رئیس مرکز امور بین‌الملل وزارت آموزش و پرورش مطرح کرد

فعالیت ۶۸۲ معلم و ۷۰۰ نیروی محلی در مدارس خارج از کشور

    کد خبر :523263
مدارس خارج از کشور

رئیس مدارس خارج از کشور گفت: در حال حاضر ۶۸۲ معلم و قریب به ۷۰۰ نیروی محلی در مدارس خارج از کشور فعالیت می کنند و سرانه هر دانش‌آموز ۱۵ میلیون تومان است.

غلامرضا کریمی در برنامه تلویزیونی پرسشگر که شامگاه گذشته با موضوع «چالش‌های مدارس خارج از کشور» روی آنتن شبکه آموزش سیما رفت با بیان اینکه مدارس خارج از کشور سابقه طولانی دارد و ۱۳۵ سال پیش اولین مدرسه ایرانی در استانبول تأسیس شد گفت: به تدریج مدارس در ۹ کشور توسعه یافت، اما بعد از پیروزی انقلاب گسترش بیشتری پیدا کرد و اکنون در ۵۵ کشور و ۸۵ شهر، ۱۱۲ مدرسه فعال داریم.

وی افزود: ۶۸۲ معلم و قریب به ۷۰۰ نیروی محلی در مدارس خارج از کشور داریم.

رئیس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه ۱۳ هزار و ۶۵۰ دانش‌آموز در این مدارس مشغول به تحصیل هستند، بیان کرد: به ازای هر کشور یک نوع مدرسه خاص داریم و تنوع مدارس زیاد است. هر کشوری قواعدی برای تأسیس مدرسه دارد که از آنها تبعیت می‌کنیم، البته زبان رسمی آموزش در مدارس ما فارسی است. مدارس بین‌الملل با زبان انگیسی هم داریم. در برخی مدارس هم دو تا سه درس به زبان کشور میزبان تدریس می‌شود.

کریمی افزود: بودجه ما در سال ۹۵، ۱۱۰ میلیارد تومان، در سال ۹۶، ۱۱۸ میلیارد تومان، سال گذشته ۱۷۰ میلیارد تومان و سال جاری ۲۰۷ میلیارد تومان است. به عبارتی اگر این رقم را به تعداد دانش آموزان تقسیم کنیم سرانه هر دانش‌آموز ۱۵ میلیون تومان می‌شود.

وی درباره تعداد دانش آموزان غیرایرانی در مدارس ایرانی خارج از کشور گفت: ۴۷۸ هزار دانش‌آموز خارجی اتباع در داخل کشور داریم. از سوی دیگر از ۱۳ هزار دانش‌آموز محصل در خارج از کشور، حدود ۳۰۰۰ نفر ایرانی نیستند.

رئیس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه مدرسه‌ای با زیر ۵ دانش‌آموز تشکیل نمی‌شود، گفت: مدارس ایرانی برای تحصیل کارگزاران نظام در آن کشور دایر می‌شود و ناچاریم با دانش‌آموز کم هم مدرسه دایر کنیم. از مدرسه با شش دانش‌آموز تا ۴۵۰ دانش‌آموز در خارج از کشور داریم.

کریمی درباره حقوق دریافتی معلمان خارج از کشور اظهار کرد: از مجموعه معلمان خارج از کشور ۲۷۶ نفر حقوق ارزی و ۲۱۴ تبعه فرهنگی حقوق ریالی دریافت می‌کنند. ۱۱۴ تبعه غیرفرهنگی نیز حقوق ریالی دریافت می‌کنند. بین ۴ تا ۶ هزار یورو در ماه دریافتی ۲۷۶ معلم اعزامی ارز بگیر ماست.

وی ادامه داد: تداوم و حفظ فعالیت مدارس خارج از کشور مورد تاکید نظام و رهبری است. با وجود چالش‌های ارزی، به سمت بستن مدارس نرفتیم اما روش‌های هزینه بر، را کاستیم. نزدیک به ۱۳۰ نیروی ارز بگیر را کاهش دادیم و امسال این تعداد به ۱۵۰ نفر می‌رسد.

رئیس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه معلمان خارج از کشور معوقات انباشته‌ای از سال‌های قبل دارند، اظهار کرد: مثلاً چند ماه حق مسکن سال ۹۶ و سال ۹۵ پرداخت نشده است. با افزایش قیمت ارز با چالش‌های بسیاری روبرو شدیم. از بودجه ۱۷۰ میلیارد تومانی ما در سال گذشته هم ۶۸ میلیارد تخصیص نیافته است و توانستیم فوق‌العاده ارزی معلمان را تا شش ماه پرداخت کردیم.

کریمی درباره کیفیت آموزش در مدارس خارج از کشور گفت: در مدرسه‌ای که ۱۲ دانش‌آموز دارد، انتظار وجود معلم برای همه رشته‌ها امکان پذیر نیست. ۸۰ مدرسه زیر ۴۰ دانش‌آموز با یک نیروی اعزامی اداره می‌شود و کلاس به صورت چندپایه تدریس می‌شود. در حال آماده سازی و ارتقای آموزش آنلاین بویژه برای مقاطع بالاتر هستیم. اما برای دوره ابتدایی تاکید ما حضور معلم در کلاس درس است.

وی در پاسخ به اینکه آیا همه کشورهای جهان مدارسی به این سبک در نقاط دیگر دنیا دارند؟ گفت: انگلستان ۳۰۰ هزار، فرانسه ۲۰۰ هزار، آمریکا ۴۰۰ هزار دانش‌آموز خارجی دارد. هند و پاکستان تمرکزشان در ۵،۶ کشور برای آموزش به زبان خودشان بالاست. اما هیچ کجا به اندازه ما تاکید وجود ندارد که حتماً مدرسه داشته باشیم.

به گزارش مهر، رئیس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه نظام مدارس بین‌الملل را نوشتیم که به شورای عالی آموزش و پرورش می‌بریم و مدارسی را به زبان انگلیسی و عربی دایر می‌کنیم و اینگونه می‌توان دانش‌آموز بیشتری هم گرفت.

کریمی با تاکید بر اینکه مدارس تعطیل نمی‌شوند گفت: امروز دچار چالشی شدیم که می‌تواند فرصتی هم باشد. ایران با توجه به ارزش‌هایی که دارد باید مدارسش در خارج از کشور گسترش یابد. اگر نظام مدارس بین‌الملل ما ۱۰ سال پیش آماده و اجرا شده بود امروز تعداد دانش آموزان ما بسیار بیشتر از اینها بود.

وی درباره کیفیت آموزش در مدارس خارج از کشور نیز گفت: در مدارس زیر ۴۰ نفر امکان کیفیت بخشی به آن معنا وجود ندارد. اگر بتوانیم زودتر نظام آموزش بین‌الملل را ایجاد کنیم استقبال از مدارس بیشتر می‌شود. ما از قبل از شروع بحران ارزی کارهایی را شروع کردیم. ۶۵۰ معلم با حقوق ارزی داشتیم که در حال کاهش در هرسال است. مهر آینده به ۱۵۰ نفر می‌رسد تا این پول اثربخش تر هزینه شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید