شروط رهبری در توافق برجام باید رعایت می‌شد

  • سیاسی
  • شنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۸ ۱۷:۰۰
    کد خبر :523722

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: متاسفانه با رعایت نکردن شروط رهبری و تضمین نگرفتن مسئولان کار و عدم پایبندی آمریکا به توافق، نتیجه مناسبی از این مذاکرات حاصل نشده است.

محسن رضایی در همایش سیاسی جوان پیشرو در مسیر تمدن سازی که به میزبانی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان برگزار شد، گفت: خوشحالم که در جمع دانشجویان جامعه اسلامی هستم. جامعه اسلامی در هنگامه مهمی در دانشگاه‌های کشور به وجود آمد و توانست بخشی از خلأ فکری را در جنبش دانشجویی حل کند.

محسن رضایی با اشاره به اهمیت موضوع کارآمدی در کشور گفت: مساله کارآمدی یک مساله فراگیر و عمومی است که جا دارد که دانشجویان و اساتید ما به این موضوع بپردازند که چطور می‌شود کارآمدی را در دولت، مجلس، قوه قضائیه، شرکت‌ها و بنگاه‌ها و سایر مراکز افزایش بدهیم. موانع این کار را شناسایی کنیم و انتظارات خودمان و مردم را به شکل بهتری پاسخ دهیم. چرا رؤسای جمهور نمی‌توانند به وعده‌هایشان عمل کنند و از شعار دادن صرف فاصله بگیرند؟

فرمانده سپاه پاسداران در دوران دفاع مقدس گفت: کارآمدی یعنی اینکه چطور می‌توانیم بهره برداری بیشتری از منابع و موقعیت‌های خودمان با هزینه‌های کمتری داشته باشیم. خارج از این بحث‌های بیانی و شعاری، اگر بخواهیم عملیاتی به این سوال جواب بدهیم باید ببینیم در چهل سال گذشته کجا موفق‌تر بوده‌ایم؟

وی افزود: در زمان تأسیس نهادهای انقلابی، عده‌ای خوشحال شدند که می‌توانیم، نهادهای سنتی یعنی وزارتخانه‌ها و دانشگاه‌ها را انقلابی کنیم. عده‌ای هم ناراحت شدند که دوباره کاری و تداخل می‌شود. گفتند که سپاه و کمیته و سایر نهادهای انقلاب در کنار وزارتخانه‌ها و ارتش و شهربانی ضرورت ندارد و مبارزه اداری و تشکیلاتی را شروع کردند. نهادهای انقلابی هم می‌گفتند که نهادهای سنتی فایده‌ای ندارند و باید انقلابی شوند.

محسن رضایی افزود: این نهادهای انقلابی تماماً در اثر یک ضرورت شکل گرفتند. اگر زمانی که ضد انقلاب به کردستان و سایر استان‌ها حمله کرد، نهاد اطلاعاتی در سپاه شکل نمی‌گرفت. البته بعداً سازمان اطلاعاتی سپاه را گرفتند و وزارت اطلاعات را تشکیل دادند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: اگر نهادهای سنتی می‌توانستند کشور را اداره کنند، شاید نهادهای انقلابی تشکیل نمی‌شد. هنگامی که در ابتدای انقلاب ارتش نتوانست کاری کند، سپاه سازمان نظامی خودش را با غنیمت‌هایی که از عراقی‌ها گرفت، تشکیل داد. از آن زمان تاکنون، دو نوع تفکر در کشور شکل گرفته. تفکر جهادی و تفکر کارمندی. در حل مسائل کشور، این دو تفکر وجود دارد. متأسفانه بعد از دوران جنگ تحمیلی تفکر جهادی تضعیف شد.

وی با اشاره به ابعاد تأثیرگذار تفکر جهادی و کارمندی در کشور گفت: این دو تفکر امروز هم سرنوشت کارآمدی کشور را تعیین می‌کنند. تفکر کارمندی به عقب ماندگی در کارها و کاهش احساس مسئولیت منجر شده. در همین واقعه سیل، این سیل قابل پیش بینی و پیشگیری بوده. در مساله نوسانات ارزی، چرا در سال‌های گذشته به کاهش ذخایر ارزی و گرانی دلار رسیدیم؟ اگر همه وضعیت‌ها را با نگاه سیاسی تحلیل کنیم، شاید حل مساله به درازا بکشد. معالجه اساسی این است که در موضوع کارآمدی بحث جدی صورت نگرفته است.

استاد دانشگاه جامع امام حسین (ع) گفت: در زمینه امنیت، دفاع و اداره سیاسی کلان کشور، پیشرفت‌های خارق العاده‌ای داشته‌ایم و کشورهای بسیاری زیادی هستند که امنیت خود را با تکیه بر ایران حفظ می‌کنند. اینها ناشی از تفکر جهادی است.

وی افزود: اگر بخواهیم اصلاح اساسی صورت بدهیم باید تفکر جهادی را در سطح مدیران، سبک اداره، ساختارها و فرهنگ گروهی فراگیر کنیم. گزینش مدیران در کشور ما با مشکل روبرو است. از جوانگرایی تا شایسته سالاری. در سبک اداره کشور و تصمیم گیری ها، باید با مدیریت جهادی به پیش بینی و پیشگیری مشکلات روی آورد. با سرکشی و همدردی مدیران به مناطق و استان‌ها که مشکل حل نمی‌شود. مدیران باید در متن مشکلات باشند و گره گشایی کنند. ساختارها هم باید اصلاح شوند. ما نیازمند ساختار جدید در اداره کشور هستیم. در اقتصاد و تجارت باید واگذاری اختیارات صورت بگیرد و مردم خودشان زندگی شأن را در سطح استان‌ها اداره کنند. در موضوع فرهنگ مصرفی و فرهنگ غیرمسئولانه و گفتاری باید تجدید نظر کنیم. نیاز به تحول در گام دوم انقلاب داریم. نباید با گام دوم انقلاب، عادی برخورد کنیم. گام دوم انقلاب خود باید خود یک انقلاب باشد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به برخی بحث‌های حاشیه‌ای در موضوع عملکرد مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: مجمع کارآمدی نظام را بالا ببرد. اگر موضوع مهمی در دولت و مجلس نادیده گرفته شود و مورد توجه قرار نگیرد، جایی هست به نام هیأت عالی نظارت، که آن را به کارشناسان می‌دهد. مجمع در موضوع fatf و cft، جلو شتابزدگی را گرفت و آنرا به تصمیم کارشناسانه‌تر ارجاع داده است. این هیأت بر امورات دولت و مجلس و قوه قضائیه بر اساس انطباق با سیاست‌های کلی نظارت می‌کند. ادبیات دوستانه این است که مجمع را مکمل نهادهای دیگر بدانیم و تلاش کنیم که کارآمدی را بالا ببریم. البته بدون تفکر جهادی این افزایش کارآمدی امکان پذیر نیست.

سرلشگر رضایی در پاسخ به سوال یک دانشجو در خصوص تصمیم دولت ترامپ در تروریستی خواندن سپاه پاسداران گفت: این موضوع را فقط دولت ترامپ اعلام کرده است. رئیس جمهور بعدی آمریکا می‌تواند این موضوع را لغو کند. این تیری که در تاریکی پرتاپ شده است در خود آمریکا هم قطعی نیست. کشورهای جهان هم نپذیرفته است و برخی کشورها اعتراض کرده‌اند. این تصمیم دولت آمریکا، بالاخره در قراردادها و مسائل حقوقی مشکلاتی ایجاد می‌کند اما در داخل کشور ما تأثیر عکس گذاشت. حتی برخی از مخالفان داخلی از سپاه و رهبری در رسانه‌ها حمایت کردند. در چنین مواقعی ملت ایران موضع گیری قاطعانه ی خودش را نشان می‌دهد.

رضایی در پاسخ به پرسش دانشجویی درباره برجام و سرنوشت آن گفت: ما دلمان می‌خواهد که دانشجویان عزیز هم نقد و هم حمایت کنند. گفتم که شروط رهبری در پذیرش برجام با برجام متفاوت است. اینکه برجامی که رهبری پذیرفته‌اند را با سند اولیه برجام یکی بدانیم، ظلم به رهبری است. رهبری به دنبال منافع ملی و امنیت کشور هستند. نباید در جبهه خودی، مصوبه ناقص شورای امینت ملی را با نظر و شروط رهبری یکی بدانیم. شروط رهبری برای تأمین منافع ملی تنظیم شده بود و متأسفانه عمل نشد. من بارها برجام را نقد کرده ام. حمایت از مذاکرات به معنای حمایت مطلق از نتیجه مذاکرات نبود و بارها آن را نقد کرده ام. رهبری معظم هم از مذاکرات دیپلمات‌ها دفاع کردند اما متأسفانه با رعایت نکردن شروط رهبری و تضمین نگرفتن مسئولان کار و عدم پایبندی آمریکا به توافق، نتیجه مناسبی از این مذاکرات حاصل نشده است. از اینکه تیم اقتصادی در جریان مذاکرات نبوده و باید ۵-۶ بند به توافقنامه افزوده می‌شد که وزارت خزانه داری آمریکا نتواند مانع تراشی کند را بارها گفته‌ام.

رضایی گفت: رهبر معظم انقلاب در دوره جدید مجمع از ما خواسته اند که در مجمع یک تحول ساختاری و محتوایی صورت گیرد. جالب اینجاست که از زمانی که ما آمده ایم دستور حضرت آقا را در مجمع عمل کنیم، زیر بمباران تبلیغاتی برخی رسانه‌ها قرار گرفته ایم.

دبیر مجمع در پاسخ به سوال دیگری گفت: شما به عمل ما مسئولان نگاه کنید. موضع گیری ها نباید تنها معیار ارزیابی نیروهای انقلاب باشد. در طول این چهار دهه در جبهه انقلاب، اختلافاتی بوده و هست. برخی‌ها به دلیل اختلافات شخصی نمی‌گذارند همه صداها و اخبار در درون جبهه انقلاب منتشر شوند. دعا کنید که انقلابی بمانیم و انقلابی بمیریم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید