افزایش شاخص سهام در بازارهای آسیا در پی لغو معافیت‌های خریداران نفت ایران

    کد خبر :525434
افزایش شاخص سهام

تصمیم دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا مبنی بر عدم تمدید مهلت شش ماهۀ معافیت‌ها برای خریداران نفت ایران باعث شد که شاخص سهام در بازارهای آسیا روز سه‌شنبه، اولین روز پس از پایان تعطیلات عید پاک، در پی افزایش بهای نفت به بالاترین میزان در سال ۲۰۱۹ میلادی برسد.

به گزارش بازتاب به نقل از یورونیوز، در وال استریت نیز بهای نفت در پایان روز دوشنبه در مقایسه با یک روز قبل از آن، بیش از ۲ درصد افزایش یافت و به بالاترین میزان در شش ماه گذشته رسید.

با این وجود تحلیلگران انتظار دارند که تاثیرات منفی این تصمیم بر بازارهای مالی، محدود به کوتاه مدت باشد. بانک بارکلیز بریتانیا روز دوشنبه در واکنش به تحولات بازار اعلام کرد که فشارهای آمریکا برای رساندن صادرات نفت ایران به صفر، تنها در کوتاه مدت بر بازار نفت خام تاثیر خواهد گذاشت و بعید است که تاثیر زیادی بر قیمت‌ها برای یک دورۀ طولانی داشته باشد.

این بانک با انتشار یادداشتی اعلام کرد که تلاش کشورهایی همچون عربستان و امارات برای پر کردن خلاء نفتی ایران، از هیجانات ایجاد شده در بازارها خواهد کاست؛ با این وجود بارکلیز پیش‌بینی می‌کند که افزایش تولید ریاض روندی آهسته داشته باشد.

بارکلیز همچنین معتقد است که این تصمیم دونالد ترامپ خطر تشدید درگیری‌ها در خاورمیانه از جمله احتمال بسته شدن تنگۀ استراتژیک هرمز را افزایش می‌دهد.

بارکلیز تاکید دارد که واکنش بزرگترین مشتریان نفتی ایران یعنی چین و هند نیز در چگونگی رقم خوردن تحولات آینده مهم است بویژه آنکه برای هر دو کشور بسیار سخت خواهد بود که بتوانند برای تامین نفت خود به منابعی خارج از خاورمیانه اتکا کنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید