زنان کارآفرین استانهای سیل‌زده خود را به استانداری معرفی کنند

    کد خبر :523783
استانهای سیل‌زده

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده با اشاره به وضعیت زنان کارآفرین مناطق سیل‌زده گفت: معاونت زنان در زمینه کارآفرینی طرح‌هایی را با وزارت کار مد نظر دارد که در حال حاضر اعتبارات این طرح‌ها تامین شده و قرار است این طرح به طور خاص برای زنان سرپرست خانوار استان‌های آسیب دیده از جمله لرستان، گلستان، مازندران و خوزستان اجرایی شود، لذا زنان سرپرست خانوار می‌توانند با اعلام به استانداری وارد طرح شوند و مورد حمایت قرار گیرند.

معصومه ابتکار ضمن ارائه گزارشی از آخرین وضعیت مردم استان گلستان در جریان بازدید از این استان، بیان کرد: استان گلستان و بخش‌هایی از مازندران اولین استان‌هایی بودند که در مواجهه با بحران سیل آسیب قابل توجهی دیدند و به طور خاص شهرهای آق قلا و گمیشان و اطراف آنها صدمات زیادی متحمل شدند. معاونت زنان از روزهای اول این بحران از طریق مدیر کل امور بانوان استانداری و مشاور بانوان هلال احمر پیگیر مسائل بود و توجه به نیازهای خاص زنان و کودکان را مد نظر داشت.

وی افزود: این معاونت با توجه به بحران اخیر تصمیم گرفت طرح‌های اجرا شده در سال ۹۷ را به طور وسیع‌تر و با قوت بیشتری امسال در استان‌های سیل زده آغاز کند. طرح ارتقاء تاب‌آوری اجتماعی یکی از طرح‌هایی است که مرحله اول آن در ۳۱ استان اجرا شد. این طرح که کمک می‌کند جوامع محلی با توجه به نوع آسیب‌ها، روش‌های مقابله با صدمات را آموزش ببینند، مرحله دوم آن به زودی در استان‌های مناطق سیل‌زده به اجرا در می‌آید و تسهیلگران آن آماده هستند.

ابتکار در ادامه با اشاره به طرح گفت‌وگوی ملی خانواده که با مشارکت انجمن جامعه شناسی ایران مرحله اول آن اجرا شده است، بیان کرد: مقرر شده مرحله دوم این طرح با قوت بیشتری در مناطق سیل زده اجرا شود. همچنین به منظور توان‌افزایی تشکل‌های مردم نهاد، هفته آینده در ادامه نشست‌های تخصصی منطقه‌ای، نشستی با حضور نمایندگان تشکل‌های مردم نهاد زنان و خانواده چهار استان خراسان رضوی، خراسان جنوبی، خراسان شمالی و گلستان برگزار خواهد شد که از برنامه‌های اصلی آن حمایت از استان گلستان است.

ابتکار در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به وضعیت بهداشتی زنان استان‌های سیل‌زده گفت: دانشگاه‌های علوم پزشکی و مراکز بهداشتی منطقه پلدختر در استان لرستان از نظر بهداشتی به طور خاص به زنان باردار توجه داشته‌اند، به طوری که در اوج بحران سیل ۴۶ زن باردار در پلدختر زایمان سالم داشتند. در استان گلستان نیز در دوره بحران، بخش بهداشت و هلال احمر در این زمینه فعال بوده و در حال حاضر شبکه بهداشت مشکلی ندارد و به طور منظم، مناطق پایش می‌شوند.

وی تصریح کرد: فاضلاب برخی منازل وارد آبراه‌ها شده است، البته تذکرات بهداشتی در این زمینه به مردم داده شده است.

ابتکار با اشاره به وضعیت مردم آق قلا گفت: اکثر قسمت‌های این شهر از بحران خارج شده و مردم به زندگی عادی خود بازگشته‌اند، البته بعضی از روستاها و محلات اطراف مشکل انباشته شدن گل و لای در منازل خود را دارند که فرمانداری پیگیر جمع‌آوری نهایی و پاکسازی کامل آن است.

معاون ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده در ادامه با اشاره به وضعیت زنان کارآفرین مناطق سیل‌زده خاطرنشان کرد: معاونت زنان در زمینه کارآفرینی، طرح‌هایی را با وزارت کار دنبال می‌کند که در حال حاضر اعتبارات این طرح‌ها تامین شده و قرار است به طور خاص برای زنان سرپرست خانوار استان‌های آسیب دیده از جمله لرستان، گلستان، مازندران و خوزستان اجرایی شود. زنان سرپرست خانوار باید خود را به استانداری معرفی کنند و از این طریق وارد طرح شوند و مورد حمایت قرار گیرند.

وی افزود: همچنین طی این سفر جلساتی با زنان کارآفرین برگزار شد، متاسفانه برخی زنان کارآفرین در این بحران دچار آسیب شده‌اند و تلاش می‌کنیم دسترسی به آموزش مهارت‌های تخصصی، تامین و تجهیز منابع و بازاریابی کالاها را به عنوان یک زنجیره به هم پیوسته برای زنان کارآفرین پیگیری کنیم.

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده یادآور شد: همچنین جلسه‌ای با کارگروه اشتغال استان گلستان با حضور معاون وزیر کار داشتیم که مقرر شد بخش‌های خصوصی و دولتی سهم خود را نسبت به زنان کارآفرین و روستایی با جدیت بیشتری مد نظر قرار دهند.

ابتکار در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه در سفر به گلستان با سازمان‌های مردم نهاد فعال نیز صحبت داشتیم، تاکید کرد: هفته آینده نشست‌های بعدی با تشکل‌های فعال این حوزه در استان خراسان رضوی دنبال خواهد شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید