ترامپ دو هفته دیگر باید یک تصمیم حیاتی بگیرد: یا به افزایش قیمت نفت رضایت دهد یا وجهه اش در برابر ایران از دست برود

    کد خبر :523020
ترامپ

فایننشال تایمز نوشت: تا دو هفته دیگر آمریکا باید تصمیم بگیرد یا به تحریم‌های نفتی ایران شدت ببخشد یا معافیت‌های اعطایی به خریداران نفت ایران را تمدید کند. اما این تصمیمی ساده نخواهد بود. دولت ترامپ تمایل دارد فشار بر ایران را افزایش دهد، اما اگر بخواهد نفت بیشتری را از بازار حذف کند، باید به جهش قیمت نفت نیز رضایت بدهد.

به گزارش انتخاب، در ادامه این مطلب آمده است: چهارشنبه هفته پیش قیمت نفت به ۷۲ دلار به ازای هر بشکه رسید یعنی بالاترین رقم در سال جاری که احیای سی درصدی نسبت به دسامبر گذشته را نشان میدهد. علاوه بر افزایش بهای نفت، ساختار بازار نفت نیز حکایت از این دارد که عرضه نفت خام جهانی تحت فشار است.

معامله گران بازار نفت اکنون آمادگی دارند برای تحویل فوری مبلغ دو دلار اضافه به ازای هر بشکه در مقایسه با قرارداد‌های بلندمدت بپردازند که نشان میدهد پالایشگران در یافتن نفت خام خود با دردسر مواجه شده اند. با انتظار کاهش بیشتر عرضه نفت خام از ونزوئلا و تجدید درگیری‌ها در لیبی، به نظر نمیرسد زمان خوبی باشد که آمریکا نفت بیشتری را از بازار حذف کند.

اما این شرایط به این معنا نیست که آمریکا تلاش نخواهد کرد. ممکن است ترامپ مصمم باشد که کاهش بهای نفت را به یکی از ستون‌های کمپین تبلیغاتی آتی خود تبدیل کند، اما او تلاش دارد موضع تند خود علیه ایران را نیز حفظ کند. معافیت‌های اعطایی به خریداران نفت ایران موجب شده تولید این کشور طی هفته‌های اخیر افزایش چشمگیری بیابد. ممکن است آمریکا بخواهد به این وضعیت واکنش نشان بدهد.

اطلاعات مربوط به رهگیری نفتکش‌ها با استفاده از تصاویر ماهواره نشان میدهد که در ماه مارس صادرات ایران متشکل از یک میلیون و 400 هزار بشکه نفت خام و ۵۰۰ هزار بشکه میعانات به ۱.۹ میلیون بشکه در روز رسیده است. اگرچه این میزان با اوج تولید نفت ایران فاصله دارد، اما به میزان صادرات نفت ایران پیش از اعلام تحریم‌ها نزدیک است. سایر اطلاعات رقم کمتری در افزایش صادرات ایران را نشان می دهند، اما همگی از افزایش آن نسبت به آغاز سال حکایت دارند.

این امر فشار بیشتری بر دولت ترامپ وارد می آورد که علیرغم تمایل به کاهش بهای نفت، واکنش نشان بدهد. یک گزینه می تواند این باشد که متحدان آمریکا مانند ژاپن و کره جنوبی با کاهش میزان واردات از ایران، به خرید نفت از این کشور ادامه بدهند. همچنین احتمال دارد واشنگتن دست به دامان عربستان شود تا بر تولید خود بیفزاید، اما موفقیت این راهبرد محل تردید است. با این حال اوضاع حکایت از این دارد که دولت ترامپ تدابیری برای کاهش معافیت‌های خرید نفت از ایران خواهد اندیشید حتی اگر این تصمیم مانعی در برابر سایر اهداف آن باشد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید