جزییات نحوه انتخاب سربازان برگزیده در «جشنواره جوان سرباز»

  • اجتماعی
  • پنجشنبه ۲۹ فروردین ۱۳۹۸ ۱۳:۵۰
    کد خبر :522531
جشنواره جوان سرباز»

جانشین معاون هماهنگ کننده ناجا جزییات برگزاری جشنواره جوان سرباز و شرایط انتخاب سربازان برگزیده را تشریح کرد.

سردار محسن فتحی زاده، در تشریح این جشنواره گفت: موضوع تکریم ارزش‌گذاری و منزلت خدمت سربازی و سربازان در دستور کار همه عزیزان در نیروهای مسلح قرار دارد چرا که کار مهم و تاثیرگذاری است و سربازان ما کار بسیار پر ارزشی را انجام می دهند که دو سال از جوانی خود را برای خدمت به میهن اسلامی صرف می کنند بنابراین باید بتوانیم قدردان این افراد باشیم.

وی ادامه داد: برای اینکه بتوانیم منزلت کار سربازی را ارتقاء دهیم و به نوعی به خدمت سربازی هویت ببخشیم، از سال ۸۸ پیشنهادی برای برگزاری یک جشنواره در این راستا ارائه شد و از همان زمان این جشنواره برگزار شد. مناسبت این جشنواره نیز بسیار زیباست و همزمان با روز میلاد حضرت علی اکبر (ع) است.

سردار فتحی زاده با بیان اینکه دیروز یازدهمین مرحله از این جشنواره برگزار شد، افزود: این جشنواره به صورت سراسری برگزار می شود و دیروز در واقع اختتامیه این جشنواره بود که نیروی انتظامی به نیابت از ستاد کل نیروهای مسلح میزبان تمام دستگاه ها بود و این جشنواره را برگزار کرد، اما برگزاری این جشنواره ماه ها قبل برنامه ریزی می شود. سازمان های متفاوت نیروهای مسلح از لایه های پایین خود جشنواره ها را برگزار می کنند و پس از انتخاب سربازان برگزیده خود آن‌ها را در سطح کشوری و جشنواره پایانی معرفی می‌کنند که در سطح کشوری از سوی ستاد کل نیروی های مسلح و سازمان مجری اختتامیه که امسال نیروی انتظامی بود، کارگروهی تشکیل می شود و نخبگان و برگزیدگان طی آن انتخاب می‌شوند.

سردار فتحی زاده ادامه داد: برای انتخاب برگزیدگان ۱۰ محور را ملاک قرار دادیم، که این محورها از جمله دفاع و امنیت، ایثارگری و فداکاری، وظیفه شناسی، اقدام برجسته فرهنگی و هنری، خلاقیت و نوآوری، ورزش و تربیت بدنی، نظم و انضباط، مسئولیت پذیری، دینداری، سازندگی و تفکر بسیجی است.

وی با بیان اینکه بعضی از این محورها رقابت پذیر، بعضی محصول محور و بعضی رفتار محورند، گفت: برای مثال برای انتخاب برگزیدگان در بخش ورزش و تربیت بدنی برخی از منتخبین از سربازانی هستند که در مسابقات جهانی یا داخلی کسب رتبه کردند، در بخش ‌های دیگر نیز برخی برگزیدگگان از سربازانی هستند که محصول یا کالایی را تولید کرده و خلاقیت و ابتکاری در این زمینه داشتند، برخی از برگزیدگان نیز ممکن است حافظ کل قرآن باشند.

وی با تاکید افزود: برگزیدگان دیگری از خانواده شهدا و ایثارگران هستند که از آن ها نیز تجلیل می‌شود.

جانشین معاون هماهنگ کننده ناجا با بیان اینکه هر ساله از لایه‌های پایین تر سربازان برگزیده به لایه‌های بالا تر معرفی می‌شوند گفت: در تمام لایه ها سربازان خود را برای برگزیده شدن عرضه می کنند یا فرماندهانی که آن‌ها را می شناسند بهترین های مجموعه را برای داوری به لایه‌های بالاتر معرفی می کنند. تجلیل از سربازان در مرحله اختتامیه سهمیه مشخصی دارد، بنابراین با توجه به این محدودیت تنها بخشی از برگزیدگان در مرحله اختتامیه حضور پیدا می‌کنند به طوری که برای هر سازمانی سهمیه تعیین می‌شود. امسال نیز در مرحله اختتامیه حدود ٩٠ نفر تقدیر شدند.

سردار فتحی زاده که در برنامه‌ای تلویزیونی صحبت می‌کرد با بیان اینکه امروزه تعداد سربازان تحصیلکرده بسیار زیادند گفت: امروز بسیاری از سربازان مقالات پژوهشی و… ارائه می دهند یا در حوزه فنی و نوآوری محصولاتی را طراحی می‌کنند، این محصولات بررسی شده و به لایه های بالاتر اعلام می شود که بسته به نوع آن ارزش گذاری شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد. مراکز پژوهشی نیروهای مسلح نیز ارتباط مستقیمی با مراکز پژوهشی کشور دارد و اگر اطلاعاتی را بدست آوریم با یکدیگر تبادل می‌کنیم.

به گزارش ایسنا،جانشین معاون هماهنگ کننده ناجا در پایان گفت: خدمت سربازی بسیار ارزشمند است که جوانی دو سال را صرف خدمت می‌کند و بار اصلی نیروهای مسلح نیز بر دوش سربازان است بنابراین باید برای سربازان ارزش قائل شویم، این نگاه از بعد از انقلاب آغاز شد اما از سال‌های اخیر به منظور تاکیداتی که مقام معظم کل قوا در زمینه ایجاد تحول در این عرصه و ارزشگذاری ملموس تر در این زمینه داشتند، گام های جدی‌تری برداشته شد. تغییر نگاه به سرباز یکی از مسائلی است که باید به آن بپردازیم. به کارگیری سربازان در زمینه تخصص آن ها، خوشایند سازی محیط سربازی، تربیت دینی و اخلاقی و ارتقا مهارت‌های سربازان در همین راستا دستور کار نیروهای مسلح است و جشنواره جوان سرباز نیز به منظور منزلت دادن به سربازان برگزار می‌شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید