یک جریان سیاسی در مورد قرارداد توتال سیاه نمایی می‌کند

    کد خبر :52323

 

یک اقتصاددان و استاد دانشگاه، در واکنش به مخالفت های مطرح شده علیه قرارداد فاز 11 پارس جنوبی با شرکت توتال گفت: یک جریان های سیاسی بدون در نظر گرفتن منافع ملی، فضای کشور را به سمتی هدایت می کند که سفید را عملا سیاه نشان می دهد.
به گزارش بازتاب به نقل از ایرنا ، بهمن آرمان امروز دوشنبه اضافه کرد: هنوز مرکب قرارداد توسعه فاز 11 پارس جنوبی خشک نشده، این جریان سیاسی هجمه های غیراصولی و بدون مبنای خود را متوجه دولت می کند. وی با تاکید بر اینکه قرارداد توسعه فاز 11 پارس جنوبی، قراردادی بزرگ و سرنوشت ساز بود، گفت: این قرارداد بر اساس آنچه مدیر عامل شرکت توتال عنوان کرده و در رسانه های اقتصادی جهان بازتابی گسترده داشته است، در این پروژه سکوهایی با وزن بیشتر از 20 هزار تن بکار گرفته خواهد شد.

آرمان ادامه داد: این سازه ها تاکنون در هیچ کدام از فازهای پارس جنوبی نصب نشده است؛ حداکثر وزن سکوهایی که در فازهای پارس جنوبی استفاده کرده ایم حدود چهار هزار تن تا چهار هزار و 500 تن بوده که اینها در بندرعباس، خرمشهر و تاحدودی در بوشهر ساخته می شدند.

این اقتصاددان اضافه کرد: از آنجا که حمل چنین سکویی از فرانسه به ایران غیراقتصادی است، قرارداد توسعه فاز 11 پارس جنوبی تکنولوژیِ ساخت سکوهای با وزن بیشتر از چهار هزار و 500 تن را با خود به همراه دارد.

آرمان ادامه داد: با توجه به اینکه بخش عمده ای از تجهیزات این همکاری باید در ایران ساخته شود، برآورد می شود این قرارداد 10 هزار نفر بطور مستقیم و 100 هزار نفر غیرمستقیم اشتغال ایجاد می کند. دوشنبه هفته گذشته ایران و توتال نخستین قرارداد جدید نفتی را برای توسعه فاز 11 پارس جنوبی امضا کردند.

این قرارداد که ارزش آن 4.8 میلیارد دلار ذکر شده است، توسط علی کاردر مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، پاتریک پویانه مدیرعامل توتال، لو مدیرعامل شرکت ملی نفت چین (اینترنشنال) و عزت الله اکبری مدیرعامل شرکت پتروپارس امضا شد.

ارزش قرارداد توسعه فاز 11 پارس جنوبی چهار میلیارد و ٨٠٠ میلیون دلار است که با به ثمر رسیدن آن، روزانه 56 میلیون مترمکعب (معادل 2 میلیارد فوت مکعب) به ظرفیت برداشت ایران از میدان گازی پارس جنوبی مشترک با قطر افزوده می‌شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید