هشدار درباره قحطی؛ عدم کنترل ملخ‌های صحرایی، امنیت غذایی ایران را تهدید می‌کند

  • اجتماعی
  • پنجشنبه ۲۹ فروردین ۱۳۹۸ ۱۸:۰۴
    کد خبر :522607
ملخ‌های صحرایی

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور گفت: ملخ‌های صحرایی که به 6 استان جنوبی کشور حمله کرده اگر کنترل نشوند امنیت غذایی کشور را به خطر می‌ا ندازد، هنوز اعتبار 10 میلیارد تومانی برای مقابله با این آفات تخصیص نیافته است.

به گزارش پایگاه وزارت جهادکشاورزی، محمدرضا درگاهی اظهار داشت: هجوم این تعداد ملخ به زمین‌های کشاورزی در چهل سال گذشته بی سابقه بوده و در سال ۱۳۴۰ یکبار ملخ‌ها به زمین‌های کشاورزی حمله کردند که بالغ بر ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار زمین آسیب دید.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور گفت: در حال حاضر ۲۰۰ هزار هکتار زمین کشاورزی در معرض خطر قرار دارند که تا کنون در ۳۸ هزار هکتار مبارزه جدی انجام شده و خطر از بین رفته است.

وی افزود: این آفات که ملخ صحرایی نام دارند از آفات بسیار خطرناکی است که اگر کنترل نشوند امنیت غذایی را تهدید می‌کنند و ملخ‌هایی که در حال حاضر از عربستان وارد کشور شده اند به شش استان جنوبی یعنی بوشهر، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، فارس، خوزستان و کرمان رسیده اند.

رئیس سازمان حفظ نباتات ادامه داد: وظیفه مبارزه با ملخ به عهده دولت است و در حال حاضر در این شش استان اعلام آماده باش و اقدامات برای دفع آفت انجام شده است، ولی اعتبار لازم برای قوت گرفتن این فعالیت‌ها که بالغ بر ۱۰ میلیارد تومان است باید تامین شود.

درگاهی اضافه کرد: در حال حاضر این مشکل کنترل شده و در صورت تامین اعتبار و اقدامات صورت گرفته این آفت با حداقل خسارت دفع می‌شود. جای نگرانی نیست.

وی ادامه داد: تا کنون آسیب جدی به زمین‌های کشاورزی وارد نشده، ولی مبارزه با این آفت باید گسترش یابد چرا که ۱۲۵ هزار میلیارد تومان ارزش ریالی محصولاتی است که در خطر قرار دارند که در برابر این رقم مبلغ مورد نیاز برای مبارزه با این آفت بسیار ناچیز است و پیش بینی می‌شود که در صورت انجام حمایت‌های لازم تا آخر تیرماه این آفت دفع شود.

وی تصریح کرد: به نظر می‌آید عربستان وظایف ذاتی خود را در قبال مبارزه با این آفت را انجام نداده و در همین رابطه برای بررسی این موضوع اعتراض خود را به فائو ارائه کرده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید