هراس اسرائیل از تعهد روزافزون نامزد‌های دموکرات برای بازگشت به توافق هسته‌ای

    کد خبر :525170
توافق هسته‌ای

مقامات اسرائیلی در مورد شمار روزافزون کاندیدا‌های ریاست جمهوری دموکراتیک که قول داده اند خروج رئیس جمهور آمریکا دونالد ترامپ از توافق هسته‌ای ایران را لغو کنند، نگران هستند.

نگرانی آنها در رابطه با امکان بازگشت ایالات متحده به توافق هسته ای است که اسرائیل در هنگام امضای آن در سال 2015 به شدت مخالفت آن بود و چشم انداز اسرائیل را درگیر سیاست های داخلی آمریکا در طول یک کمپین انتخاباتی شدید و رقابتی کرد.

مقاماتي که در هفته هاي اخير با نشریه اسرائیلی هاآرتص صحبت کرده اند، سناريوي کابوس سياسي را توصيف کرده اند؛ که در آن پای اسرائيل به انتخابات رياست جمهوري آمریکا کشیده مي شود؛ فقط به این خاطر که در همان حالی که ترامپ و نامزد نهایی دموکرات ها بر سر سرنوشت معاهده هسته ای ایران جدال می کنند، نخست وزير اسرائیل بنیامین نتانياهو و ديگر مقامات بلندپايه اسرائيل در مورد آن سخن بگویند.

در کنفرانس سیاست AIPAC ماه گذشته، رون درمر، سفیر اسرائیل در واشنگتن، پیش بینی از آنچه این بحث در مورد این موضوع می تواند در سال انتخابات باشد، به دست داد. درمر گفت که درخواست تجدید تعهد امریکا به توافق هسته ای ایران از نگاه اسرائیل غیر قابل قبول است.

درمر گفت: رهبرانی هستند که خواهان بازگشت به این توافقند و این چیزی است که باید کاملا غیرقابل قبول دیده شود. شما می دانید، در سال 2015 زمانی که ما بر سر این موضوع بحث داشتیم، علامت های سؤال زیادی وجود داشت؛ چه اتفاقی خواهد افتاد؟ آیا این کار رفتار ایران را معتدل می کند؟ این کار خوبی است؟ آیا این کار احتمال جنگ را بیشتر می کند؟

درمر افزود: هم اکنون و در سال 2019 جای علامت سؤال را علامت تعجب گرفته و این کار باعث خطرناکتر شدن ایران شده است. این کار احتمال جنگ را خیلی بیشتر کرد. بنابراین هر که می گوید ک قصد دارد به این توافق بازگردد، انگار گفته که صدها میلیارد دلار را برای افرادی در نظر گرفته که متعهد به نابودی اسرائیل و نابودی همسایگان عرب ما هستند و مسیر مستقیمی به ایران، برای رسیدن به سلاح هسته ای نشان می دهند.

در ماه های اخیر، شش تن از اعضای کاندیدای ریاست جمهوری دموکرات با شانس واقعی برای ورود به مبارزه برای نامزدی، اعلام کرده اند که حمایت خود را از ورود دوباره به معاهده ای که ترامپ از ماه می سال گذشته از آن خارج شده است، اعلام می کنند. این نامزدها عبارتند از سناتور برنی سندرز (ورمونت)، الیزابت وارن (ماساچوست)، کملا هریس (کالیفرنیا) و امی کلوبوچار (مینه سوتا)، و همچنین نماینده جمهوری خواه تولسی گابارد (هاوایی) و جولیان کاسترو، وزیر پیشین در کابینه اوباما.

انتظار می رود، دیگر نامزدهای دموکرات نیز در ماه های آینده چنین اظهاراتی را بیان کنند، از جمله جو بایدن، معاون پیشین، که عضوی از دولت اوباما بود که مذاکره در مورد این توافق را در اولویت قرار داد، و همچنین بتو اورورک، نماینده سابق کنگره، که در سال 2015 از حامیان این توافق بود.

وب سایت المانیتور در ماه گذشته گزارش داد که ورود مجدد به توافق هسته ای با ایران سریع به یک آزمایش ترنسلی برای دموکرات ها تبدیل شده که امیدوارند تا دسامبر سال 2010 دونالد ترامپ را به چالش بکشند. همزمان با اعلام این موضع از سوی بسیاری از نامزدها، در ماه فوریه کمیته ملی دموکراتیک تصمیم به تصویب طرحی گرفت که در حمایت از بازگشت دوباره به توافق هسته ایران بود.

اکثریت قاطع دموکراتها در کنگره، از جمله بسیاری از کسانی که بر ضد توافق هسته ای در سپتامبر 2015 رأی دادند، مخالف تصمیم ترامپ برای خروج از توافق بین ایران و شش قدرت جهانی در سال گذشته بودند. خروج او تا به حال به فروپاشی این توافق منجر نشده است، زیرا قدرت های جهانی دیگر و ایران همچنان از آن حمایت می کنند.

در ایالات متحده، مبارزه برای حفظ توافق هسته ای به واسطه گروه های چپ متمرکز بر سیاست خارجی، از جمله سازمان یهودی J Street ـ که حامی کمپین های کاندیداهای دموکرات برای متعهد شدن مجدد به توافق هسته ای است ـ هدایت می شود. این سازمان پیگیری می کند که کدام نامزدها از قبل چنین تعهدی را اعلام کرده، چه کسانی هنوز چنین تعهدی را قبول نکرده اند.

حمایت رو به افزایش از سوی حزب دموکرات برای ورود دوباره به این توافق، دو نگرانی عمده در طرف اسرائیل ایجاد کرده است. در دراز مدت، ترس از آن وجود دارد که یک رئیس جمهور دموکرات در آینده سیاست ترامپ در رابطه با ایران را معکوس کند.

نگرانی کوتاه مدت که عمدتا در میان رده های حرفه ای در اسرائیل وجود دارد، شامل سناریویی است که در آن اسرائیل در انتخابات آینده ایالات متحده به عنوان “حامی یک طرف” دیده شود. منابعی که با هاآرتص صحبت کرده اند، گفتند، اگر نامزد احتمالی دموکراتیک متعهد شود مجددا وارد توافق هسته ای ایران شود، هر گونه اظهار نظر در مورد این موضوع از سوی مقامات اسرائیل می تواند بخشی از مباحث سیاسی ایالات متحده باشد.

در انتخابات ریاست جمهوری 2016 میان ترامپ و هیلاری کلینتون، اسرائیل به ندرت در کانون توجه سیاسی قرار گرفت و بحث جدی در مورد تمایل نتانیاهو بین دو نامزد وجود نداشت؛ هرچند بسیاری از دموکرات ها هنوز از سخنرانی نتانیاهو در سال 2015 در کنگره، که در آن دو هفته قبل از انتخابات آن سال اسرائیل، به سیاست های خاورمیانه ای اوباما حمله کرد، خشمگین هستند.

در سال 2012، اما جریان فرق داشت و نتانیاهو از سوی بعضی دموکرات ها به کمک به مبارزات انتخاباتی میت رامنی علیه باراک اوباما متهم شد. حال آنکه نخست وزیر اسرائیل این اتهام را به شدت انکار کرده است.

یک نامزد ریاست جمهوری دموکراتیک متعهد به بازگشت دوباره به توافق ایران می تواند یک سردرد جدی برای AIPAC ایجاد کند که در تلاش برای حفظ حمایت دو حزب از اسرائیل است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید