قرار نیست خانه شاملو تخریب شود

    کد خبر :522063
عسگری

دبیر کمیته پیگیری خانه‌های تاریخی تهران می‌گوید: تا کنون درخواستی مبنی بر تخریب و نوسازی خانه احمد شاملو از سوی مالک داده نشده و قرار نیست این بنا تخریب شود.

تصاویر می‌گویند خانه‌ آجری چندطبقه در نبش کوچه خسرو در خیابان استاد نجات‌الهی (ویلا)، پنجره و چارچوبی ندارد، ان‌ها را از دل دیوار درآورده‌اند و گویا منتظرند تا کاری جدید برای این بنای تاریخی که قدمتش به پهلوی دوم می‌رسد، انجام دهند.

به واسطه‌ تجربه‌های تلخی که در خانه‌های قدیمی قبل از تخریب وجود دارد، معمولا نخستین فکری که با دیدن چنین تصاویری به ذهن می‌رسد تخریب خانه است، اما به نظر می‌رسد مالک بنا قصد دیگری برای این خانه تاریخی دارد؛ خانه‌ای که شاملو بعد از ترک خانه خیابان خردمند جنوبی مدتی در آن زندگی می‌کرد و دیوارهایش گوش شعرهای عاشقانه شاملو برای آیدا بود و حتی قلم او روی یکی از دیوارها به حرکت درآمد تا «آیدا در آینه» را برای همیشه ثبت کند.

در پی انتشار خبر احتمال تخریب خانه شاملو و متروکه ماندن آن، سجاد عسگری – دبیر کمیته مردم‌نهاد پیگیری حفاظت از خانه‌های تاریخی تهران – در تماس با آیدا سرکیسیان، همسر احمد شاملو صحت و سقم این اتفاق را جویا شد.

به گفته‌ او، آیدا سرکیسیان اعلام کرده است: «احمد شاملو، مادر و خواهرش مدتی کوتاهی در طبقه دوم این خانه مستاجر بودند و شعر معروف «آیدا در آینه» نیز در همین خانه سروده شده و روی دیوار این شعر در آن زمان نوشته شده بود. این خانه بعد از انقلاب، تحت مالکیت بنیاد مستضعفان قرار می‌گیرد و سپس به دانشگاه صنعتی اصفهان منتقل می‌شود. هم‌اکنون مالک این بنا شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران (وزارت نیرو) است.»

عسگری ادامه داد: متاسفانه در دوره‌های گذشته، پنجره‌های این خانه ارزشمند کنده شده‌اند، ولی تا کنون درخواستی مبنی بر تخریب و نوسازی ملک از سوی مالک داده نشده است و قرار نیست این بنا تخریب شود.

او همچنین با اشاره به این‌که خانه شاملو در فهرست آثار ملی کشور یا بناهای ارزشمند به ثبت نرسیده است، گفت: این کمیته در راستای فعالیت‌های خود پیگیر نامه‌نگاری اداره کل میراث فرهنگی استان تهران به شهرداری منطقه شش برای ارزشمند شناختن این بنا خواهد بود.

مهدی معمارزاده، کارشناس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تهران پیش‌تر درباره‌ خانه شاملو به روزنامه شهروند گفته بود: «جدا از این که شاملو در این خانه زندگی می‌کرده، معماری این ساختمان ارزشمند است و اجازه تخریب آن را نخواهیم داد. از طرف دیگر هنوز مستنداتی هم مبنی بر این که این‌جا خانه شاملو بوده است، نداریم و به دنبال جمع‌آوری این مستندات هستیم. اما حتی برداشتن پنجره‌های این خانه هم کاری غیرقانونی بوده. ما برای جلوگیری از تخریب این خانه به شهرداری تهران نامه خواهیم زد

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید