آیا تماشای زیاد تلویزیون منجر به زوال عقل می‌شود؟

    کد خبر :520127
تماشای زیاد تلویزیون

متخصصان علوم پزشکی در انگلیس و آلمان نسبت به تماشای روزانه و طولانی مدت تلویزیون به ویژه به سالمندان هشدار می‌دهند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که حتی استفاده از اینترنت به اندازه تماشای تلویزیون تاثیر منفی بر حافظه نمی‌گذارد.

جامعه نورولوژی (عصب‌شناسی) آلمان درباره رابطه تماشای تلویزیون و بیماری دمانس (زوال عقل) تحقیق می‌کند.

این مؤسسه تخصصی در موضع‌گیری خود نسبت به نتایج تحقیقی که در همین زمینه در انگلیس صورت گرفته به این جمع‌بندی می‌رسد: تحقیقات نشان می‌دهند که بیماری دمانسی که بر اثر تماشای زیاد تلویزیون پدید می‌آید می‌تواند نشانه‌های خاصی داشته باشد.

گروهی از متخصصان انگلیسی برای چندین سال رفتار هزاران نفر از افراد بالای ۵۰ سال را هنگام تماشای تلویزیون زیر نظر گرفته و بررسی کردند.

آن‌ها به این نتیجه رسیدند که افرادی که بیش از سه ساعت و نیم در روز تلویزیون تماشا می‌کنند حافظه کلامی یا گفتاری (verbal memory) ضعیف‌تری نسبت به دیگران دارند. این حافظه برای اطلاعاتی است که با واژه‌ها یا نقل قول‌ها بیان می‌شوند.

به گفته متخصصان جامعه نورولوژی آلمان، ضعیف‌تر بودن حافظه کلامی افراد یاد شده ربطی به کمبود حرکت یا دیگر خصوصیات ندارد.

به گزارش ایسنا، مطالعات دیگر نیز نشان داده‌اند که حتی استفاده از اینترنت به اندازه تماشای تلویزیون تاثیر منفی بر حافظه نمی‌گذارد. احتمالا چون تماشا کردن تلویزیون نسبت به گشتن در اینترنت حالت منفعل‌تری دارد.

در آلمان مردم به طور متوسط روزانه بیش از سه ساعت تلویزیون نگاه می‌کنند. پژوهش متخصصان انگلیسی همچنین نشان داده که افراد بیکار بیشتر تلویزیون تماشا می‌کنند. همچنین شمار زنان و نیز کسانی که سطح تحصیلات پایین‌تری دارند یا به لحاظ اجتماعی در انزوا هستند در میان کسانی که روزانه به مدت طولانی تلویزیون نگاه می‌کنند بیشتر است.

بنابر گزارش دویچه‌وله، از همین روست که جامعه نورولوژی آلمان توصیه می‌کند که به خصوص افراد مسن‌تر برای آنکه به لحاظ روحی سالم بمانند باید از تماشای طولانی‌مدت تلویزیون خودداری کنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید