بروکراسی گمرکی دست تولید کنندگان را بسته است

    کد خبر :523881
بروکراسی گمرکی

نماینده مردم گلپایگان در مجلس گفت: کسانی که از مبادی رسمی و به صورت قانونی کالای خود را وارد کشور می‌کنند، با بروکراسی شدیدی مواجه می‌شوند اما قاچاقچیان به سهولت کالای قاچاق را وارد می‌کنند.

علی بختیار در گفتگو بامهر، با تاکید بر ضرورت مبارزه با قاچاق در کشور، گفت: متأسفانه یکی از دلایل افزایش قاچاق در کشور قوانینی است که بدون توجه به این مسئله مهم به تصویب می‌رسند.

وی متذکر شد: برای مثال در زمان بررسی لایحه بودجه ۹۸، برخی از نمایندگان پیشنهاد دادند که عوارض هر نخ سیگار ۵۰ ریال افزایش یابد و هدفشان از طرح این پیشنهاد کاهش مصرف سیگار بود اما واقعیت امر این است که فقط ١٥ درصد مصرف سیگار در داخل کشور تولید می‌شود و ٨٥ درصد آن واردات یا قاچاق است.

نماینده مردم گلپایگان در مجلس با بیان اینکه تصویب این پیشنهاد صرفاً برای کسانی که قاچاق سیگار می‌کنند مقرون به صرفه بود نه تولیدکنندگان داخلی، افزود: کسانی که تولیدکننده داخلی و واردکننده سیگار هستند، باید ضمن پرداخت عوارض قبلی، عوارض مضاعف را هم پرداخت می‌کردند در حالی که قاچاقچی نه عوارض اولیه و نه عوارض مضاعف را پرداخت می‌کند.

بختیار با اشاره به اینکه خوشبختانه ما از تصویب این پیشنهاد جلوگیری کردیم، اظهار داشت: مثال مذکور صرفاً موید این مسئله است که گاهی اوقات تصویب چنین قوانینی و همچنین وضع تعرفه‌های گمرکی بسیار شدید منجر به افزایش قاچاق کالا می‌شود.

عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه در واقع یکی از دلایل اصلی افزایش قاچاق در کشور آن است که با نظام‌های بسیار سخت‌گیرانه‌ای در گمرک مواجهیم، اظهار داشت: قطعاً وظیفه گمرک آن است که از ورود کالاهای قاچاق به کشور جلوگیری کند اما معمولاً قوانین موجود بیشتر از آنکه منجر به کاهش قاچاق شوند، موجب افزایش آن می‌شوند.

وی در تشریح این ادعای خود، اظهار داشت: رویه در حال حاضر به گونه‌ای است که کسانی که از مبادی رسمی و به صورت قانونی کالای خود را وارد کشور می‌کنند، با بروکراسی شدید و سخت‌گیرانه‌ای مواجه می‌شوند اما قاچاقچیان به راحتی کالاهای بی‌کیفیت خود را وارد کشور می‌کنند.

نماینده مردم گلپایگان در مجلس بیان کرد: در راستای تحقق شعار سال یعنی رونق تولید ما سرمایه‌گذاران حوزه انتخابیه خود را تشویق به حمایت از تولید داخلی می‌کنیم اما بعضاً آنان از بروکراسی گمرک گله دارند و از چالش‌های فراوان خود برای ورود ماشین‌آلات صنعتی و ترخیص این کالاها می‌گویند در حالی که قاچاقچیان به سهولت می‌توانند کالاهای مدنظرشان را وارد کشور کنند که برای حمایت از تولید داخلی باید با آنان برخورد جدی شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید