مددکاران با اطلاع از فرهنگ و شرایط به مناطق سیل‌زده بروند

    کد خبر :521125
مناطق سیل‌زده

رییس انجمن مددکاری اجتماعی با تاکید بر ضرورت حضور مددکاران اجتماعی در مناطق سیل زده گفت که مددکاران باید دانش و مهارت‌های کافی برای حضور در این مناطق را داشته و حتما با اطلاع از شرایط و فرهنگ منطقه و نیز نوع بحران در موقعیت حضور داشته باشند.

سید حسن موسوی چلک  درباره خدمات مددکاری اجتماعی در بحران‌ها گفت: یکی از نکاتی که باید در تمام بحران‌ها مورد توجه قرار بگیرد موضوع خدمات مددکاری اجتماعی است. خدمات مورد نیاز در شرایط بحرانی، چه از نوع بحران طبیعی و چه بحران غیر طبیعی چه فردی و چه اجتماعی، توجه به ارائه این خدمات در کنار سایر خدماتی است که مردم این مناطق باید دریافت کنند.

چلک ادامه داد: اهمیت این موضوع تا به آنجاست که در قانون تشکیل ستاد مدیریت بحران نیز مشخصا به موضوع بازتوانی روانی و اجتماعی اشاره شده است، البته متاسفانه با توجه به اینکه اثرات روانی در دراز مدت خود را نشان می‌دهد، این مساله بسیاری از مواقع جدی گرفته نمی‌شود.

رییس انجمن مددکاری اجتماعی اضافه کرد: دلیل مساله این است که خدمات امداد و نجات دریک بازه زمانی مشخص و عمدتا بعد از وقوع بحران ارائه می شود اما آنچه که مهم است این است که مردم از نظر روانی آمادگی برای بازگشت به زندگی عادی خود را پیدا کنند و اگر برخی از این خدمات نیز به موقع به افراد ارائه نشود، ممکن است فرد خانه‌اش و شهرش دوباره ساخته شود، اما خودش آماده بازگشت نشود.

چلک با بیان اینکه در مواقع بحران همه دستگاه‌ها باید در این زمینه مشارکت کنند و ظرفیت هایشان را برای خروج از این شرایط به کار بگیرند، گفت: در چنین شرایطی مددکاران اجتماعی و روان شناسان می‌توانند نقش کلیدی داشته باشند اما در ایران آنچه که بیشتر مورد توجه قرار گرفته است، به جای این خدمات، امداد و نجات است.

وی با بیان اینکه در حادثه اخیر تلاش شد تا به این خدمات هم توجه بیشتری شود،گفت: در فرمایشات مقام معظم رهبری هم به نوعی به این دست مسائل اشاره شده که نسبت به حمایت‌های روانی و اجتماعی مردم غفلت نشود. اما آنچه که مهم است این است که مردم در چنین شرایطی به کسانی احتیاج دارند که بتوانند با تخصص و مهارت شان کمک کنند. این افراد باید ظرفیت‌های موجود هر جامعه را به کار بگیرند و طبیعت کسانی که متخصص هستند بهتر می‌توانند این ظرفیت‌ها را شناسایی کنند.

وی ادامه داد: در چنین شرایطی گاهی مردم نوع دوست که تحت تاثیر احساسات قرار می‌گیرند برای کمک به این مناطق مراجعه می‌کنند این در حالیست که حضور افراد غیرمتخصص و غیرمرتبط نه تنها کمکی نمی‌کند بلکه گاه شرایط را نیز بدتر می کند به طوریکه مدیریت خود این افراد بخشی از پازل مدیریتی می‌شود به همین دلیل معتقدیم نه تنها سازمانهای اجتماعی باید مددکاران خود را به این منظور آموزش دهند و به روز رسانی کنند، بلکه ما هم در انجمن مددکاران اجتماعی براساس منشور اخلاقی مان به ارائه خدمات رایگان در مناطق بحرانی می پردازیم.

رییس انجمن مددکاری اجتماعی در گفت‌وگو با ایسنا،با بیان اینکه مددکاران انجمن اخیرا کارگاهی را با حضور مدرسانی از روسیه گذرانده‌اند گفت: به همین دلیل افراد صرف عنوان مددکار اجتماعی نباید به این مناطق وارد شوند و به نظر می‌رسد باید آموزش‌های خاص بحران را نیز دریافت کرده باشد.جمعه همین هفته آموزش‌هایی را در اختیار مددکاران شهرداری تهران قرار می دهیم. انجمن این آمادگی را دارد که آموزش های به روز رسانی شده را در اختیار هلال احمر و سایر نهادها نیز قرار دهد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید