به گزارش شهرنوشت، شهردار تهران در پایان بر کاهش هزینه‌های جاری مدیریت شهری تاکید و اظهار کرد: باید هزینه‌های جاری را کاهش دهیم. در شرایطی که مردم به علت شرایط اقتصادی تحت فشار هستند ما نیز باید تلاش کنیم هزینه‌های جاری‌مان را کاهش دهیم و از منابع شهر بهترین بهره‌برداری را در جهت تامین رفاه عمومی مردم داشته باشیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید