ان‌بی‌سی: اقدام علیه سپاه نیروهای آمریکایی را به خطر می‌اندازد

  • سیاسی
  • یکشنبه ۲۵ فروردین ۱۳۹۸ ۱۵:۳۳
    کد خبر :520292
نیروهای آمریکایی

شبکه ان‌بی‌سی در گزارشی با بررسی پیامدهای اقدام خصمانه دولت آمریکا علیه سپاه تاکید کرد که این اقدام می‌تواند نیروهای آمریکایی را در منطقه به خطر بیندازد.

کاخ سفید زمانی که تصمیم گرفت نام سپاه پاسداران ایران را در فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی قرار دهد به دنبال آن بود که همه چیز را تکان دهد. این اتفاق افتاد.

تروریست‌های آمریکایی در یک بمب‌گذاری کشته شدند”. این عنوانی است که یک رسانه ایرانی برای خبر یک حمله در افغانستان انتخاب کرد که در آن سه نیروی آمریکایی جان خود را از دست دادند. این اتفاق یک روز پس از آن روی داد که دولت ترامپ تصمیم اخیر خود را اعلام کرد و یک تغییر در واژگان از سوی تهران به شمار می‌آید.

قانونگذاران ایران یونیفورم‌های سپاه را به تن کردند و در جلسه روز سه‌شنبه پارلمان شعار مرگ بر آمریکا سر دادند. همچنین پارلمان ایران طرحی دو فوریتی را به تصویب رساند که از کشورها می‌خواهد در صورت بازداشت یک نیروی آمریکایی آن را برای محاکمه به عنوان تروریست به ایران تحویل دهد.

حسن روحانی رئیس جمهوری ایران نیز گفت که محبوبیت سپاه با این اقدام آمریکا افزایش یافته و اعضای سپاه پاسداران بیش از هر زمان دیگری در تاریخ در قلب‌های ایرانی‌ها جای دارند.

تصمیم کاخ سفید برای تروریستی اعلام کردن این نیروی نظامی قدرتمند ایران یک سال پس از خروج دولت آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران انجام گرفت. ریچارد نفیو، مسئول پیشین امور ایران در شورای امنیت ملی آمریکا که زمانی عضو تیم مذاکره کننده این کشور در مذاکرات هسته‌ای با ایران بود، گفت که اقدام ترامپ علیه سپاه فعالیت‌های نیروهای آمریکایی در منطقه خاورمیانه را به مراتب پیچیده‌تر می‌کند.

وی افزود: زمانی که تروریست در نزدیکی شما باشد، با آنها چه می‌کنید؟ در نظام آمریکا اختیاراتی داریم که اجازه اقدام نظامی علیه آنها را می‌دهد. ایرانی‌ها این را می‌دانند. آیا آنها می‌نشینند تا یک نفر به آن‌ها حمله کند؟ یا اینکه خود در وهله اول برای ضربه اقدام می‌کنند؟

نفیو همچنین خاطر نشان کرد: این یک سناریو فرضی نیست: نزدیک به دو دهه است که ایران نفوذ خود در افغانستان، عراق، سوریه، لبنان و یمن را افزایش داده است. ایران در این روند مجبور بوده است در مواردی به عنوان رقیب و دشمن در نزدیکی نیروهای آمریکایی عملیات انجام دهد اما گاهی هم اینطور نبوده است. این اقدام علیه سپاه مسائلی حقوقی نیز ایجاد می‌کند.

این مقام پیشین آمریکایی ادامه داد: اگر ما یکی از نیروهای سپاه را در سوریه یا عراق در دستگیر کنیم با او چه می‌کنیم؟ آیا او را به ایران تحویل می‌دهیم؟ آنها تروریست هستند! و ایرانی‌ها در صورت دستگیری”تروریست‌های آمریکایی در خلیج فارس چه می‌کنند؟ همان‌طور که در ژانویه ۲۰۱۶ نیز چنین کردند.

ان‌بی‌سی در ادامه گزارش داد: رئیس جمهور ترامپ این تصمیم خود را بی‌سابقه توصیف کرد و در آستانه انتخابات اسرائیل، بنیامین نتانیاهو (نخست وزیر رژیم صهیونیستی) در پیامی به‌طور شخصی از ترامپ قدردانی کرد. عربستان نیز از آمریکا تشکر کرد.

ایلهان گولدنبرگ، سرپرست بخش خاورمیانه در اندیشکده”امنیت جدید آمریکایی” در این باره گفت: اما تروریستی خواندن سپاه هرگونه احتمال موافقت ایران با خواسته‌های آمریکا را غیر ممکن‌تر کرده است. با خروج از توافق هسته‌ای نیز سازوکار آمریکا برای رسیدگی به رفتار ایران دیگر در دسترس نیست.

وی یادآور شد: ما تمام اعتماد (ایجاد شده) را نابود کردیم. شما می‌توانستید درباره موشک‌های بالستیک مذاکره کنید. شما می‌توانستید درباره رفتار منطقه‌ای (ایران) مذاکره کنید. شما می‌توانستید درباره توافقات بیشتر هسته‌ای در آینده مذاکره کنید.

به گزارش ایسنا به نقل از شبکه خبری ان‌بی‌سی، منتقدان و حامیان توافق هسته‌ای هر دو بر این باورند که اقدام اخیر علیه سپاه هرگونه تلاش رئیس جمهور آینده آمریکا برای بازگشت به توافق هسته‌ای را پیچیده می‌کند.

بسیاری از نامزدهای دموکرات انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا اعلام کرده‌اند که مایلند آمریکا را به توافق هسته‌ای بازگردانند. در همین راستا کمیته ملی حزب دموکرات با تصویب قطعنامه‌ای اعلام کرد که بازگشت به این توافق حمایت می‌کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید