وقتی بزرگسالان مخاطب کتاب کودک می‌شوند

    کد خبر :525414
کتاب کودک

تحقیقات نشان می‌دهد بزرگسالان بریتانیایی بخش اعظمی از مخاطبان کتاب کودک این کشور را در سال‌های اخیر به خود اختصاص داده‌اند.

طبق آمار ارائه‌شده از سوی وب‌سایت فروش کتاب‌های بریتانیایی «‌نیلسن»‌ که از مطالعه بر روی ۳۰۰۰ خریدار صورت گرفته، در سال ۲۰۱۸، ۱۰.۵ میلیون کتاب داستان کودک توسط افراد ۱۷ ساله و یا بزرگتر خریداری شده که نسبت به سال ۲۰۱۵ با ۴۲ درصد افزایش روبه‌رو بوده است. این آمار در سال ۲۰۱۵ حدود ۷.۴ میلیون کتاب برآورد شده است.

در سال ۲۰۱۸، ۱۲ درصد از کتاب‌های داستان کودک توسط افراد ۲۴ تا ۳۴ ساله خردیداری شده است. این آمار در سال ۲۰۱۴ تنها ۶ درصد بود. خوانندگان ۱۷ تا ۲۴ سال، با خرید یک کتاب از هر هشت کتاب، بزرگترین گروه از خوانندگان بزرگسال کتاب کودک در سال ۲۰۱۸ را تشکیل می‌دهند. به طور کلی یک‌سوم از تمام کتاب‌های کودک خریداری‌شده در سال گذشته توسط بزرگسالان مطالعه شده ‌است.

دیگر آمار «‌نیلسن» نشان می‌دهد،‌ در سال ۲۰۱۸ افراد بالای ۱۶ سال، ۶۱ درصد از کتاب‌های صوتی خریداری‌شده را به خود اختصاص داده‌اند که این رقم نسبت به سال ۲۰۱۴ با افزایش چشمگیری روبه‌رو بوده است.

دکتر «‌کاترین راندل» نویسنده کتاب «‌بام‌نشین‌ها»‌ روزها به مطالعه درباره شعر «جان دان» می‌پردازد و شب‌ها برای استراحت «پَدینگتون» ‌را مطالعه می‌کند. او درباره مطالعه کتاب کودک توسط بزرگسالان می‌گوید: «به عنوان یک بزرگسال چیزی که در مورد کتاب «پدینگتون»‌ برای من جالب است، ساختاری‌ است که «مایکل باند» در این کتاب خلق کرده است. چیزهایی که قرار است منفی باشند در این کتاب به چرخ‌دنده‌هایی برای حرکت وسیله‌ای بسیار عظیم‌تر تبدیل می‌شوند. به نظر من «‌باند» زندگی را سحرآمیز می‌دید و این طرز فکر را می‌توان در این کتاب دید.»

در کتاب جدید «کاترین راندل» ‌با نام «چرا شما هم باید کتاب کودک بخوانید با این‌که بزرگ و عاقل هستید»، این نویسنده به بحث درخصوص بصیرت و تخیل بی‌نظیری که ادبیات کودک به خواننده بزرگسال ارائه می‌دهد، می‌پردازد. او در قسمتی از این کتاب می‌نویسد: «با کسانی که به تو می‌گویند جدی باش،‌ بجنگ. با کسانی که لذت و خوشی را به نام نزاکت از تو می‌گیرند، بجنگ.»

«راندل» ‌از کتاب جدیدش که در ماه آگوست توسط انتشارات «بلومبری»‌ منتشر می‌شود به عنوان یک «بیانیه» که از بزرگسالان می‌خواهد کتاب ‌کودک را جدی بگیرند، یاد می‌کند.

دکتر «لوئیس جوی»‌ استاد دانشگاه «هومرتن»‌ در این‌باره می‌گوید: «ادبیات کودک توسط بزرگسالان نوشته می‌شود، توسط بزرگسالان ویرایش می‌شود و توسط بزرگسالان منتشر می‌شود، پس مسلما ارزش این را دارد که توسط بزرگسالان خوانده شود.»

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید