افتتاح ۲۰ پروژه مدیریت شهری در منطقه ۶ تهران

حناچی: گزارش ملی سیل می‌تواند درس‌های بزرگی به ما بدهد/ مردم سیل‌زده را تنها نخواهیم گذاشت

  • اجتماعی
  • چهارشنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۸ ۷:۱۳
    کد خبر :521572
مردم سیل‌زده

شهردار تهران عصر سه‌شنبه (۲۷ فروردین) برای شرکت در آئین بهره‌برداری از ۲۰ پروژه مدیریت شهری در منطقه ۶، به همراه محمود صادقی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و چند تن از اعضای شورای‌ شهر به پایگاه پشتیبانی مدیریت بحران کردستان رفت و گفت: نیروهای شهرداری تا پایان بحران، مردم سیل‌زده را تنها نخواهند گذاشت.

پیروز حناچی در این مراسم ضمن تبریک ایام ماه شعبان و ولادت حضرت علی‌اکبر (ع) و “روز جوان”، گفت: از طرف خودم و به نمایندگی از اعضای شورای شهر به خاطر تک‌تک پروژه‌هایی که امروز افتتاح شد، از همکارانم در شهرداری منطقه ۶ تشکر می‌کنم؛ چرا که این پروژه‌ها برای شرایط خاص شهر تهران بوده و برای بهتر شدن زندگی در پایتخت بسیار مؤثر است. نمی‌توانم خوشحالی‌ام را از بهره‌برداری از سوله بحران و همراهی با شرکت‌های دانش‌بنیان پنهان کنم؛ این همکاری‌ها می‌تواند سرنوشت پایتخت را تغییر دهد.
شهردار تهران با اشاره به وقوع سیل در برخی از نقاط کشور عنوان کرد: برخی از تهدیدات قابل شناسایی‌اند و آمادگی و مقابله با آنها نیز دست ما است. در سیل اخیر همه حادثه تلخ استان فارس را دیدیم. در فارس ما غافلگیر شدیم، چون به علائم توجه نکردیم، چون کارمان را به‌اندازه کافی درست انجام ندادیم، نام آن منطقه «مسیل‌آباد» بود؛ یعنی بارها آن‌جا سیل آمده بود. ما فراموش کرده بودیم و آمادگی نداشتیم. طی سالیان گذشته، پیش‌بینی‌های هواشناسی دقیق شده است و می‌شد دقیق‌تر عمل کرد، اما به اندازه کافی توجه نشد.

حناچی افزود: اگر دقت کنید درمی‌یابید که هسته‌های مرکزی شهرهای تاریخی هیچ‌کدام درگیر آب‌گرفتگی نشدند و تمام آب‌گرفتگی‌ها مربوط به بافت‌های جدید بود. من سال‌ها به این فکر می‌کردم که چرا بازار وکیل با باقی بازارها فرق دارد و باید از یک سکوی سنگی عبور کنید تا به مغازه برسید؛ تا این‌که در سیل اخیر فهمیدم تمام بازارها را آب گرفته بود، جز بازار وکیل.
شهردار تهران گفت: سیلی که در منطقه گلستان با آن مواجه بودیم، از جنگل آمده و در مصب رودخانه به لای تبدیل شده بود. در «پل‌دختر» روددره‌ها را داشتیم و جریان شدید سیل و تعدی شدید به روددره‌ها. در خوزستان، حجم شدید بارش را داشتیم؛ فقط در دریاچه ارومیه یک‌میلیارد متر مکعب آب ذخیره شده بود؛ میزان ورودی سد کرخه به ۸ هزار مترمکعب در ثانیه رسید، در حالی که خروجی نمی‌توانست به بیش از ۲ هزار متر مکعب در ثانیه برسد؛ مدیریت استان مجبور شده بود دریچه‌های سد را باز کند و این یعنی تولید سیل.

حناچی عنوان کرد: منطقه دشت‌آزادگان، شمال حمیدیه، شمال سوسنگرد و بستان به زیر آب رفت و اگر همت مردم نبود، شهرها نیز به زیر آب می‌رفتند.
وی تأکید کرد: همکاری مسئولین و مردم محلی توانسته بود دژهای دفاعی را در شمال این شهرها به وجود بیاورد. عکسی را خودم گرفتم که در آن از یک درخت نخل، تنها تاج آن دیده می‌شد. هم به همت مردم آن مناطق آفرین می‌گویم، و هم به همت مردمی که به کمکشان شتافتند.
شهردار تهران در بخش دیگری از سخنان خود به اقدامات مدیریت شهری برای مقابله با سیل در پایتخت پرداخت و گفت: ما در آغاز زمستان یک‌بار تمام رودها را لایروبی کردیم. پیش از عید نیز این آمادگی را به صورت مجدد در مورد روددره‌ها ایجاد کردیم؛ این آمادگی در روددره‌های مناطق شمالی تهران به شکل مضاعف ایجاد شد زیرا اگر در تهران سیل بیاید، ریشه‌اش در مناطق شمالی شهر است.
حناچی تأکید کرد: روز ۱۲ فروردین تا آستانه سیل پیش رفتیم؛ در پل وردآورد آب به زیر عرشه پل فتح رسید و آماده بودیم که پل را ببندیم، اما خوشبختانه بارش قطع شد و سطح آب کاهش پیدا کرد. فراموش نکنیم در سال‌های گذشته ما با بارش و دبی کمتر از این در تهران، کشته هم دادیم.
شهردار تهران با اشاره به این‌که اگر آماده نباشیم خطر به طور دائمی در کنار ماست، گفت: زمانی می‌توانیم از زلزله نجات پیدا کنیم که آموزش دیده باشیم؛ تجربه لرزیدن همگام زلزله هیچ‌وقت از یاد انسان نمی‌رود و بی‌بدیل است.
حناچی «یک خبر خوب» نیز داد و گفت: بنا بر تجربه گزارش ملی پلاسکو، امروز دولت تصمیم گرفت گزارش ملی برای سیل نیز تهیه کند. این گزارش ملی می‌تواند درس‌های بزرگی به ما بدهد؛ ما در گزارش ملی پلاسکو فهمیدیم که در اطفا حریق ساختمان‌های بلند، مشکل جدی داریم؛ فهمیدیم که هیچ اطلاعات دقیقی در مورد آسیب‌پذیری ساختمان‌های بلند نداریم. امیدواریم این گزارش ملی که قرار است با دستور رئیس‌جمهور تهیه شود، تأثیرات جدی داشته باشد.
به گزارش ایسنا ،شهردار تهران با اشاره به حضور نیروهای شهرداری تهران در مناطق سیل‌زده خاطرنشان کرد: همکارانم در مناطق سیل‌زده حضور دارند و ان‌شاءالله تا پایان بحران مردم را تنها نخواهند گذاشت و به این مأموریت رسیدگی می‌کنند.

وی در پایان خطاب به مدیران شهری منطقه ۶، بر ضرورت اطلاع‌رسانی درست در خصوص ۲۰ پروژه‌ای که افتتاح شد، تاکید کرد و گفت: با اطلاع‌رسانی مناسب، امکان استفاده شهروندان از ظرفیت‌های ایجادشده را فراهم می‌کنیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید