اگر یک نظامی رئیس‌جمهور آینده ایران شد، شگفت‌زده نشوید!

  • سیاسی
  • چهارشنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۸ ۱۵:۱۰
    کد خبر :522006
رئیس‌جمهور آینده ایران

آمریکایی ها در حال انجام اقداماتی برای اعمال فشار هرچه بیشتر بر جمهوری اسلامی ایران و مردم آن هستند؛ فشار آن ها بر جمهوری اسلامی ایران از طریق اعمال محدودیت ها و تحریم های گسترده علیه نهادها، سازمان ها و مقامات صورت گرفته که از جمله آن می توان به اقدام بی سابقه آنها در قرار دادن نام نیروی نظامی رسمی یک کشور یعنیسپاه پاسداران انقلاب اسلامی در لیست گروه های تروریستی اشاره کرد.

فشار آمریکایی ها بر ملت ایران هم از طریق اعمال تحریم های ظالمانه علیه مردم ایران صورت گرفته که در نتیجه آن زندگی ملت در پی افزایش تحریم ها، کاهش ورودی کالاها و مواد اولیه به ایران به خصوص در طبقات محروم بسیار سخت شده است؛ دارو و اقلام درمانی که نیاز بیماران است وارد نمی شود یا به سختی وارد می شود و در حوادثی مانند سیل اخیر کمک های بین المللی به ویژه در مباحث مالی اجازه ورود به کشور پیدا نمی کند.

آمریکایی ها به تازگی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داده اند و پس از آن «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد که «این کشور، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را در فهرست گرووهای تروریستی قرار داده است.»

به گزارش «تابناک»؛ترامپ در بیانیه خود گفت: این تصمیم با هدایت وزارت خارجه آمریکا بوده و در سخنانی تکراری مدعی شد، این واقعیت را به رسمیت شناخته که ایران نه فقط دولتی حامی تروریسم است، بلکه سپاه پاسدران فعالانه در تأمین بودجه آن نقش دارد و از تروریسم به‌عنوان ابزاری دولتی استفاده می‌کند.

این اولین بار است که در دنیا یک کشور تصمیم می گیرد تا یک نیروی نظامی رسمی را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار ‌دهد. البته رسانه‌های آمریکایی پیش از این تصمیم ترامپ و دولتش گزارش داده بودند که پنتاگون (فرماندهی وزارت دفاع) و سیا (سازمان اطلاعات مرکزی) مخالف این تصمیم دولت آمریکا بوده اند و در خصوص عملیات نیروهای ایرانی علیه آمریکا هشدار داده بودند.

البته برخی کارشناسان در دنیا و برخی مقامات و کارشناسان در ایران، این تصمیم را حاصل پیشنهاد نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی به «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا و تلاش ها و فشار «جان بولتون» مشاور امنیت ملی آمریکا عنوان کرده بودند. نتانیاهو بعد از این تصمیم رئیس جمهور آمریکا، خوشحالی خود از قرار گرفتن نام سپاه در لیست گروه های تروریستی را پنهان نکرد و در صفحه مجازی خود به زبان عبری از ترامپ به عنوان دوست خود یاد کرد که باری دیگر به پیشنهاد او عمل کرده است.

به فاصله کوتاهی پس از آنکه آمریکا سپاه پاسداران را در لیست گروه های تروریستی قرار داد، شورای عالی امنیت ملی ایران نیز دولت ایالات متحده را «حامی تروریسم” ونیروهایش در غرب آسیا را گروه تروریستی» معرفی کرد.

محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه کشورمان پس از اقدام خصمانه آمریکایی ها، در نامه‌ای به «حسن روحانی» رئیس جمهور و رئیس شورای عالی امنیت ملی ایران پیشنهاد کرد شورای عالی امنیت ملی ایران، نیروهای نظامی آمریکا در منطقه غرب آسیا به نام «سنتکام» را در فهرست گروه‌های تروریستی جمهوری اسلامی ایران قرار دهد. او به قانون مقابله با نقض حقوق بشر و اقدامات ماجراجویانه و تروریستی آمریکا در منطقه استناد کرده است.

هنوز چند روزی بیشتر از این اقدام آمریکایی ها علیه سپاه پاسداران نگذشته است که «اینستاگرام» نیز به دعوت آمریکایی ها علیه سپاه چراغ سبز نشان داده و صفحات منتسب به برخی از سرداران سپاه از جمله سرلشکر محسن رضایی، سرلشکر محمدعلی جعفری، سرلشکر حاج قاسم سلیمانی و محمدباقر قالیباف و جمعی از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را از دسترس خارج کرده است.

گفته می‌شود، صفحه جدیدی تا اطلاع ثانوی در اینستاگرام راه‌اندازی نخواهد شد. این اتفاق در حالی رخ داد که پیشتر نیز شبکه اجتماعی اینستاگرام تصاویر مربوط به حضور نیرو‌های حشدالشعبی را برای کمک به سیل زدگان در خوزستان حذف کرده بود.

سخنگوی اینستاگرام در رابطه با این تصمیم عنوان کرده است: ما تحت محدودیت‌های قوانین تحریم‌های ایالات متحده عمل می‌کنیم. با مقامات دولتی مرتبط همکاری می‌کنیم تا اطمینان حاصل کنیم که تعهدات قانونی‌مان، از جمله مربوط به تعیین سپاه [به عنوان سازمان تروریستی خارجی] را رعایت می‌کنیم.»

پیش از این نیز بارها اینستاگرام، صفحات منتسب به برخی اشخاص از جمله حضرت امام خمینی(ره)، سیدحسن نصراللّه و… را از دسترس خارج کرده و یا پست‌های تأثیرگذار آنها را پاک کرده است. این اتفاقات در حالی رخ می دهد که مدت هاست بحث فیلترینگ اینستاگرام در ایران مطرح شده و همواره جمعی از مسئولان تصمیم گیر در این رابطه مخالفت خود را ابراز داشته و از این اقدام جلوگیری کرده اند.

سردار کمالی رئیس اداره سرمایه انسانی ستاد کل نیرو‌های مسلح در واکنش به بسته شدن صفحه اینستاگرام منتسب به وی با تأیید این خبر و با تأکید بر این مطلب که «ما یک پاسداریم» اظهار داشت: معلوم شد که اینستاگرام و تلگرام در خدمت صهیونیسم است؛ این یک نوع مبارزه است و ان‌شاءالله این مبارزه را تا سرنگونی استکبار جهانی و صهیونیسم و برگزاری نماز جماعت در مسجدالاقصی ادامه خواهیم داد.

این اقدامات آمریکایی ها علیه سپاه پاسداران بنا به اذعان بسیاری از کارشناسان داخلی و خارجی، فعلا حاصلی جز افزایش محبوبیت سپاه و سپاهیان نداشته است و احتمالا جدای از برخی محدودیت های خارجی حاصل دیگری هم نخواهد داشت، اما اگر از حیث سیاسی بخواهیم این موضوع را تحلیل کنیم، باید اشاره کرد که چنین اقدامی، مستقیم می تواند در انتخابات ریاست جمهوری سال 1400 تأثیرگذار باشد.

مدت هاست چهره هایی با سابقه نظامی در انتخابات مختلف ریاست جمهوری ایران کاندیدا شده اند، اما هر بار اقبال قاطعی به این افراد نشده و در نتیجه افراد دیگری توانسته اند کرسی ریاست جمهوری را به دست آورند، ولی شرایط کشور و تلاشی که آمریکا علیه نظامیان ایران انجام می دهد، علاوه بر افزایش محبوبیت این افراد در بین مردم می تواند در نهایت منجر به جهت دهی انتخابات آتی ریاست جمهوری ایران باشد.

چندی است، برخی تحلیلگران این گونه تحلیل می‌کنند که وضعیت کشور و منطقه ایجاب می‌کند تا این بار یک چهره نظامی در رأس امور اجرایی کشور قرار بگیرد. انگار تمام سناریو‌ها در حال کنار هم چیده شدن است تا چنین اتفاقی بیفتد؛ پس اگر در انتخابات آینده ریاست جمهوری، یک چهره نظامی به سمت رئیس جمهور بعدی جمهوری اسلامی ایران انتخاب شد، نباید خیلی شگفت زده بشویم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید