نگاهی عمیق به بی ام و سری 8 کانورتیبل مدل ۲۰۱۹

  • خودرو
  • جمعه ۳۰ فروردین ۱۳۹۸ ۱۲:۱۴
    کد خبر :523008

بی‌ام‌و سری ۸ جدیدترین کوپه‌ و کروک لوکس بی‌ام‌و است. سری ۸ جدید درمقابل محصولات مرسدس بنز چگونه عمل خواهد کرد؟

بی‌ام‌و سری ۸ در سه مدل کوپه و کانورتیبل و چهاردر گرن کوپه به بازار عرضه خواهد شد. در‌حال‌حاضر، دو مدل کوپه و کانورتیبل وارد بازار شده‌اند و مدل گرن کوپه نیز به‌زودی به‌جمع آن‌ها خواهد پیوست. مدلی که در ادامه بررسی‌اش می‌کنیم، مدل کانورتیبل این خودرو است. این مدل بیشتر برای مشتریان متموّلی ساخته می‌شود که به خودروهای لوکس روباز علاقه‌‌مند هستند.

رقبای اصلی بی‌ام‌و سری ۸ کانورتیبل عبارت‌اند از: مرسدس بنز اس کلاس کابریولت و بنتلی کنتیننتال GT رودستر و استون مارتین DB11. بی‌ام‌و تا اینجای کار قیمت ارزان‌تری از رقبایش دارد و همین اولین مزیت آن است. البته، وقتی خودرویی در این کلاس می‌خرید، مفهوم قیمت ارزان نیز کمی متفاوت است؛ چون قیمت همین سری ۸ نیز در مدل 850i کوپه ۱۱۱,۰۰۰ دلار است.

اگر آپشن‌های خاص سری ۸ مانند دسته‌دنده‌ی شیشه‌ای را کنار بگذاریم، طراحی این خودرو بسیار چشم‌نواز است. با فشردن کلیدی به رنگ مشکی براق، در ۱۵ ثانیه سقف بازمی‌شود. امکان بازکردن سقف این خودرو در حین حرکت، حداکثر تا سرعت ۵۰ کیلومتربرساعت نیز وجود دارد. بی‌ام‌و در مدل کانورتیبل تغییراتی درمقایسه‌با مدل کوپه اعمال کرده که ساختار محکم‌تر کاپوت و ستون A تقویت‌شده و دو رول‌بار را شامل می‌شوند. مجموع این تغییرات سبب شده وزن این مدل ۱۲۷ کیلوگرم بیشتر از مدل کوپه باشد. سری ۸ کانورتیبل اصلا خودرو سبکی نیست و در مدل 850i xDrive، وزن آن به ۲,۰۸۹ کیلوگرم می‌رسد.

درون کاپوت 850i، پیشرانه‌ی V8 تویین‌توربو با حجم ۴.۴.لیتر نصب شده که می‌تواند ۵۲۳ اسب‌بخار قدرت و ۷۵۰ نیوتون‌متر گشتاور تولید کند. در مدل 840d xDrive، از پیشرانه‌ی ۳ لیتری ۶ سیلندر خطی توربودیزل استفاده شده که می‌تواند ۳۲۰ اسب‌بخار قدرت و ۶۸۰ نیوتون‌متر گشتاور تولید کند. این پیشرانه ویژه‌ی مشتریانی است که به مصرف سوخت اهمیت می‌دهند. بی‌ام‌و تا پایان سال، دو مدل دیگر از سری ۸ را معرفی خواهد کرد: یکی مدل اسپرت M8 با قدرت ۶۲۵ اسب‌بخاری و دیگری مدل 840i با پیشرانه‌ی ۶ سیلندر ۳۴۰ اسب‌بخاری. مدل 840i فقط دیفرانسیل‌عقب تولید خواهد شد.

درون کابین سری ۸ کانورتیبل تفاوت چندانی با مدل کوپه ندارد؛ به‌جز اینکه بی‌ام‌و از مواد آکوستیک برای عایق‌بندی کابین و در عقب آن نیز بادگیری نصب کرده تا از بُروز جریان هوای ناراحت‌کننده در صندلی‌های عقب هنگام بازبودن سقف پیشگیری کند. فضای قسمت عقب نیز بسیار کوچک است و می‌تواند برای افرادی مشکل‌ساز باشد که از مکان‌های بسته می‌ترسند. سری ۸ خودرویی است که حتی در زمستان نیز از آن می‌توان استفاده کرد. امکاناتی مانند سیستم چهارچرخ محرک استاندارد و سیستم گرم‌کن گردن درکنار صندوق جادار، این خودرو لوکس را به گزینه‌ای مطلوب برای رفتن به پیست اسکی تبدیل کرده‌اند.

اتاق این خودرو کوچک‌ترین صدای اضافی ندارد که این نشان‌دهنده‌ی کیفیت بسیار زیاد مونتاژ است. با وجود وزن بیش از ۲ تن، عملکرد سری ۸ در پیچ‌ها بسیار روان است و نه‌تنها می‌تواند با سرعت سریع پیچ‌ها را پشت‌سر بگذارد؛ بلکه رانندگی با آن لذت زیادی هم دارد. البته، نمی‌توان آن را با پورشه ۹۱۱ یا مک‌لارن مقایسه کرد؛ ولی درحد خودروهای هم‌تراز خودش بسیار عالی است و تعادل رانندگی را ارائه می‌کند. تفاوت سواری بین مدل کانورتیبل و کوپه بسیار ناچیز است و هر دو حس یکسانی منتقل می‌کنند.

مثل اکثر مدل‌های بی‌ام‌و، این مدل نیز فرمانی نرم و تیز و دقیق دارد. دراین‌بین، باید به عملکرد نه‌چندان مطلوب سیستم فرمان‌پذیری چرخ‌های عقب اشاره کنیم؛ زیرا در فرمان‌دادن‌های سریع، واکنش‌های آن حس چندان خوشایندی منتقل نمی‌کند. البته، با قراردادن حالت رانندگی در وضعیت‌های اسپرت و اسپرت‌پلاس وضعیت بهتر می‌شود. در این حالت، فرمان سفت‌تر می‌شود و خودرو واکنش‌های سریع‌تری از خود نشان می‌دهد. سری ۸ در مواجه با دست‌اندازها نیز عملکردی راضی‌کننده دارد و پیچ‌ها را بهتر از رقیبی چون AMG S63 طی می‌کند.

پیشرانه‌ی بی‌ام‌و به قدرتمندی پیشرانه‌ی ۸ سیلندر مرسدس AMG نیست و عملکرد آن را نیز نمی‌توان بهتر از پیشرانه‌ی تویین‌توربو فراری دانست؛ اما کاملا رضایت‌بخش است. پیشرانه‌ی بی‌ام‌و قبل از رسیدن به دور موتور ۲,۰۰۰ دوربردقیقه به حداکثر توان خود می‌رسد و واکنش‌های آن به پدال گاز فوق‌العاده است. این پیشرانه کارکرد نرمی نیز دارد. درمجموع، رفتار بی‌ام‌و 850i کاملا درحد خودرویی ۵۲۳ اسب‌بخاری است و در ۳.۹ ثانیه، می‌تواند سرعت خود را از صفر به ۱۰۰ کیلومتربرساعت برساند. شتاب این مدل ۰.۲ ثانیه از مدل کوپه کُندتر است؛ اما این کندبودن پشت فرمان احساس نمی‌شود.

جعبه‌دنده‌ی ۸ سرعته‌ی ZF با تغییراتی که بی‌ام‌و روی آن اعمال کرده، در هر وضعیتی بهترین عملکرد را از خود نشان می‌دهد. بی‌ام‌و سری ۸ هنگام بازبودن سقف صدای بسیار جذابی دارد؛ به‌‌ویژه با قراردادن خودرو در حالت اسپرت پلاس این صدا جذاب‌تر نیز می‌شود.

کابین سری ۸ کانورتیبل ازنظر ارگونومی در سطح بسیار مناسبی قرار دارد. صندلی‌ها به‌خوبی جای‌گذاری‌ شده و همه‌چیز مانند ساعت، دقیق و درست کار می‌کند. این نیز نکته‌ی مثبتی است که بی‌ام‌و به سرنشینان خود این امکان را داده تا بین فرامین حرکتی و صوتی و کلیدها هرکدام را بخواهند انتخاب می‌کنند و برای انجام یک کار بیش از یک روش وجود دارد. دراین‌میان، تنها نکته‌ی منفی این است که کابین آن واقعا درحد خودرویی ۱۵۰,۰۰۰ دلاری نیست و انتظار بیشتری از آن می‌رفت؛ به‌ویژه آنکه قبلا کابین فوق‌العاده‌ی سری ۷ را دیده‌ایم.

اگر از منظر خودرویی لوکس به بی‌ام‌و سری ۸ نگاه کنیم، نمی‌توان آن را بهترین انتخاب موجود در بازار دانست؛ چون بنتلی و مرسدس بنز انتخاب‌های بهتری هستند. بااین‌حال، وقتی به بحث لذت رانندگی می‌رسیم، بی‌شک باید سری ۸ کانورتیبل را بهترین نمونه‌ی کلاس خود در بازار دانست؛ چون لذت رانندگی بیشتر را درکنار راحتی ارائه می‌دهد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید