فروش ۸۰۰۰ میلیارد ریالی مکمل‌های تغذیه‌ای در سال ۹۷/ چالشی به نام “کوچه مروی”

    کد خبر :520393
مکمل‌های تغذیه‌ای

مدیرکل اداره امور فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل‌های سازمان غذا و دارو از کاهش واردات مکمل‌های تغذیه‌ای به کشور خبر داد و گفت: این در حالیست که در سال گذشته حدود ۱,۵۰۰ میلیارد ریال واردات مواد اولیه مکمل‌ها را داشته‌ایم؛ به این معنا که واردکنندگان به سمت تولید مکمل در کشور می‌روند.

دکتر مهناز خانوی در نشست خبری هفتمین همایش مکمل‌های غذایی و ورزشی و چهارمین سمپوزیوم پایش سلامت مکمل‌های رژیمی با بیان اینکه نگاه سازمان غذا و دارو در این همایش‌ها در راستای بهبود سلامت جامعه است، گفت: از این فرصت برای ارائه اطلاعات به جامعه استفاده می‌کنیم.

حرکت واردکنندگان مکمل‌های غذایی به سمت تولید در کشور

وی افزود: هر چند که سال گذشته سالی خاص در حوزه تولید و واردات بود، اما خوشبختانه سال ۹۷ سال خوبی برای تولید مکمل‌ها بود؛ بطوریکه آمارها نشان می‌دهند که با وجود همه مشکلات، واردات مکمل‌های تغذیه‌ای در سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶ نصف شده است و به ۱۰۰ میلیون دلار هم نرسیده است. در مقابل، واردات مواد اولیه مکمل نسبت به سال ۹۵ به بیش از دو برابر افزایش یافته است و این موضوع نشان می‌دهد که وارد کنندگان مکمل‌های غذایی و رژیمی به سمت تولید آنها در داخل کشور می‌روند.

فروش ۸هزار میلیاردی مکمل‌های تغذیه‌ای در سال گذشته

وی با بیان اینکه در سال گذشته حدود ۱,۵۰۰ میلیارد ریال واردات مواد اولیه مکمل داشتیم و برآورد می‌کنیم که فروش مکمل‌های تغذیه‌ای در سال ۹۷، ۸,۰۰۰ میلیارد ریال بوده، ادامه داد: امسال هم با وجود همه مشکلات و شایعات مشخص است که سال خوبی برای تولید مکمل‌ها خواهد بود. بنابراین باید به تولید با کیفیت نگاه دقیق‌تری داشته باشیم. تا کنون گمرک و سازمان استاندارد بر روی مواد اولیه نظارت می‌کردند، اما در حال حاضر سازمان غذا و دارو هم در این زمینه ورود کرده و اگر قرار است ماده اولیه‌ای به کشور وارد شود، باید از بهترین منابع باشد و این یک سیاست سازمانی است.

اطلاع‌رسانی در باشگاه‌های ورزشی در دستور کار است

خانوی با بیان اینکه بحث اطلاع رسانی در فضای باشگاه‌ها نیز در دستور کار ماست، گفت: باید کاری کنیم تا جوانان بدانند مصرف خودسرانه مکمل چه عوارضی می‌تواند داشته باشد. در کنار آن هم بحث‌های نظارتی را در حوزه تولید و عرضه تقویت می‌کنیم. در این زمینه اداره‌ای برای نظارت بر عرضه تولید و عرضه مکمل‌ها ایجاد شده است.

از اصالت مکمل‌ها مطمئن شوید

مدیرکل اداره امور فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل‌های سازمان غذا و دارو درباره وضعیت قاچاق در حوزه مکمل‌ها گفت: برای پیشگیری از قاچاق و تقلب، بحث برچسب اصالت مطرح شد و مردم علاوه بر توجه بر وجود برچسب اصالت روی یک فرآورده باید از اعتبارش هم مطمئن شوند؛ بطوریکه محل پوشیده شده بر روی برچسب اصالت را تراشیده و اطلاعات را یا اسکن کنند و یا به شماره نوشته شده بر روی برچسب پیامک کنند و تأیید آن را دریافت کنند. مکمل‌های وارداتی برچسب اصالت را دریافت کردند و امسال فرآورده‌های تولیدی هم موظف به نصب برچسب اصالت هستند.

داروخانه، تنها محل مجاز فروش مکمل

وی تاکید کرد: در عین حال تبلیغ و فروش، دو نکته مهم در موفقیت قاچاق هستند. برای پیشگیری از قاچاق این فرآورده‌ها به همکاری عموم جامعه نیز نیاز داریم. باید توجه کرد که تبلیغ مکمل‌های تغذیه‌ای از هر طریقی ممنوع است و فروش مجازی آنها نیز ممنوع اعلام شده است. بنابراین سایت‌ها یا تبلیغاتی که در شبکه‌های مجازی مانند اینستاگرام مطرح می‌شود، همه فعالیت‌های خطرسازی محسوب می‌شوند. باید بدانیم که تنها محل مجاز فروش مکمل داروخانه و با حضور فیزیکی فرد در آنجاست. بنابراین مردم در این زمینه باید به ما کمک کنند.

فروش مکمل‌های قاچاق در کوچه مروی

به گزارش ایسنا، وی در پاسخ به سوالی درباره فروش مکمل‌ها در کوچه مروی تهران گفت: ما تنها یک سازمان و نهاد هستیم و نمی‌توانیم به تنهایی این معضلات را رفع کنیم. از طرفی ارائه این محصولات در مکان‌هایی مانند کوچه مروی به صورت سازمان یافته است. به عنوان مثال یک بار همکاران ما در یک تور بازرسی وارد کوچه مروی شدند و از ثانیه‌ای که وارد آنجا شدند تلفن بنده زنگ‌های مشکوک خورد که پر از توهین و تهدید بودند. در عین حال بعد از ورود همکاران ما تمام پاساژهای آن منطقه بسته شدند و در کنار هر پاساژ یک کودک ۱۰، ۱۲ ساله گذاشته بودند. بنابراین ایجاد راهکاری مانند برچسب اصالت برای پیشگیری از قاچاق است. تنها کاری که می‌توانیم انجام دهیم این است که به مردم اعلام کنیم که مکمل یا فرآورده فاقد برچسب اصالت معتبر، مصرف نکنند.

خانوی در ادامه صحبت‌هایش درباره کیفیت مکمل‌های تولید داخل گفت: فرآیند ثبت یک مکمل در کشور زمان‌بر است. یکی از دلایل این زمانبر بودن تعیین اصالت و کیفیت شرکت مبدأ است که فرآیندی طولانی دارد. به هر حال کشورهای وارد کننده مکمل و مواد اولیه به ایران محدود بوده و شامل اتحادیه اروپا، آمریکای شمالی و … هستند. اگر کشوری بخواهد به ایران فرآورده مکمل و یا ماده اولیه وارد کند ما باید مستنداتش را ببینیم و یا از آنجا بازدید حضوری به عمل آوریم.

وی درباره بحث قیمت گذاری مکمل‌ها نیز گفت: ما به نوعی بحث قیمت گذاری مکمل‌ها را به سندیکا و اتحادیه مکمل‌ها واگذار کرده‌ایم که البته با نظارت سازمان غذا و دارو انجام می‌شود. از طرفی هر نوع افزایش قیمتی که در این حوزه اعمال شود، مورد بررسی قرار گرفته و در صورت نیاز بازنگری می‌شود. در عین حال قیمت‌گذاری، فرمول مشخصی دارد که از سوی سازمان غذا و دارو اعلام می‌شود و سندیکا و اتحادیه جایگذاری قیمت را انجام می‌دهند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید