سند محرمانه امارات، اختلاف سلمان و بن‌سلمان را تأیید کرد؛ برخی اختیارات ولی‌عهد سلب شد

    کد خبر :522641
سند محرمانه امارات

گزارش محرمانه وزارت خارجه امارات اختلاف میان شاه سعودی با ولی‌عهدش بر سر سیاست‌های عربستان در قبال منطقه از جمله خصومت با ایران را تایید کرد و گفت، ملک سلمان بتازگی برخی اختیارات فرزندش را سلب کرده است.

منابع نزدیک به دفتر «محمد بن زاید»، ولی‌عهد ابوظبی خبر اختلاف بین ملک سلمان، پادشاه عربستان و پسرش، شاهزاده محمد، را تایید کردند.

روزنامه لبنانی الاخبار به نقل از منابع اماراتی نوشت: ابوظبی نگران است که این اختلاف بر روابط نزدیکش با ریاض، تاثیر گذارد به ویژه که در چهار سال گذشته بن سلمان و بن زاید روابط فوق‌العاده‌ای با یکدیگر داشته‌اند.

به گزارش فارس،منابع اماراتی گفتند: این دو نفر دوگانه‌ای هماهنگ را تشکیل داده و یک سیاست مشترک را در رابطه با مسائل منطقه و کشورهایشان ایجاد کردند و درصدد بودند مابقی کشورهای حاشیه خلیج (فارس) هم سیاست ترسیم شده توسط آن دو را اجرا کنند.

الاخبار بر اساس یک گزارش محرمانه وزارت خارجه امارات عربی متحده نوشت: از اکتبر سال گذشته، سلمان نقش بیش‌تر و مهم‌تری در انجام امور حکومتی ایفا کرده و از دامنه گسترده اختیارات ولی‌عهد سعودی کاسته است، ملک سلمان همچنین به نزدیکان خودش هم اختیارات گسترده‌تر و تاثیرگذارتری در تصمیم‌های حکومتی سپرده است.

در این گزارش آمده است: ملک سلمان از سیاست‌های پسرش در داخل عربستان ابراز نارضایتی کرده است بخصوص که در سال گذشته هم موقعیت نهاد دینی عربستان را که شریک حساس خاندان پادشاهی است به نفع نخبگان لیبرال تضعیف کرد.

بر اساس این گزارش، ملک سلمان از سیاست خارجه ولی‌عهد خود که ترکیه را از یک کشور دوست به دشمن مبدل کرده و همچنین خصومت با الاخوان المسلمین، تشدید خصومت با ایران و رابطه با اسرائیل ناراضی بوده است.

گزارش وزارت خارجه امارات آورده است: قتل جمال خاشقچی روزنامه‌نگار سعودی که اکتبر 2018 در کنسولگری کشورش در استانبول ترکیه اتفاق افتاد بی تردید آسیب زیادی به بن سلمان زد و نقطه عطفی بود تا پدرش مجددا امور حکومتی را هر چند جزیی در کنترل خودش بگیرد.

روزنامه انگلیسی «گاردین» هم یک ماه پیش به نقل از منابع آگاه از این اختلافات خبر داده و نوشته بود که سلمان، شاه سعودی بخشی از اختیارات را از «محمد بن سلمان» ولی‌عهد خود سلب کرده است. به گونه‌ای که بن سلمان در چند جلسه سطح بالای وزارتی و دیپلماتیک شرکت نکرده است. آن طور که به گاردین گفته شده بود شاه سعودی اخیرا خبر کاهش اختیارات بن سلمان را به گروهی از وزرای ارشد کابینه اطلاع داده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید