حال دریاچه نمک خوب شد

    کد خبر :520499
دریاچه نمک

‌معاون فنی اداره کل محیط زیست استان قم با بیان اینکه‌ دریاچه نمک از وضعیت بحرانی سال گذشته عبور کرده است، تاکید کرد: با این وجود در صورتی وضعیت آبی مناسبی برای استان قم در سال‌های آینده وجود دارد که این حجم از آبگیری و وضعیت بهینه دریاچه نمک و تالاب‌های قم‌ حفظ شود.

‌سید احمد شفیعی عنوان کرد: استان قم، علی رغم آن چیزی که در ظاهر برای عموم مشهود است، یک استان تالابی است، به طوری که ۱۰ درصد این استان را تالاب‌ها تشکیل داده اند.

وی با بیان اینکه برخی تالاب‌های قم، در محدوده شهر قرار گرفته و در طرح‌های توسعه شهری می‌توان از آنها بهره برد، افزود: به طور کلی تعداد ۷ تالاب در قم به ثبت رسیده که هر کدام از اینها به لحاظ جذب پرندگان مهاجر و یا در زمینه گردشگری، از اهمیت و ارزش بالایی برخوردار هستند.

معاون فنی اداره کل محیط زیست استان قم بیان کرد: کشور به حوزه‌های آبخیز مختلفی تقسیم می‌شود که در انتهای هر حوزه، تمامی رودخانه‌ها و منابع آبی در یک تالاب و یا دریا دفع می‌شوند، دریاچه نمک نیز حوضه آبخیزی دارد که رودخانه و منابع آبی در نهایت به این دریاچه می‌ریزند.

شفیعی با اشاره به اینکه استان قم در انتهای حوزه آبخیز استان‌هایی همچون تهران، البرز و مرکزی قرار گرفته است، گفت: منابع آبی که در استان‌های بالا دست برداشت می‌شود، بر تالاب‌ها و رودخانه‌های پایین دست از جمله تالاب‌های استان قم تأثیر می‌گذارد.

وی با تاکید بر اینکه وضعیت تالاب‌های استان قم، در دو دهه اخیر، به هیچ وجه مناسب نبود، اظهار کرد: بررسی‌هایی که توسط کارشناسان اداره محیط زیست قم، از دریاچه نمک در بهمن ماه ۹۷ صورت گرفت، یک وضعیت بسیار بحرانی را از تالاب‌های قم و دریاچه نمک گزارش می‌داد.

معاون فنی اداره کل محیط زیست استان قم ادامه داد: با بارش‌هایی که از ابتدای سال ۹۸ شروع شد، خوشبختانه شرایط اکوسیستمی بسیار خوبی را برای استان قم، ایجاد کرده است؛ مراتع، اکوسیستم‌های کوهستانی، پوشش‌های گیاهی و هم چنین وضعیت آبگیری تالاب‌ها و به ویژه دریاچه نمک نسبت به گذشته بسیار مطلوب شده است.

شفیعی گفت: با توجه به رشد پوشش گیاهی مناسب در استان قم، که نتیجه بارندگی‌های اخیر است، پیش بینی می‌شود استان قم در تابستان امسال با پدیده ریز گرد و گرد و غبار روبرو نشود و یا اینکه این پدیده نسبت به سال‌های گذشته کاهش داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه دریاچه نمک به وضعیت دو دهه قبل خود بازگشته است، تاکید کرد: هر دریاچه و تالابی شرایط و پتانسیل آبی خود را دارد و با دیگر تالاب‌ها متفاوت است، دریاچه نمک نیز با توجه به پتانسیل آبی خود می‌توان گفت با بارندگی‌های اخیر، آبگیری خوبی داشته و از آن وضعیت بحرانی سال گذشته عبور کرده است.

معاون فنی اداره کل محیط زیست استان قم عنوان کرد: تالاب‌های حوض سلطان، تالاب بهشت معصومه و گنبد نمکی که دریاچه‌ای کوچک در ارتفاعات قم به شمار می‌رود، آبگیری خوبی داشته‌اند و هم اکنون وضعیت بهینه ای دارند.

شفیعی با بیان اینکه وضعیت تالاب‌ها به بارش سالانه بستگی دارد، گفت: آبگیری تالاب‌های استان قم و وضعیت بهینه دریاچه نمک به این معنا نیست که آب به صورت بی رویه و یا حتی بیشتر از سال‌های گذشته مصرف شود، چراکه یک تالاب هر سال باید آبگیری مناسبی داشته باشد، بنابراین اگر در سال‌های آینده بارش‌های مناسبی در کشور اتفاق نیفتد و مصرف نیز بی رویه انجام شود، ممکن است تالاب‌ها و دریاچه‌ها به وضعیت بحرانی سال‌های گذشته خود بازگردند.

وی افزود: در صورتی وضعیت آبی مناسبی برای استان قم در سال‌های آینده وجود دارد که این حجم از آبگیری و وضعیت بهینه دریاچه نمک و تالاب‌های قم، حفظ شود؛ چنانچه مدیریت لازم در مصرف آب و چاه‌های کشاورزی صورت نگیرد، روبرو شدن با بحران‌های خشکسالی تالاب‌ها همچون سال‌های گذشته، دور از ذهن نیست.

معاون فنی اداره کل محیط زیست استان قم با تاکید بر اینکه وضعیت آبگیری تالاب، یک نمایه‌ای از وضعیت اکوسیستم است، اظهار کرد: زمانی که حال تالاب خوب نباشد، به این معناست که حال یک اکوسیستم مناسب نیست، بنابراین استفاده بی رویه از منابع آبی، با این تصور که امسال به اندازه کافی بارش وجود داشته است، به هیچ وجه صحیح نیست.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید