کتاب را در رونق تولید ملی نباید فراموش کنیم

    کد خبر :525564
رونق تولید ملی

صالحی گفت: اگر از رونق تولید ملی سخن می‌گوییم نباید کتاب را فراموش کنیم و نقش صنعت نشر را در رونق تولید دست کم نگیریم.

سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم افتتاحیه سی و دومین نمایشگاه بین المللی کتاب با اشاره به اینکه خوشحالیم در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، سی و دومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران را برگزار می‌کنیم، گفت: کتاب پدیده بشری است که شبیه خود انسان است. همان طوری که انسان پدیده‌ای با لایه‌های بسیار متنوع و کارکرد‌های گوناگون دارد،کتاب هم مخلوق همین انسان با کارکرد‌های متنوعی از جمله تولید علم است.

وی افزود:شاید هیچ پدیده بشری مانند کتاب نباشد که آیینه خود انسان باشد و یکی از کارکرد‌های کتاب، پرورش و پالایش زبان است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت:زبان براساس کتاب پرورش و پالایش یافته است اگر تاریخ بیهقی، شاهنامه فردوسی، گلستان سعدی، بوستان و مثنوی نبود زبان فارسی به این نقطه و جایگاه نمی‌رسید.

وی افزود: در هر ملتی، زبان زمینه پرورش کتاب و پرورش زبان را فراهم می‌کند و می‌توان کارکرد‌های زیاد زبان را در تاریخ بشریت ذکر کرد. مقام معظم رهبری امسال را سال رونق تولید نامگذاری کردند که در این عنوان نباید سهم اساسی و مهم صنعت نشر را نادیده گرفت.

وزیر ارشاد با بیان اینکه نشر در اقتصاد کشور هم مستقیم هم غیر مستقیم تاثیر دارد،گفت:درآمدی که صنعت نشر در ۱۱ کشور ایجاد کرد ۴۶ میلیارد دلار است که با اشتغال مستقیم و غیر مستقیم ایجاد می‌کند و در اقتصاد تاثیر دارد و ۴۶ میلیون نفر در چین در حوزه نشر فعالیت می‌کنند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به کلیسای نوتردام پس از نگارش کتاب ویکتور هوگو با عنوان گوژ پشت نوتردام اظهار داشت: کتاب علاوه بر کارکرد‌هایی که بیان شد به عنوان یک رسانه قدیمی پایا و مانا است از این رو کتاب و اقتصاد نشر را باید جدی گرفت.

وی با بیان اینکه اگر از رونق تولید ملی سخن می‌گوییم نباید کتاب را فراموش کنیم و نقش صنعت نشر را در رونق تولید دست کم نگیریم،گفت: کتاب را به عنوان سفیر و سفارتخانه باید دید. در بین دیپلماسی عمومی، دیپلماسی مبتنی بر فرهنگ و کتاب داریم که سهم اصلی را در دیپلماسی عمومی دارد. ایران را به شاهنامه، بوستان، گلستان، مثنوی و قانون شفای بوعلی سینا و به طور کلی کتاب می‌شناسند همانطور که ما کشور‌های متمدن را با کتاب می‌شناسیم. بنابراین کتاب یک سفیر سیار و فعال است در ایران باید با این نگاه به کتاب توجه کنند.

وزیر ارشاد ادامه داد: بدخواهانی می‌کوشند تا ایران را منزوی کنند اما دیپلماسی کتاب است که دیوار‌ها را از بین می‌برد. این کتاب است که قوه تخیل و توهم را از بین می‌برد؛ دیوار بی اعتمادی، تکفیر و تحریم با کتاب فرو می ریزد در این دوران سخت که بدخواهان ایران می‌خواهند کمربند تحریم را محکمتر کنند اما با تفکر و کتاب بازتر و پربارتر می‌شود و این چیزی است که باید بیشتر در جمهوری اسلامی ایران مورد توجه قرار گیرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید