ظرفیت لازم برای حضور در بازارهای رقابتی را نداریم

    کد خبر :52416

 

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: اعمال تحریم های اقتصادی و سایر عوامل افزایش دهنده قیمت تمام شده کالاها در سال های گذشته سبب شده است تا هنوز ظرفیت لازم را برای حضور در بازارهای رقابتی جهانی نداشته باشیم.

«غلامحسین شافعی» شامگاه یکشنبه در نخستین همایش تولید ملی در مرکز همایش های صدا و سیما در جمع خبرنگاران افزود: در سال های گذشته به دلیل تحریم ها، بخش تولید کشور بویژه تولید صنعتی بیشترین آسیب را متحمل شد. به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا ، به گفته این مقام مسئول، موضوع اشتغال در بین سال های 1385 تا 1392 متاثر از همین مساله متحمل خسارت ها و صدمات فراوانی شد و تغییرات به وجود آمده در نرخ ارز، قانون هدفمندی یارانه ها و … سبب ساز تغییر قیمت تمام شد و مشکلات زیادی آفرید.

وی تاکید کرد، اولویت بندی طرح ها، مکان یابی توسعه و ظرفیت سنجی واحدهای صنعتی باید در دستور کار قرار گیرد؛ در غیر این صورت واحدهای تولیدی حتی در شرایط مناسب نیز نمی توانند با ظرفیت کامل کار کنند که سبب ساز افزایش قیمت تمام شده و بروز مشکل در رقابت با سایر کشورها خواهد شد.

شافعی تاکید کرد: اگر در بلندمدت به این سه عامل اساسی توجه و استراتژی جامع برای بخش تولیدی تدوین شود، بیشترین کمک به بخش تولید کشور خواهد شد.

وی یادآوری کرد: پس از اعمال تحریم های ظالمانه درب بسیاری از کشورها به روی ایران بسته شد و در بسیاری بازارها قادر به حضور نبودیم، در همین پیوند و به دلیل آسیب های وارده به بخش تولید، قیمت کالاهای تولیدی بالا رفت و قدرت رقابت خود را در بسیاری بازارها از دست دادیم.

رئیس اتاق ایران خاطرنشان کرد: با اجرایی شدن برجام و تحولات انجام شده و حضور هیات های خارجی در کشور برای دستیابی به بازار بزرگ ایران، فعالان اقتصادی ایرانی توانستند از تنگناهای بوجود آمده عبور کنند، اما هنوز به ظرفیت لازم برای حضور در بازارهای رقابتی نرسیده ایم.

وی با مقایسه اقتصاد ایران و مالزی، گفت: حجم تجارت خارجی این کشور آسیای جنوب شرقی سالیانه 600 میلیارد دلار است، در حالی که حجم تجارت خارجی ما تنها 40 میلیارد دلار بوده و در مقایسه جمعیت دو کشور، فاصله تجارت بسیار زیاد است.

این مقام مسئول بیان داشت: اگر موانع برداشته و محیطی رقابتی برای اقتصاد ایجاد شود، ظرفیت تجارت کشور می تواند به چندین برابر میزان فعلی افزایش یابد.

** بازار روسیه و قطر

وی در ادامه با اشاره به بازار بزرگ کشور روسیه، یادآور شد: در ماه های گذشته شاهد خروج ترکیه از بازار این کشور به دلیل مسائل سیاسی بودیم که فرصت خوبی برای تجار و بازرگانان ایرانی بود، اما با عادی شدن روابط دو کشور مجددا ترک ها در روسیه حاضر شده اند.

شافعی همچنین با اشاره به بازار قطر، تصریح کرد: حجم قابل توجهی از کالاهای ایرانی اکنون به بازار قطر وارد شده و می شود، اما در این کشور نیز رقیبی قدرتمند به نام ترکیه داریم که مهمترین مشکل ما برای رقابت با آن، قیمت تمام شده بالای کالاهای ایرانی است.

رئیس اتاق ایران گفت: قیمت تمام شده کالاها متاثر از عواملی همچون نرخ تسهیلات بانکی، نرخ مالیات، تعرفه های گمرکی، نرخ دستمزد و … است و اگر حرکت اقتصادی به سمت رونق داشته باشیم، قادر به عرضه کالاهای رقابتی در سطح جهانی خواهیم بود.

دوشنبه پانزدهم خرداد ماه گذشته عربستان به همراه مصر، امارات متحده عربی و بحرین رسما اعلام کردند روابط خود با قطر را قطع کرده و راه های هوایی، زمینی و دریایی خود را با این کشور خواهند بست.

«مهدی کریمی تفرشی» رئیس هیات مدیره تعاونی تولیدکنندگان موادغذایی هم صنف به تازگی گفت: محصولات کشاورزی و مواد غذایی ایرانی مورد توجه و استقبال مصرف کنندگان قطری و حتی کشورهای همجوار قطر قرار گرفته به طوری که خواستار کالاهای ایرانی شده اند.

وی درباره صادرات محصولات ایران به قطر افزود: کشور قطر دروازه های خود را به سوی ایران گشوده است، بنابراین فرصت خوبی برای صادرات کالاهای کیفی ایرانی به وجود آمده که باید با تسهیل در تجارت از این فرصت بهره مند شویم. به گفته کریمی، قطر سالانه سه میلیارد دلار واردات مواد غذایی از کل دنیا دارد که متاسفانه ایران با تولید سالانه 130 میلیون تن مواد غذایی سال گذشته حدود 20 میلیون دلار صادرات به قطر داشته است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید