ضربه‌گیرنوسان در بازار ارز

    کد خبر :519960
بازار ارز

در اولین روز هفته، دلار معاملات خود را زیر محدوده ۱۳ هزار و ۸۰۰ تومانی آغاز کرد و سکه نیز از کانال ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی پایین رفت.

از همان ابتدای روز شنبه انتظارات کاهشی معامله‌گران آشکار بود و افزایش فروش‌ها موجب شد حتی قیمت‌ها به سطوح پایین‌تری بروند؛ به‌طوری‌که ساعت ۴ بعدازظهر دلار روی عدد ۱۳ هزار و ۶۲۰ تومان قرار گرفت و سکه تمام بهار آزادی به قیمت ۴ میلیون و ۷۳۰ هزار تومان رسید. قیمت سکه افت ۹۰ هزار تومانی را نشان می‌داد و دلار نیز دیروز ۲۴۰ تومان از ارزش خود را از دست داد و برای سومین روز متوالی زیر مرز روانی ۱۴ هزار تومانی نوسان کرد.به گفته بیشتر فعالان، مهم‌ترین عاملی که زمینه‌ساز کاهش بیشتر قیمت دلار شد، افت نرخ حواله درهم بود. دیروز برخی فعالان از افت نرخ حواله درهم تا مرز ۳ هزار و ۷۰۰ تومانی خبر دادند که حدود ۱۰۰ تومان کمتر از روز پنج‌شنبه بود. با این قیمت درهم، ارزش دلار در بازار داخلی می‌توانست حتی به زیر ۱۳هزار و ۶۰۰ تومان برسد.

به گزارش افکارنیوز،به باور برخی فعالان بازار، افزایش عرضه درهم مهم‌ترین عامل کاهنده بود و از نظر آنها، این عرضه بیشتر از طریق فروش ارز برخی از شرکت‌هایپتروشیمی صورت گرفت. به گفته آنها، زمانی که قیمت درهم با سرعت زیادی کاهشی می‌شود، معمولا عرضه مناسبی صورت گرفته است و کاهش تقاضا برای افت شدید قیمت ارز کشور همسایه کافی نیست. در کنار این، شماری از کارشناسان عنوان کرده‌اند، شرکت‌های پتروشیمی به‌دلیل پیش‌رو بودن مجامع خود تمایل دارند منابع ریالی خود را تقویت کنند و آماده پرداخت سودهای سالانه شوند. براساس اظهارات برخی بازیگران بورس، وضعیت شرکت‌های پتروشیمی و نسبت P/ E (قیمت به درآمد) آنها نیز مناسب است و در صورتی که همکاری مناسبی با بانک مرکزی برای عرضه ارز درهم نداشتند، قیمت درهم نمی‌توانست کاهش زیادی را تجربه کند.

عامل دوم کاهش دلار

در حالی که عده‌ای از فعالان بر عرضه درهم توسط شرکت‌های پتروشیمی تاکید می‌کنند و نوسانات هفته گذشته بازار داخلی را نیز به اختلال در عرضه درهم نسبت می‌دهند، گروهی دیگر از فعالان، کاهش قیمت دلار در ابتدای هفته را به عامل دیگری نسبت می‌دهند. از نظر گروه اخیر، سیگنال رئیس‌کل بانک مرکزی مبنی بر استفاده از منابع صندوق توسعه ملی برای جبران بخشی از خسارت به سیل‌زدگان، انتظارات معامله‌گران ارزی را تحت‌تاثیر قرار داد و موجب شد که فروش‌ها افزایش پیدا کند. در صورتی که از منابع ارزی صندوق استفاده شود، میزان فروش ارز در بازار افزایش پیدا می‌کند تا منابع ریالی لازم تامین ‌شود. براساس چنین انتظاری، برخی معامله‌گران فروش‌های ارزی خود را بالا بردند.افزایش فروش‌های ارزی در صورتی انجام شده است که در میانه‌های هفته گذشته کمتر معامله‌گری حاضر به فروش دلار بود و بار سمت عرضه بیشتر روی شانه‌های صرافی‌های بانکی قرار گرفته بود.عرضه و تقاضا در آن مقطع زمانی حالت دورانی نداشت و بیشتر ارزهای خریداری‌شده با انتظار رشد بیشتر قیمت دپو می‌شد. با این حال از روز چهارشنبه با تقویت عرضه درهم، قیمت‌ها در بازار داخلی نیز تعدیل شده‌اند. برخی فعالان انتظار دارند با آغاز به کار بازار متشکل ارزی شرایط معاملاتی شفاف‌تر شود و نوسان‌گیران نتوانند با ایجاد جو روانی پیرامون اخبار نوسان‌گیری کنند.

بازگشت قیمت از کف روزانه

این در حالی است که افزایشی‌های بازار همچنان اعتقاد داشتند کاهش قیمت دلار بیشتر اصلاح قیمتی بوده است و معامله‌گران در حال سوخت‌گیری برای افزایش قیمت‌های بعدی هستند. این عده عنوان می‌کردند، دیروز پس از انتشار خبری از منابع خارجی مبنی‌بر درگیری‌های جدید در سوریه خریدها در بازار افزایش یافت. این در حالی بود که عده دیگری باورداشتند، کاهش قیمت ابتدای روز به اندازه‌ای نوسان‌گیران را دچار ضرر کرده بود که آنها در ساعات انتهایی روز سعی داشتند با برخی خریدها در معاملات اعتباری کمی قیمت دلار را بالا بیاورند.دیروز صرافی‌های بانکی نیز عرضه خود را در کانال ۱۳ هزار و ۷۰۰ تومانی کلید زدند و در ساعات انتهایی روز، حتی قیمت فروش را تا ۱۳ هزار و ۶۰۰ تومان پایین آوردند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید