عباس عبدی: قرارداد توتال پنهان نیست

    کد خبر :52313

 

«عباس عبدی» روزنامه نگار و تحلیلگر مسائل سیاسی و اقتصادی با رد برخی انتقادها به قرارداد شرکت ملی نفت ایران با شرکت توتال فرانسه گفت: این قرارداد برای مسئولان کشور، اقدامی پنهانی نبوده است و علاوه بر آن،نهادهای مختلف نظارتی کشور چنین قراردادهایی را کنترل می کنند.

به گزارش بازتاب به نقل از ایرنا ، دوازدهم تیرماه نخستین قرارداد جدید نفتی در پساتحریم بین شرکت ملی نفت ایران و کنسرسیوم بین المللی به رهبری شرکت نفتی توتال فرانسه برای توسعه فاز 11 پارس جنوبی به ارزش 4 میلیارد و 800 میلیون دلار امضا شد. منتقدان دولت که همواره دستاوردهای مهم و موفقیت های دولت یازدهم را در حوزه های مختلف به ویژه اقتصاد زیرسوال می برند ، این بار به امضای این قرارداد هجمه آورده اند.

کارشناسان اقتصادی معتقدند، این قرارداد با ایجاد بیش از 100 هزار فرصت شغلی ، انتقال تکنولوژی های جدید و ایجاد درآمد ارزی بالا برای کشور ، مصداق عملی اقتصاد مقاومتی است .

عبدی روز دوشنبه درباره برخی اظهارنظرهای انتقادی از سوی شماری از افراد و گروه های سیاسی درباره این قرارداد ، افزود: اگر چنین قراردادی با چنین محتوایی که برخی افراد ادعا می کنند، اجرا شود همه نهادهای نظارتی مسئول خواهند بود که اجازه داده اند چنین اتفاقی رخ دهد. وی تاکید کرد، جمهوری اسلامی ایران دارای یک ساختار حقوقی است و نهادهایی همچون مجلس شورای اسلامی، شورای نگهبان و … دارد.

عبدی قرارداد با شرکت توتال را یک قرارداد پنهانی ندانست و افزود: تعداد قابل توجهی از مسئولان از مفاد این قرارداد مطلع هستند و هر زمان که بخواهند می توانند متن قرارداد را دریافت و مطالعه کنند.

با امضای این قرارداد برخی افراد به انتقاد پرداختندو برای نمونه «رستم قاسمی» وزیر پیشین نفت، اعلام کرد درباره پیش‌نویس قراردادهای نفتی تاکنون ملاحظات رهبر معظم انقلاب لحاظ نشده است.

وزارت نفت نیز روز یکشنبه (دیروز) در واکنش به این اظهارات اعلام کرد: امضای قراردادهای بین‌المللی در بخش بالادستی صنعت نفت فرآیند پیچیده و شناخته شده‌ای دارد و هیچ فرد و مقامی در این وزارتخانه بدون طی این مراحل و اطلاع مراجع ذیربط قانونی، نسبت به انعقاد قرارداد اقدام نمی‌کند.

در این مطلب آمده است: معلوم نیست این سخنان آقای قاسمی از موضع شخصی مطرح شده است یا از جایگاه حقوقی و به عنوان فردی که اجازه و مسئولیت چنین اعلام نظری را دارد. تا جایی که ما اطلاع داریم جناب آقای قاسمی در این جایگاه حقوقی قرار ندارند که چنین مواضعی را اعلام کند پس چنانچه از موضع شخصی اظهار نظر می‌کنند بهتر است به گونه‌ای سخن نگویند که به بروز سوء برداشت‌هایی نزد افکار عمومی و طرح اتهام‌هایی علیه وزارت نفت منجر شود.

«از قاسمی که سابقه اداره وزارت نفت را دارند انتظار می‌رود به گونه‌ای دقیق‌تر و متفاوت با افراد بی‌اطلاع از گردش کار در این وزارتخانه سخن بگویند زیرا ایشان به خوبی می‌دانند که امضای قراردادهای بین‌المللی در بخش بالادستی صنعت نفت فرآیند پیچیده و شناخته شده‌ای دارد و هیچ فرد و مقامی در این وزارتخانه بدون طی این مراحل و اطلاع مراجع ذیربط قانونی، نسبت به انعقاد قرارداد اقدام نمی‌کند».

وزارت نفت افزود: از رستم قاسمی که به خیرخواهی ایشان اعتقاد کامل داریم انتظار می‌رود به عنوان فردی مطلع از مشکلات و نیاز صنعت نفت به جذب سرمایه و دانش روز، به دور از هیاهوی سیاسی و جناحی و در فضایی کارشناسی اعلام نظر کنند تا موثر و راهگشا باشد.

ارزش قرارداد توسعه فاز 11 پارس جنوبی چهار میلیارد و ٨٠٠ میلیون دلار است که با به ثمر رسیدن آن، روزانه 56 میلیون مترمکعب (معادل 2 میلیارد فوت مکعب) به ظرفیت برداشت ایران از میدان گازی پارس جنوبی مشترک با قطر افزوده می‌شود. این قرارداد، نخستین مورد از مدل جدید قرادادهای نفتی است که پس از لغو تحریم ها امضا شد.

بر اساس این قرارداد، یک کنسرسیوم بین المللی به رهبری توتال فرانسه ایجاد شده است که شاخه بین المللی شرکت ملی نفت چین و پتروپارس ایران اعضای دیگر آن را تشکیل می دهند.

سهم توتال به عنوان رهبر این کنسرسیوم در این قرارداد 50.1 درصد است. شاخه بین المللی شرکت ملی نفت چین و پتروپارس ایران نیز به ترتیب 30 و 19.9 درصد سهم دارند.

این طرح با هدف تولید حداکثری و پایدار روزانه 2 میلیارد فوت مکعب (برابر با حدود 56 میلیون مترمکعب) گاز غنی ترش از منابع بخش فراساحل فاز 11 میدان گازی مشترک پارس جنوبی و انتقال آن به خشکی اجرا می شود.

با اجرای این طرح برآورد می شود در 20 سال دوره قرارداد 335 میلیارد مترمکعب گاز طبیعی غنی و ترش از این میدان مشترک تولید شود که از این گاز غنی ترش می توان حدود 290 میلیون بشکه میعانات گازی، 14 میلیون تن گاز مایع، 12 میلیون تن اتان و 2 میلیون تن گوگرد به همراه 315 میلیارد مترمکعب گاز سبک شیرین تولید کرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید