ابرخودرو الکتریکی لوتوس به‌زودی معرفی خواهد شد

  • خودرو
  • دوشنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ ۱۷:۲۵
    کد خبر :524796

لوتوس اخیرا مراحل ساخت اولین ابرخودرو برقی خود را تأیید کرده است. این اولین ابرخودرو برقی ساخته‌شده توسط یک خودروساز بریتانیایی خواهد بود.

شرکت لوتوس به‌تازگی اعلام کرده که در مراحل ساخت یک ابرخودرو الکتریکی به‌سر می‌برد. این نمونه که Type 130 نام دارد، اولین خودرو تمام الکتریکی لوتوس از سال ۲۰۰۸ تاکنون خواهد بود. به‌گفته لوتوس این خودرو اولین ابرخودرو تمام الکتریکی خواهد بود که توسط یک خودروساز بریتانیایی ساخته و عرضه می‌شود. اخیرا عکسی از نمای جانبی خودرو منتشر شده؛ اما خبرنگاران سایت Autocar توانستند مدل گلی ساخته‌شده از این خودرو را در خط تولید رویت کنند.

نام ابرخودرو تمام الکتریکی لوتوس از خودروهای نوآورانه ساخته‌شده در تاریخ ۷۱ ساله این شرکت الهام گرفته شده که با Type 14 Elite مدل ۱۹۵۷ با شاسی مونوکوک کامپوزیتی آغاز شده است. آخرین نمونه ساخته‌شده در این فهرست،Type 111 نام دارد که اولین بدنه ساخته‌شده به‌وسیله فرایند اکستروژن آلومینیوم را در اختیار دارد و به الیز معروف است.

طبق عکس‌ منتشرشده از ماکت ابرخودرو برقی لوتوس، تایپ ۱۳۰ ارتفاع کمی دارد و از بدنه عریض بهره می‌برد. راسل کار، مدیر بخش طراحی لوتوس می‌گوید که ابعاد این خودرو در اندازه نمونه اوُرا است که ۴.۴ متر طول دارد؛ اما نمونه تایپ ۱۳۰ نسبت به اورا کم ارتفاع‌تر و به‌میزان ۲ متر عریض‌ است.

لوتوس تایپ ۱۳۰ از ساختار فیبرکربنی بهره خواهد برد و در خط تولید اصلی شرکت تولید می‌شود. کابین خودرو از فضای کمی برخوردار است و همانند سوپراسپرت‌هایی همچون فورد GT، از طراحی قطره اشکی بهره می‌برد تا جریان هوای بیشتری را از خود عبور بدهد. بدون شک مهم‌ترین ویژگی طراحی بدنه که در رندرهای رسمی مشخص نیست، استفاده از دو تونل هوا در قسمت عقب است که به‌صورت یکپارچه با بدنه نصب شده است.

راسل کار در رابطه با طراحی این تونل‌ها می‌گوید که از خودروهای مسابقه‌ای LMP الهام گرفته است. پک باتری‌ّها به‌صورت کامل در زیر پای سرنشین جلو قرار می‌گیرد و انتقال قدرت به چهار چرخ انجام می‌پذیرد. تاکنون هیچ مشخصات فنی دیگری از ابرخودرو لوتوس منتشر نشده؛ اما مشخص است که قوای محرکه این خودرو توسط تیم مهندسی پیشرفته ویلیامز طراحی خواهد شد که پیوندی بین دو شرکت باسابقه در مسابقات فرمول یک را رقم می‌زند.

فیل پوفام، مدیر‌عامل شرکت لوتوس، اعلام کرده که نمونه جدید این شرکت قدرت مناسبی در بازار هدف خود خواهد داشت و قیمت درنظرگرفته‌شده برای این خودرو هفت رقمی خواهد بود. در مجموع قدرت پیش‌بینی‌شده برای این نمونه بیش از ۱۰۰۰ اسب‌بخار خواهد بود و برد مسافتی بیش از ۴۰۰ کیلومتر را ارائه می‌دهد.پک باتری‌ها و سیستم تعلیق در قسمت عقب، به‌واسطه وجود یک پوشش شیشه‌ای قابل مشاهده خواهند بود. قاب پلاک خودرو هم قابل برداشتن است تا در هنگام استفاده در پیست، بهترین عملکرد از خودرو در اختیار باشد. به‌گفته‌ی کار، استفاده از تونل‌های ایرودینامیکی در زیر خودرو در کاهش وزن هم تاثیر به‌سزایی خواهد داشت. داون‌فورس مورد‌نظر به‌وسیله دیفیوزر قرار‌گرفته در زیر خودرو و باله عقب متحرک به‌دست می‌آید.

علاوه‌بر این، یک سیستم کاهش میزان درگ همچون DRS خودروهای فرمول یک هم در لوتوس تایپ ۱۳۰ نصب خواهد شد. در داخل کابین از قطعات فیبرکربنی و نمایشگر‌های دیجیتالی متعدد استفاده خواهد شد؛ اما با این وجود به‌جای استفاده از نمایشگر لمسی برای کنترل تمامی عملکرد‌ها، از دکمه هم استفاده خواهد شد. به‌گفته‌ی کار:

شما در چنین خودروهایی می‌خواهید بدون آنکه چشمتان را از جاده بردارید، تنظیمات مورد‌نظر را انجام بدهید.

راسل کار می‌گوید در لوتوس تایپ ۱۳۰ نسبت به نمونه‌های فورد GT و استون مارتین والکری، فضای بیشتری در داخل خودرو در دسترس است و به‌جای استفاده از پدال‌های قابل تنظیم، صندلی‌ها قابلیت تنظیم دارند.

به‌گفته کار:

ما سعی داریم تا تعادل میان اعتبار و لوکس بودن را حفظ کنیم؛ اما علاوه‌بر این می‌خواهیم نشان بدهیم که این یک خودرو بسیار قدرتمند است. ما نمی‌خواهیم که مردم فکر کنند این تنها یک هیولای مخصوص پیست است. لوتوس تایپ ۱۳۰ یک خودرو کاربردی خواهد بود. نمی‌خواهیم که یک بوگاتی بسازیم، ما می‌خواهیم یک لوتوس بسازیم.

از دیگر جزئیات ابرخودرو لوتوس تایپ ۱۳۰ می‌توان به سیستم دید عقب به‌وسیله دوربین اشاره کرد که با دوربین‌های تعبیه‌شده در داخل درهای قیچی‌شکل کار می‌کنند. این دوربین‌ّها در هنگام حرکت با استفاده از موتور برقی از داخل درها بیرون می‌آیند و تصویر را به نمایشگر داخل خودرو انتقال می‌دهند. این سیستم به دوربین‌های قرارگرفته در مک‌لارن اسپیدتیل شباهت دارند. به‌گفته کار:

هنگامی که این سیستم را برای بار اول دیدیم نا‌امید شدیم؛ اما مدت زیادی است که روی آن کار کردیم.

لوتوس تایپ ۱۳۰ تا اواخر سال جاری میلادی در همایش مخصوصی در لندن معرفی خواهد شد و اولین ثبت سفارش‌های این خودرو تا چندی ‌بعد از معرفی انجام می‌گیرد. طبق شایعات منتشرشده، ظرفیت تولید این ابر خودرو بسیار کم و احتمالا کمتر از ۵۰ نمونه خواهد بود. از این تعداد تنها ۲۰ نمونه در بازار خارج از بریتانیا عرضه خواهد شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید