با تصمیم دولت آمریکا برای عدم اعطای معافیت، ایران نفت خود را از مسیرهای غیررسمی در وسط دریا خواهد فروخت

    کد خبر :524786
فریدون مجلسی

فریدون مجلسی معتقد است که صادرات نفت ایران به صفر نخواهد رسید و تهران با استفاده از مسیرهای غیررسمی، نفت خود را خواهد فروخت.

این دیپلمات سابق در گفتگو با انتخاب با اشاره به تصمیم دولت امریکا برای عدم اعطای معافیت به خریداران نفتی ایران گفت: ايران تحت تحريم قانونى يعنى بين المللى نيست. اما فرمانبردارى تقريبا همه كشورها از آمريكا موجب مى شود از ترس لطمه به منافع خود، از ايران نفت نخرند.

مجلسی خاطرنشان کرد: با اين حال، صادرات نفت ايران صفر نخواهد شد. تركيه خارج از بانكدارى بين المللى از ايران نفت و گاز خواهد خريد و به اعتبار آن صادراتش را ادامه خواهد داد. عراق هم به خريد گاز و برق ادامه خواهد داد، منتها با توجه به شرایط ايران، انتظار تخفيف خواهند داشت.

وی ادامه داد: نكته ديگر فروش سازمان يافته غیررسمی یعنی به صورت قاچاق در وسط دريا با قيمت ارزان خواهد بود. اگر قيمت جهانى نفت اندكى افزايش يابد نيز به سود آمريكا خواهد بود زيرا نفت شيل آن كشور قابليت رقابت بيشترى پيدا مى كند و جاى نفت ايران را خواهد گرفت. راه ديگر دور زدن تحريم ها همين فروش ارزان و نسيه فروشى توسط واسطه هاى داخلى است كه موجب ارزان فروشى و مفاسدى مى شود كه قبلاً آزموده ايم.

مجلسی در پاسخ به این سئوال که آیا کشور هایی مانند چین و هند زیر بار تحریم ها میروند؟، گفت: چين و هند با احتياط و توسط شركت هاى واسط تجارت، قاچاق ارزان و بلوكه كردن بهاى آن را ترجيح مى دهند كه معادل آن به صادرات خود بيفزايند. آنها مجبور به أطاعت امر آمريكا نخواهند بود اما سختگيرى خواهند كرد.

این تحلیلگر مسائل بین الملل با اشاره به تبعات احتمالی تصمیم دولت امریکا برای بازار نفت و همچنین شخص ترامپ اظهار داشت: ممكن است در كوتاه مدت چند دلار افزايش پیدا کند اما ارزان فروشى ايران بهاى آن را تعديل خواهد كرد. همان طور كه اشاره شد به آمريكا فرصت خواهد داد كه جاى بازار ايران را بگيرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید