چالش بازار جهانی طلا در برابر قدرت گرفتن بورس و لغو معافیت نفتی ایران

    کد خبر :525377
بازار جهانی طلا

قیمت طلا در روز سه شنبه با کاهش مواجه شده، چرا که قدرت گرفتن بازار بورس یک زمینه کم ریسک را در مقابله با حمایت ناشی از اقدام واشنگتن در راستای تحریم ایران، برای سرمایه گذاران فراهم کرده است.

به گزارش بازتاب به نقل از رویترز، در ساعت ۵:۵۷ دقیقه به وقت گرینویچ، قیمت طلا در معاملات لحظه‌ای ۰.۲ درصد کاهش داشته و به ۱۲۷۲ دلار و ۶۶ سنت به ازاء هر اونس رسیده، در معاملات آتی نیز هر اونس طلا با ۰.۲ درصد کاهش به قیمت ۱۲۷۴ دلار و ۶۰ سنت معامله شد.

مارگارت یانگ تحلیلگر شرکت CMC Markets در این باره گفت: طلا در حال حاضر در تلاش است تا در کوتاه مدت از بازه حدود ۱۲۷۴ –۱۲۷۵ پایین‌تر نرود، علی الخصوص به علت اینکه بازار‌های بورس در حال رشد و قدرت گرفتن بیشتر هستند.

ارزش سهام‌ها در بازار‌های بورس آسیایی در هفته گذشته به بالاترین میزان در ۹ ماه گذشته نزدیک شده، در حالیکه سهام‌ها در وال استریت در روز دوشنبه در شرف رسیدن به نقطه سر به سر بوده اند و شاخص S&P ۵۰۰ حدود ۱ درصد با بالاترین میزان ثبت شده در ماه سپتامبر فاصله داشت.

افزایش قدرت بازار‌های بورس، از جذابیت سرمایه گذاری در بازار طلا کاسته است و در حال حاضر قیمت این فلز گرانبها بیش از ۵ درصد کمتر از بیشترین قیمت امسال است که در فوریه ۲۰۱۹ تجربه کرد.

داده‌های منتشر شده درباره اقتصاد ایالات متحده و چین نیز که نشان می‌دهد هر دوی این کشور‌ها عملکردی بهتر از حد انتظار داشته اند، تا حدودی نگرانی‌های سرمایه گذاران از تهدید به وقوع پیوستن یک رکود جهانی شدید را کاهش داده است.

بازار‌ها اکنون در انتظار انتشار داده‌های مربوط به تولید ناخالص داخلی ایالات متحده هستند، که به طور دقیق وضعیت بزرگترین اقتصاد دنیا را مشخص خواهد کرد.

جف هیلی تحلیلگر ارشد بازار شرکت OANDA در این باره گفت که با این حال، افزایش تنش‌های ژئوپلیتیک بین ایالات متحده و ایران، که منتهی به لغو معافیت نفتی ایران از سوی ایالات متحده در روز دوشنبه شد، منجر به افزایش قیمت نفت خام و همچنین قیمت‌های حمایت شده برای طلا خواهد شد.

طلا معمولاً همبستگی مثبتی با نفت خام دارد، چرا که این فلز گرانبها معمولاً به عنوان مانعی در برابر تورم ناشی از افزایش قیمت نفت قرار داد.

شاخص دلار نیز به بالاترین میزان آن در ۲۰۱۹ که میزان ۹۷.۷۱ در ماه مارس بوده، نزدیک شده است.

در سایر بازار‌های فلزات گرانبها، نقره با ۰.۲ درصد کاهش به قیمت ۱۴ دلار و ۹۵ سنت به ازاء هر اونس معامله شد. هر اونس پلاتین با ۰.۲ درصد افزایش به قیمت ۸۹۷ دلار و ۳۷ سنت معامله شد، در حالیکه در معاملات قبلی قیمت ۹۱۱ دلار و ۷۵ سنت را تجربه کرده بود.

پالادیوم نیز با ۰.۱ درصد افزایش به قیمت ۱۳۸۶ دلار و ۷۲ سنت معامله شد، که نسبت به دوره قبلی که ارزشی برابر ۱۳۷۳ دلار به ازاء هر اونس داشت، کاهشی ۳.۵ درصدی داشته است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید