راز مکالمه تلفنی ترامپ و حفتر

    کد خبر :524121
ترامپ و حفتر

همزمان با تداوم نبرد طرابلس، گفتگوی تلفنی میان رئیس جمهور آمریکا و ژنرال خلیفه حفتر فرمانده ارتش شرق لیبی روند تحولات این کشور شمال آفریقا را وارد مرحله جدیدی کرد.

نبرد در لیبی در حالی ادامه دارد که با گذشت زمان، مواضع بین المللی در قبال این تحولات وضوح بیشتری پیدا کرده است به ویژه موضع آمریکا که در گفتگوی تلفنی دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا و خلیفه حفتر ژنرالی که قصد فتح طرابلس را دارد، عیان‌تر شد. ترامپ تلاش ژنرال حفتر را برای مقابله با تروریسم و ایمن کردن منابع نفتی لیبی به رسمیت شناخته و گفتگوهایی نیز درباره آینده لیبی صورت گرفته است. براساس بیانیه کاخ سفید، در این گفتگوی تلفنی دو نفر درباره چشم‌انداز مشترک برای گذار لیبی به یک نظام سیاسی باثبات و دموکراتیک صحبت کردند.

به گزارش مهر،به نظر می‌رسد که ترامپ به دولت مورد حمایت سازمان ملل متحد در طرابلس پشت کرده است و خلیفه حفتر را برگزیده است. این در شرایطی است که آمریکا و روسیه حاضر به حمایت از قطعنامه پیشنهادی انگلیس در شورای امنیت سازمان ملل نشده‌اند. این قطعنامه خواستار آتش بس در لیبی شده است.

روند تحولات به گونه‌ای است که ژنرال مورد حمایت مصر، عربستان، امارات، روسیه و فرانسه، از حمایت واشنگتن هم برخوردار است و این در شرایطی است که انگلیس و ایتالیا حامی دولت وفاق ملی در غرب لیبی هستند.

دیدگاه کارشناسان

اما درباره حمایت آمریکا از خلیفه حفتر کارشناسان دیدگاه‌های متفاوتی دارند. «نعمان بن عثمان» رئیس مرکز کویلیام به الجزیره گفت: «هدف از انتشار خبر تماس تلفنی حفتر با ترامپ، گمراه کردن افکار عمومی و وانمود کردن این است که واشنگتن حامی حملاتش به غرب لیبی است.

وی مواضع جامعه بین المللی به ویژه فرانسه را به شدت مورد انتقاد قرار داده و بیان کرد: فرانسه به شکل استعماری زننده حامی حفتر است. واشنگتن حامی حفتر نیست زیرا مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا نیروهایش را شبه نظامی خوانده و خواستار توقف حملات به پایتخت لیبی شده است. آمریکایی‌ها حضور حفتر در رأس قدرت لیبی را نمی‌پذیرند».

از سوی دیگر «عبدالحمید صیام» کارشناس امور سازمان ملل به الجزیره گفت: «سعودی‌ها نقش اساسی در ترتیب دادن و برقراری تماس تلفنی ترامپ و حفتر ایفا کرده اند. این تماس مهمی است زیرا برای حملات حفتر مشروعیت ایجاد می‌کند. این تغییر در موضع آمریکا و نزدیک شدن آن به مواضع امارات و عربستان است. جامعه جهانی دوگانه عمل می‌کند و دلیل آن اعتراض روسیه و آمریکا به قطعنامه پیشنهادی انگلیس در شورای امنیت است که سه کشور آفریقایی از جمله آفریقای جنوبی هم تحت تأثیر سعودی‌ها به آن پیوسته اند.

وی با اشاره به اینکه احتمال تمام شدن نبرد به سود حفتر وجود دارد، افزود: تا زمانی که انبارهای سلاح به روی حفتر باز است و پول‌ها به سوی وی برای خریدن حمایت قبایل و سیاستمداران در لیبی وجود دارد این نگرانی وجود دارد که نبرد به نفع حفتر در صورتی که جامعه بین المللی دخالت نکند، تمام شود و دخالت جامعه بین المللی هم بعید است زیرا به طور مثال کشوری مانند فرانسه که دولت وفاق ملی را به رسمیت شناخته است با حفتر در ارتباط است».

«صلاح القادری» کارشناس موضوعات جهان عرب و اسلام به الجزیره گفت: «آنچه در لیبی رخ می‌دهد در واقع نمایانگر سیاست خارجی قدرت‌های بزرگ به ویژه آمریکا، روسیه و فرانسه و علیه انقلابیون در کشورهای عربی است. موضع جدید آمریکا با هماهنگی سعودی‌ها و اماراتی‌ها به منظور فراهم کردن پوشش سیاسی خارجی از حفتر است. همه غربی‌ها به دنبال منافع ویژه خود مربوط به انرژی در لیبی و توقف سیل مهاجران هستند اما اقدام مشترک همگی آنها تلاش برای به شکست کشاندن روند انتقال دموکراتیک و حمایت از نظامیانی است که اعتقادی به دموکراسی ندارند به ویژه خلیفه حفتر که اگر نبرد نظامی به نفع وی تمام شود فاجعه برای تجارب دموکراسی در تونس و الجزایر خواهد بود

رأی الیوم در مطلبی با اشاره به تحولات لیبی و گفتگوی تلفنی دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا با خلیفه حفتر ژنرالی که جنگ برای تصرف طرابلس را از چندی قبل آغاز کرده، آورده است: «تنها تفسیری که می‌توان از گفتگوی ترامپ و حفتر داشت این است که رئیس جمهور آمریکا، حفتر را به عنوان رئیس آینده لیبی مورد توجه قرار داده و در اردوگاه سعودی-مصر- امارات قرار گرفته است.

وی جانبداری خود را از حمله حفتر برای تسلط بر طرابلس در رویارویی با اردوگاه دیگر یعنی ترکیه و قطر اعلام کرده است که تحول خطرناک در لیبی محسوب می‌شود و طی روزهای آتی بازتاب آنرا خواهیم دید.

حفتر مورد حمایت دونالد ترامپ و ولادیمیر پوتین رؤسای جمهور آمریکا و روسیه و نیز مورد حمایت فرانسه است و به نظر می‌رسد که دوران فائز السراج رئیس دولت وفاق ملی مورد حمایت سازمان ملل بسیار محدود خواهد بود.

این حمایت علنی و آشکار آمریکا از خلیفه حفتر، علت کارشکنی در پیش نویس انگلیس به شورای امنیت برای توقف فوری آتش بس را معلوم می‌کند. همچنین سبب تشدید حملات ژنرال حفتر برای تسلط بر طرابلس خواهد بود و احتمال مشارکت جنگنده‌های مصری، فرانسوی و اماراتی و چه بسا آمریکایی برای افزایش پوشش هوایی و تسریع بخشیدن به غلبه بر دشمنان حفتر در طرابلس را افزایش می‌دهد.

رأی الیوم آورده است: از نگاه ما میان حفتر و دشمنانش فرقی وجود ندارد و هر طرفی که برنده این نبرد باشد در کنار آمریکا و اسرائیل قرار خواهد گرفت و هرکه غیر از این می‌گوید به این نکته واقف نیست که حفتر در سیا آموزش دیده است و نمی‌داند که فائز السراج با حمایت آمریکا و با چتر سازمان ملل به حکومت رسیده است.

آنان که از جنگنده‌های ناتو که ۳۰ هزار لیبیایی را کشتند حمایت کردند و به نفع نیکلای سارکوزی رئیس جمهور اسبق فرانسه عمل کردند و سبب آواره شدن ملت لیبی شدند؛ نمی‌تواند در کنار ملت لیبی و امت عربی و اسلامی باشند».

قدر مسلم آن است که آنچه درباره تحولات لیبی می‌توان گفت؛ همسویی آشکار غربی‌ها به ویژه فرانسه به همراه آمریکا و نیز کشورهای روسیه، عربستان، مصر، امارات با خلیفه حفتر است و ژنرال حفتر با این پشتوانه به دنبال فتح طرابلس است که اگر روند اوضاع به همین گونه پیش برود یعنی جامعه جهانی دخالتی نکند که بعید است دخالتی هم بکند باید شاهد شدت گرفتن درگیری‌ها در جبهه طرابلس و در نهایت مات شدن فائز السراج و دولت وفاق ملی آن باشیم.

روند تحولات و نشانه‌های آن تاکنون گواهی بر این مدعاست. گویا شرایط برای خلیفه حفتر بیش از هر زمان دیگری مهیاست زیرا آنگونه که تحلیلگران و ناظران امور لیبی اعلام کرده اند؛ هم پول و هم سلاح و هم چراغ سبز لازم سیاسی را دریافت کرده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید