بازدهی مثبت بورس و ضرر صاحبان سکه و دلار

    کد خبر :523249
بازدهی مثبت بورس

یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند.

به گزارش بازتاب، در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.
بازگشت بورس از اوج تاریخی

شاخص کل بورس تهران طی معاملات هفته قبل بیش از ۳ درصد افزایش یافت و نهایتا در سطح ۱۹۹ هزار و ۹۱۹ واحد قرار گرفت. بورس به مدد جریان پول‌های تازه و سیگنال مناسب از سمت بازار جهانی توانست معاملات ابتدایی هفته را مثبت آغاز و این روند را تا روز سه‌شنبه حفظ کند.‍‍

نماگر بازار موفق شد دوشنبه برای نخستین بار از مرز روانی ۲۰۰ هزار عبور کند و در جلسه معاملاتی سه‌شنبه اوج تاریخی خود را در ارتفاع ۲۰۱ هزار و ۸۹۱ واحد به ثبت رساند.

با این حال رشد دسته‌جمعی سهام باعث شد تا در روز پایانی هفته بسیاری از معامله‌گران با شناسایی سود موقعیت فروش گرفته و با افزایش عرضه مقدمات افت شاخص کل بورس را طی روز پایانی هفته فراهم آورند.

نخستین هفته نزولی دلار در سال نو

هر دلار آمریکا در آخرین معاملات پنج‌شنبه ۲۰ تومان افزایش یافت و به بهای ۱۳ هزار و ۶۴۰ تومان معامله شد. شاخص ارزی کشور پس از تجربه ۳ هفته صعود متوالی از ابتدای سال، سرانجام وارد محدوده منفی شد و ۶/ ۱ درصد در مقیاس هفتگی افت کرد.

سفته‌بازان با انتشار اخبار منفی در ابتدای هفته سعی داشتند نرخ ارز را به بالای مرز ۱۴هزار ببرند، اما سیاست بازارساز مانع رسیدن آنها به هدف خود شد.

صرافی‌های عامل بانک مرکزی با کم کردن فاصله قیمت فروش خود با بازار آزاد مانع شکل‌گیری فاصله آربیتراژی شدند. در انتهای هفته نیز خبر شکل‌گیری بازار متشکل ارزی باعث شد تا انگیزه‌های سفته‌بازانه فعالان ارزی کاهش یافته و نرخ دلار نوسان کم‌دامنه‌تری را تجربه کند.

افت دو اهرمی سکه

هر سکه طرح جدید در آخرین دادوستدهای روز پنج‌شنبه ضمن تجربه رشد ۵ هزار تومانی به بهای ۴ میلیون و ۷۵۵ هزار تومان مبادله شد.

به این ترتیب هفته‌های متوالی صعود سکه از ابتدای سال به پایان رسید و ارزش این دارایی طی هفته گذشته ۳/ ۱ درصد افت کرد. تلاقی توقف رشد شاخص ارزی کشور، اصلاح قیمت دلار و ریزش بهای اونس طلا در بازار جهانی از دلایل اصلی کاهش قیمت سکه ارزیابی می‌شود.

هفته قبل روند افزایشی دلار با تمهیدات بازارساز متوقف شد. از سمت دیگر اخبار مساعد از اقتصاد چین و آمریکا با کاهش جذابیت دارایی‌های امن به افت بهای طلا انجامید. این دو عامل با وجود فشار بر ارزش سکه نتوانستند از عمق حباب در این بازار بکاهند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید