مالزی 16 هکتار زمین برای ساخت مرکز به اصطلاح صلح سلمان اختصاص داد

    کد خبر :52299

نخست وزیر مالزی اعلام کرد مرکز بین المللی صلح ‘ملک سلمان’ در زمینی به مساحت 16 هکتار در ‘پوتراجایا’ پایتخت ستادی این کشور جنوب شرق آسیا ساخته می شود.

مالزی 9 خرداد مرکز بین المللی مدعی صلح ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی را در کوالالامپور پایتخت این کشور جنوب شرق آسیا فعال کرد و اکنون زمینی به وسعت 16 هکتار برای ساخت این مرکز اختصاص داده است.
به نوشته روز دوشنبه تارنمای روزنامه ‘استار’، ‘نجیب تون رزاق’ نخست وزیر مالزی روز گذشته، گفت که شنبه شب پس از گفت وگو با دستیاران ‘سلمان عبدالعزیز’ پادشاه عربستان و ‘محمد سلمان’ ولیعهد این کشور عربی تصمیم گیری در مورد ساخت محل رسمی این مرکز در پوتراجایا گرفته شد.
وی ساخت مرکز بین المللی مدعی صلح سلمان در ‘پوتراجایا’ و سفر ولیعهد عربستان را برای راه اندازی این مرکز نشان دهنده اهمیت این مرکز دانست.
نخست وزیر مالزی در نشستی که چند تن از شخصیت های این کشور و حدود 5 هزار نفر شرکت داشتند، گفت: ملک سلمان می تواند هر کشور دیگری را برای ساخت مرکز صلح انتخاب کند، اما خادم الحرمین الشریفین مالزی را انتخاب کرد.
عربستان و مالزی اسفند ماه سال گذشته در کوالالامپور توافق کردند در یک دوره 90 روزه با تاسیس این مرکز تمرکز خود را بر مقابله با تروریسم قرار دهند.
این مرکز با همکاری مرکز جنگ نرم، وزارت دفاع عربستان، مرکز دفاع و امنیت وزارت دفاع مالزی، دانشگاه بین المللی اسلامی مالزی و اتحایه بین المللی مسلمانان راه اندازی شد.
دولت مالزی متعهد شده است طی دو سال آینده این مرکز جدید را که زاییده افکار سلمان با ادعای مقابله با تفکرات افراطی و فعالیت های تروریستی و همچنین ترویج صلح جهانی است، بسازد.
این در حالی است که دولت وهابی عربستان خود مروج تفکرات افراطی و حامی تروریسم در جهان بوده و بسیاری از کشورهای جهان به این امر تاکید دارند.
اندیشکده انگلیسی «هنری جکسون» هفته گذشته با انتشار گزارشی اعلام کرد که عربستان اصلی‌ ترین حامی مالی افراط ‌گرایی در انگلیس به شمار می‌ رود و از دهه 60 میلادی میلیون‌ها دلار برای صدور اندیشه وهابی به دنیای اسلام ازجمله جوامع اسلامی درغرب سرمایه‌گذاری کرده است.
در حالی مالزی از مرکز به اصطلاح صلح بین المللی سلمان حمایت می کند و تبلیغات زیادی روی آن انجام می دهد که ‘دنیس ایگنانتیوس’ یک دیپلمات ارشد بازنشسته مالزی چندی پیش با مروری بر تاریخ تهدیدهای منطقه جنوب شرق آسیا، نوشت که وهابیت در حال حاضر اصلی ترین تهدید منطقه جنوب شرقی آسیا است.
وی که پیش از این به عنوان دیپلمات مالزی در واشنگتن، پکن و لندن خدمت کرده و همچنین سفیر این کشور در شیلی و آرژانتین بوده است، یگانه عامل افراطی گری را وهابیت دانست و نوشت: به طور آشکار، رشد این نوع افراطی گری در خلاء اتفاق نیفتاده است و ریشه آن در منطقه جنوب شرق آسیا نیست. شمار قابل توجهی از متخصصان امنیتی بر این باورند وهابیت توسط عربستان سعودی به منطقه جنوب شرق آسیا صادر شده است.
براساس مقاله دیپلمات سابق مالزی، عربستان سعودی در دهه های گذشته بیش از 100 میلیارد دلار برای صدور وهابیت به گوشه و کنار جهان هزینه کرده است. هزاران مسجد، دانشگاه، مدرسه و مراکز اجتماعی ساخته و سمینار برگزار کرده است، در حالی که هزاران واعظ، معلم و فعال آموزش دیده را به همراه کتب و ادبیات وهابیگری راهی نقاط مختلف جهان می کند.
نخست وزیر مالزی، فعالیت مرکز به اصطلاح صلح بین المللی سلمان را در این کشور و تعریفی که توسط کشورهای دیگر مانند عربستان سعودی از مالزی به عمل می آید را نشانه موفقیت کشورش ذکر کرد.
نجیب گفت: به همین دلیل اگر مخالفان می گویند که مالزی یک کشور شکست خورده است، درست نیست. در واقع، ما سالم و موفق هستیم، و کشورهای خارجی از ما تقدیر می کنند.
وی گفت: حتی رهبران ما در گذشته چنین تحسین از آن کشور (عربستان سعودی) دریافت نکرده بودند.
نخست وزیر مالزی روز شنبه نیز تایید کرد که عربستان سهمیه حجاج این کشور را افزایش داده است و مذاکرات برای ساخت دو مجتمع سازمان حج مالزی در مکه و مدینه هنوز هم در جریان است.
وی گفت که اگر این مجتمع ها ساخته شود، هزینه های حجاج مالزی در آینده کاهش می یابد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید