عدم تمدید معافیت‌های نفتی ایران چه تأثیری بر اقتصاد کشور دارد؟

    کد خبر :524905
معافیت‌های نفتی ایران

مجیدرضا حریری عضو اتاق ایران ضمن تشکیک در موفقیت آمیز بودن تصمیم آمریکا، گفت: هرچقدر عرضه نفت ایران کم شود با توجه به تحریم های نفتی ونزوئلا و اتفاقات اخیر لیبی و سودان، قطعا قیمت نفت بالاتر می رود و می توان کاهش فروش را با افزایش قیمت بالانس کرد».

کاخ سفید با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد «معافیت‌های نفتی ایران دیگر تمدید نمی شود». مایک پمپئو نیز در نشست خبری خود ابعاد بیشتری از این تصمیم را تشریح کرد و گفت «۸۰ درصد درآمدهای ایران از نفت است و واشنگتن تلاش می‌کند که کل صادرات نفت ایران را قطع کند. به همین دلیل آمریکا استثنائی برای واردکنندگان نفت ایران در نظر نخواهد گرفت. اما این تصمیم دولت واشنگتن چه تاثیری بر اقتصاد ایران خواهد داشت.

مجید رضا حریری درباره تصمیم ترامپ در عدم تمدید معافیت های نفتی ایران بر اقتصاد کشور به نامه نیوز گفت: تا روزگذشته صحبت این بود که معافیت خرید کشورهای اروپایی از ایران تمدید نمی شود اما این بیاینه کاخ سفید شفاف نمی گوید که عدم تمدید معافیت نفتی ایران شامل همه کشورها است یا فقط اروپایی از خرید نفت ایران منع شدند.

وی افزود: اگر عدم تمدید معافیت خرید نفت از ایران شامل ترکیه، چین، هند و کره جنوبی بشود، حتما روی اقتصاد ما اثر دارد و باید دید کشورهای خریدار نفت ایران چگونه با این تصمیم ترامپ برخورد می کنند.

عضو اتاق ایران درباره جبران خلا نفت ایران در بازار توسط امارات و عربستان یادآور شد: این کار بعید است چون جنس نفت ایران فرق می کند و آن کشورهایی که از ما نفت می خرند سیستم کار پالایشگاه‌های شان با نفت ایران تنظیم شده است، ضمن آنکه اگر حداقل سهم ایران از بازار نفت را یک میلیون بشکه درنظر بگیریم خلاء آن در کوتاه مدت پر نمی شود و این مسئله بر قیمت جهانی نفت تأثیر می گذارد.

وی افزود: هرچقدر عرضه نفت ایران کم شود با توجه به اتفاقات ونزوئلا، لیبی و سودان، قطعا قیمت نفت بالاتر می رود و می توان کاهش فروش را با افزایش قیمت بالانس کرد.

این فعال اقتصادی اظهار کرد: حتما وزارت نفت و بانک مرکزی سناریوهای مربوط به عدم تمدید معافیت های نفتی ایران را طراحی کردند. البته نباید انتظار داشت که این سناریوها را بشکافند چون در شرایط تحریمی این مسائل عمدتا قابل بیان نیست.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید