افزایش تعداد دانش آموزان، ازعوامل کمبود نیروی انسانی در ۳ سال آینده

  • اجتماعی
  • پنجشنبه ۲۹ فروردین ۱۳۹۸ ۱۵:۵۰
    کد خبر :522603
کمبود نیروی انسانی

وزیر آموزش و پرورش افزایش تعداد دانش آموزان کشور درسه سال آینده را به عنوان یکی ازعوامل کمبود نیروی انسانی دانست و گفت: کلاس‌ها در مهر ۹۸ بدون معلم نخواهد بود و دراسفند ۹۷سازمان دهی مدارس برای سال تحصیلی آینده با موفقیت صورت گرفت و تمهیدات لازم برای برخی کمبودها پیش بینی شده است.

سید محمد بطحایی در دیدار با فرهنگیان شهرستان مرودشت گفت: آموزش و پرورش با انبوهی از مسائل و مشکلات مزمن مواجه است که مربوط به امروز و دیروز و در مواردی به خود آموزش و پرورش نیست و برای رسیدن به کیفیت باید انبوهی از مسائل و چالش ها را کنار بگذارد تا بتواند به یک کیفیت قابل قبول دست پیدا کند.

وزیرآموزش و پرورش گفت: انبوهی از مسائل و مشکلات در بخش‌های مختلف وجود دارد که اجازه نمی دهد معلم، مدیر مدرسه، رئیس اداره آموزش و پرورش آن طوری که تشخیص می دهد کار را جلو ببرد و بتواند درمسیر دلخواه خود حرکت کند.

وی مهمترین مولفه مدیریتی را اولویت گذاری عنوان کرد و گفت: دراین شرایط مهترین مولفه مدیریتی از بین مسائل فراوانی که در برابرمان قرار دارد تشخیص درست اولویت ها و پرداختن به آن ها است.

بطحایی تنها راه برون رفت از مشکلات کنونی آموزش و پروش را دراجرای صحیح سند تحول دانست وگفت: هدف از تدوین سند تحول بنیادین رفع موانع و مشکلات است.

وی گفت: اینکه شرایطی فراهم شود که مشکلات اعم از فضا و تجهیزات، نیروی انسانی، نظام انگیزشی و پرداخت ها، برنامه درسی و تربیتی ما یکجا حل شود امکان ندارد و تحقق این امر نیازمند شناسایی تک تک مشکلات و تلاش برای رفع آنها است.

وزیر آموزش و پرورش افزود: یکی از مهم ترین مشکلاتی که سند تحول به عنوان اولویت برای ما ترسیم کرده، توانایی مدرسه به عنوان یک موجود زنده برای تصمیم گیری برای مسائل خود است تا با برخورداری از اختیارات لازم بتواند با داشتن سرمایه انسانی ارزشمند مشکلات خود را حل کند.

وی تمرکز در تصمیم گیری ها در آموزش و پرورش را زیاد دانست و گفت: این تمرکز، خلاقیت و نوآوری مدرسه را برای حل مسائل خود از بین می برد.

بطحایی افزود: بسیاری از مسائل آموزشی و پرورشی که با آنها مواجه می شویم و برخورد می کنیم ، اگر مدرسه اختیار تصمیم گیری داشته باشد می تواند این مسائل را برطرف کند، همان چیزی که در خیلی از کشورهای دیگر وجود دارد.

وی گفت: تاکید سند تحول بر ایستادن مدرسه روی پای خود است و مدرسه محوری یعنی به مدرسه با رعایت یک سری شرایط اختیار تصمیم گیری بدهیم و یکی از مهمترین اولویتهای آموزش و پرورش ما در دولت دوازدهم است .

بطحایی یکی از مهمترین ارکان اجرای این سیاست در مدرسه را مدیر مدرسه و گام اول برای مدرسه محوری را کسب شایستگی ها و توانمندی های لازم توسط مدیریت مدرسه دانست و گفت: مدیر مدرسه به عنوان نماینده تام الاختیار برای راهبری برنامه های آموزشی و پرورشی باید دارای شایستگی های کافی باشد و باید مورد سنجش مستمر قرار گیرد تا مسیر شایستگی ها را طی کند.

بطحایی با اشاره به افزایش ۲۰ درصدی اعتبارات تخصیصی از مبلغ ۱۶۰۰ میلیارد تومان در نیمه اول سال ۹۷ به رقم ۱۸۰۰ میلیارد تومان،گفت: با وجود این تخصیص و با توجه به افزایش هزینه های عمومی،قدرت خرید ما کاهش داشته که خارج از قدرت و اراده ما در وزارت آموزش و پرورش است.

به گزارش ایسنا، وزیر آموزش و پرورش در حاشیه این نشست با اشاره به کمبود نیروی انسانی در حوزه کاری خود، گفت: محل تامین نیروی انسانی برای آموزش و پرورش دانشگاه فرهنگیان است و برای کاهش این کمبودها تلاش شده تا ازحداکثر ظرفیت این دانشگاه استفاده شود.

به گزارش مرکز امور هماهنگی، ارتباطات و حوزه وزارتی آموزش و پرورش، وی افزایش تعداد دانش آموزان کشور در سه سال آینده را به عنوان یکی از عوامل کمبود نیروی انسانی در این بازه زمانی دانست و گفت: کلاس‌ها در مهر ۹۸ بدون معلم نخواهد بود و در همین راستا در اسفند ۹۷ سازمان مدارس برای سال تحصیلی آینده بسته شده و نیازهای کل کشور بررسی و سازو کارهای لازم برای جبران این کمبودها پیش بینی شده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید