آخرین اخبار از سیل لرستان

احداث دایک حفاظتی و ساماندهی رودخانه کشکان در معمولان

    کد خبر :522827
ساماندهی رودخانه کشکان

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان گفت: احداث دایک حفاظتی و ساماندهی رودخانه کشکان در شهر معمولان در سقف اعتباری معادل ۵۰ میلیارد ریال آغاز می‌شود.

رضا میرزایی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: دیواره های حفاظتی شهرهای معمولان و پلدختر در سیل ۱۲ فروردین ۹۸ تخریب شده و عملکرد حفاظتی خود را به طور کامل از دست داده‌اند.

وی افزود: در صورت ورود یک سامانه بارشی و ریزشی معادل ۵۰ میلی متر در مدت ۱۲ ساعت، مجددا سیلاب وارد منازل مردم، خیابان‌ها و معابر می‌شود، لذا با توجه به پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی و تداوم بارندگی‌ها در اردیبهشت ماه، هنوز خطر آب گرفتگی برخی نقاط در استان وجود دارد.

میرزایی بیان کرد: ساخت دیواره های حفاظتی بایستی در اولویت قرار گیرد، زیرا با وضعیت موجود، شهرهای پلدختر و معمولان ایمن نیستند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان تصریح کرد: این شرکت هفته آینده همزمان با ورود وزیر نیرو به استان، ساخت دایک حفاظتی و ساماندهی رودخانه کشکان در شهر معمولان را با اعتباری معادل ۵۰ میلیارد ریال آغاز می‌کند.

مردم با ایثار و روحیه نوع دوستی از سد مشکلات سیل عبور کردند

نماینده ولی‌فقیه در لرستان گفت: مردم لرستان یاد عزیزانی که در روزهای سخت سیل در کنارشان بودند را فراموش نخواهند کرد.

به گزارش ایسنا، آیت‌الله میرعمادی در مراسم تشییع دوتن از شهدای خدمت ستاد بازسازی بنیادمسکن انقلاب اسلامی استان اردبیل، از پیشگامی بنیادمسکن انقلاب اسلامی در بازسازی‌های کشور خبر داد و افزود: بنیادمسکن انقلاب اسلامی در حادثه زلزله کرمانشاه خوش درخشید و در سیل اخیر لرستان باتمام توان و امکانات و نیروی انسانی خود به کمک مردم سیل زده لرستان شتافت.

نماینده ولی فقیه در استان بااشاره به اینکه مردم لرستان با همدلی، ایثار و روحیه نوع دوستی خود با عزت از سد مشکلات ناشی از سیل عبور کردند، افزود: این ارزش‌ها و فداکاری‌ها به لطف نظام مقدس جمهوری اسلامی در بین مردم ولایت‌مدار ما نهادینه شده است.

وی با بیان اینکه مرگ شهادت گونه این دو عزیز مصداق “و من یخرج مهاجرا الی الله و رسوله” است، عنوان کرد: مردم لرستان یاد کسانی که در روز سخت سیل کنارشان بودند را فراموش نخواهند کرد.

بیش از 3000 نفر در مناطق سیل‌زده از خدمات اورژانس اجتماعی بهره‌مند شدند

مدیرکل بهزیستی لرستان گفت: بیش از 3000 نفر در مناطق سیل‌زده از خدمات اورژانس اجتماعی بهره‌مند شدند .

فاطمه توکلی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: سازمان بهزیستی در راستای خدمات‌دهی به جامعه هدف خود که در سیل دچار آسیب شده‌اند اقدامات مداخله‌ای انجام داده است .

وی تصریح کرد: در فاز اول توزیع بسته‌های حمایتی را داشتیم که از سایر ادارات کل بهزیستی کشور جذب شده بود که این بسته‌ها شامل مواد غذایی، مواد خشکبار، پک‌های بهداشتی و… بود .

مدیرکل بهزیستی لرستان خاطرنشان کرد: همچنین ۱۷۰ پک وسایل توان‌بخشی و وسایل بهداشتی ویژه معلولین ضایع نخاعی و جسمی حرکتی، یک هزار دست لباس و کفش، وسایل خواب، وسایل آشپزخانه و …در شهرستان‌های مختلف که بیشترین آسیب را دیده‌اند توزیع شده است .

توکلی با اشاره به دیگر خدمات مداخله‌ای افزود: همچنین در این راستا ۹۴ مددکار و روانشناس در قالب ۳۰ تیم اورژانس اجتماعی به مناطق سیل‌زده اعزام ‌شده‌اند .

وی اضافه کرد: در این زمینه ۱۶۸ مأموریت انجام شد و 3571 نفر از خدمات اورژانس اجتماعی بهره‌مند شده‌اند .

این مقام مسئول ادامه داد: کار توزیع خدمات و بسته‌ها را نیز اورژانس به عهده دارد .

توکلی عنوان کرد: ۲۴۷ روانشناس داوطلب در قالب ۸۶ تیم محب ساماندهی شده و به‌نوبت به مناطق اعزام شده که توانسته با ۹۴۵۹ نفر از همه افراد شامل جامعه هدف و خارج جامعه هدف سازمان ارتباط برقرار کنند.

وی اظهار کرد: در پل‌دختر توانستیم با جذب معتمدین محلی تیم داوطلبان محلی تشکیل شد و در این راستا اتفاقات خوبی افتاده است .

مدیرکل بهزیستی لرستان تصریح کرد: این تیم‌ها در رفع مشکلات محلی کمک خوبی کرده‌اند و اتفاقات خوبی افتاده است .

توکلی اضافه کرد: به کمک این تیم‌ها مسابقات ورزشی برای نوجوانان، نقاشی برای کودکان، پاک‌سازی محیط، و.‌‌… صورت گرفته است.

وی بیان کرد: درزمینه ٔ کلاس‌های آموزشی نیز جلسات هم‌اندیشی با بانوان و کلاس‌های بهداشتی برای کودکان برگزار شده است.

مدیرکل بهزیستی ادامه داد: تلاش این بوده که ظرفیت‌سازی در جوامعی که دچار آسیب شده‌اند ایجاد شود و خودباوری در بین مردم افزایش پیدا کند .

توکلی ادامه داد: این اقدامات برای این بوده که مردم به بازسازی محیط و کارهای خودشان بپردازند که با استقبال خوبی مواجه شد .

تدوین طرح جامع سیلاب و مناسب‌سازی پیرامون رودخانه‌ها ضروری است

دبیر شورای عالی معماری و شهرسازی ایران گفت: تدوین طرح جامع سیلاب و مناسب‌سازی پیرامون رودخانه‌ها ضروری است.

به گزارش ایسنا، فرزانه صادق مالواجرد در جمع خبرنگاران اظهار کرد: قانون ممنوعیت ساخت و ساز در حریم رودخانه ها باید ضمانت اجرایی قوی داشته باشد که این مهم در حال ‍‍‍‍‍‍‍پیگیری است.

وی اضافه کرد: علاوه بر میزان خسارات ناشی از سیل دلایل تخریب‌های این حادثه بسیار مهم است.

صادق مالواجرد با بیان اینکه دست‌اندازی و دست کاری‌های بستر رودخانه، محیط زیست، طبیعت، مراتع و جنگل‌های فرا دست در میزان تخریب اثرگذار بوده است، بیان کرد: در خرم آباد نیز تغییر مسیر جای رودخانه و بهم ریختگی اکوسیستم؛ کانالیزه شدن برخی قسمت‌ها و پل‌های غیرکارشناسی سال‌های قبل در تخریب تاثیر داشته است.

دبیر شورای عالی معماری و شهرسازی ایران گفت: در اولین جلسه شورا طی سالجاری به دلیل اهمیت موضوع آسیب شناسی سیل در دستور کار قرار گرفت که علاوه بر بررسی دلایل تخریب چند نکته اساسی عنوان شد.

صادق مالواجرد عنوان کرد: قوانین مربوط به توجه ویژه به محیط زیست و اراضی فرادست و حفظ حرایم رودخانه ها باید ضمانت اجرایی داشته باشد که به این سرمایه‌ها دست‌اندازی نشود.

معاون شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی ادامه داد: بازنگری در محدوده بستر و حریم رودخانه‌ها باید اجرایی و در طرح‌های شهری تطبیق داده و از ساخت و ساز در آن جلوگیری شود.

صادق مالواجرد بر بازنگری ضوابط ساخت و ساز بر اساس اقلیم تاکید کرد و یادآور شد: تدوین طرح جامع سیلاب و مناسب سازی پیرامون رودخانه‌ها یکی از برنامه‌های مهم مورد توجه است.

معاون وزیر راه وشهرسازی با تاکید بر برخورد با رویه‌های تخلف و ساخت و ساز پیرامون رودخانه‌ها بیان کرد: چنانچه لازم باشد در مجلس شورای اسلامی و یا در هیات وزیران برخی مقررات برای داشتن ضمانت اجرایی تغییر می‌کند.

به گزارش ایسنا، خسارت اولیه سیل فروردین ماه امسال در لرستان 37 هزار میلیارد ریال برآورد شده است و 35 هزار واحد مسکونی بر اثر این سیل خسارت دیدند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید