پدر علم کویر شناسی و جغرافیای ایران:

بارور کردن ابرها اقتصادی نیست

    کد خبر :521243
پرویز کردوانی

پدر علم کویر شناسی و جغرافیای ایران گفت: بارور کردن ابرها اقتصادی نیست اما اگر بخواهیم در مازندران این کار انجام دهیم فروردین ماه مناسب‌ترین زمان آن است.

پرویز کردوانی  اظهار کرد: بارور کردن ابرها فقط در زمستان ممکن بوده و هر ابری را نمی‌توان بارور کرد.

پدر علم کویر شناسی و جغرافیای ایران در ادامه با اشاره به گرم شدن کره زمین که عامل اصلی خشکسالی‌های اخیر کشور بوده است، یادآور شد: به دلیل گرمایش جهانی از بارش برف در کوهستان‌ها کاسته شده که یکی از عوامل خشکسالی ایران است.

کردوانی، ساخت قنات در مازندران و گیلان را راهکاری مناسب برای جلوگیری از بحران آب و عبور از خشکسالی دانست و تصریح کرد: ساخت قدم به قدم قنات با برنامه ریزی درست و هماهنگی بین کشاورزان به یکپارچه سازی شبکه آبیاری در مواقع خشکسالی کمک شایان می‌کند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه ساختن سد در دره‌ها باعث تقویت قنات‌ها و تأمین آب در مازندران می‌شود، تصریح کرد: بهره گیری از بارش‌های زمستانی و آب شور دریا در شرق مازندران برای کشاورزی می‌تواند آن منطقه را از تبدیل شدن به شوره زار نجات دهد.

کردوانی خاطرنشان کرد: کاشت گیاهان مقاوم به شوری مانند یونجه در شرق مازندران، کاشت درختان فندق، گردو و زرشک بنا بر شرایط اقلیمی منطقه به طور مثال در منطقه جواهر ده رامسر می‌تواند تحولی در کشاورزی مازندران باشد.

وی گفت: ایجاد تحول در کاشت محصولات مناسب با شرایط اقلیمی در مازندران طبق موقعیت منطقه می‌تواند گردشگری روستایی را رونق داده و باعث جذب توریسم و افزایش اقتصاد روستاییان شود.

پدر علم کویر شناسی و جغرافیای ایران با بیان اینکه در هیچ کجای دنیا شرایط اقلیمی مازندران و گیلان وجود ندارد، توضیح داد: استان گیلان و مازندران شرایط نزدیکی به بیابان شدن را داشته و همانند استان سیستان و بلوچستان از مناطق پر فشار هوا در کشور است.

استاد دانشگاه تهران با تاکید بر اینکه بدترین نقطه ایران از لحاظ آبی، گیلان و مازندران است، افزود: موقعیت و عرض جغرافیایی نشان دهنده این بوده که گیلان و مازندران باید بیابان می‌شد، ایجاد کوه‌های البرز و تالش و دریای مازندران باعث شد تا این منطقه آب و هوای متفاوت‌تری داشته باشند، در حال حاضر هیچ کجای دنیا آب و هوای معتدل مرطوب خزری را ندارد.

کردوانی، جمع آوری نزولات آسمانی را از راهکارهای مهم در زمان کمبود آب دانست و خاطرنشان کرد: اشتباه بزرگ در مازندران، حذف پشت بام‌های شیروانی بوده که کمک زیادی در جمع کردن آب باران داشت و با هدایت، ذخیره و آب انبار کردن باران در زمان کم آبی از آن استفاده می‌شد، اما امروزه دیگر پشت بام‌ها مسطح و آب باران هدر می‌رود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید