باوجود پلیس و سازمان اطلاعات مالی نیازی به FBI ایرانی نیست

    کد خبر :52403

 

خزلی خرازی گفته است: اقدام مشترک و ایجاد همگرایی و به نوعی تبانی برای خرید یا فروش یک سهم به ویژه از طریق بستر شبکه های اجتماعی قطعا مصداق دستکاری قیمت ها و از مواردی است که ناظرین و فعالان اصلی بورس باید نسبت به آن حساس باشند.

حسین خزلی خزاری در خصوص تاثیر سفته بازی در بازار سهام به خبرنگار بورس اقتصاد آنلاین گفت: سفته بازی نه تنها چیز بدی نیست ، بلکه بسیار برای بازارهای مالی بسیار مفید است، هرچه قدر تعداد خریداران سهام برای اینکه سهم را با قیمت بالاتری بفروشند و تعداد فروشندگان سهام به این امید که در قیمت پایین تر بخرند بیشتر باشد، نقدشوندگی بازار افزایش خواهد یافت.

وی افزود: هرچه حجم معاملات در بازاری بیشتر بوده و آن بازار نقد شونده تر باشد، قیمت ها در آن بازار منصفانه تر و امکان دستکاری قیمت ها سخت تر می شود.

مدیرعامل کارگزاری بانک کشاورزی تصریح کرد: البته اقدام مشترک و ایجاد همگرایی و به نوعی تبانی برای خرید یا فروش یک سهم به ویژه از طریق بستر شبکه های اجتماعی قطعا مصداق دستکاری قیمت ها و از مواردی است که ناظرین و فعالان اصلی بورس باید نسبت به آن حساس باشند.

وی با اشاره به اینکه روش های دستکاری قیمت ها یا بنا به اصطلاحی که در قانون اوراق بهادار تصریح شده “ایجاد ظاهر اغوا کننده از روند معاملات و ایجاد قیمت های کاذب و یا اغوای اشخاص به انجام معاملات اوراق بهادار” یک عنوان مجرمانه است، اظهارداشت: این مسئله می تواند از طریق اطلاع رسانی دروغ و اشتباه یا ایجاد هم گرایی و تبانی از طریق افراد و با استفاده از روش های مختلف صورت گیرد که به نظر می رسد از مصداق بند 3 ماده ی 46 قانون بازار اوراق بهادار است و ناظرین و دستگاه قضایی باید با آن برخورد و طبق قانون بازار مهم ترین وظیفه سازمان بورس کشف و برخورد با این مصادیق مجرمانه است.

خزلی در پاسخ به این سوال که آیا زمان آن فرا نرسیده که اف بی آی بازار سرمایه شکل گیرد؟خاطرنشان کرد: اگر منظورتان از اف بی آی بازار سرمایه پلیس مالی در کشور است ، باید به اطلاع برسانم؛ سال های متعددی است که پلیس مالی در کشور وجود دارد علاوه بر سازمان بورس و اوراق بهادار که نقش ضابط دستگاه قضایی را در بازار سرمایه ایفا می کند و وظیفه پیش گیری، کشف و اعلام جرم را در حوزه ی بازار سرمایه دارد.

مدیرعامل کارگزاری بانک کشاورزی اظهارداشت: سازمان اطلاعات مالی (مبارزه با پولشویی) و معاونت اطلاعات اقتصادی وزارت اطلاعات نیز همین وظیفه را برعهده دارند و به نظر من نیازی به تشکیل سازمان دیگری نیست؛ این دستگاه ها با هماهنگی هم می توانند بهترین کارکرد و عملکرد را در سالم سازی محیط مالی و سرمایه گذاری و با هماهنگی با دستگاه قضایی بهترین برخوردهای انضباطی و قضایی را با متخلفین و مجرمین کشور داشته باشند .

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید