سمبل تنکابن فرو می‌ریزد؟

    کد خبر :519918
پل تنکابن

کارشناس سازه‌های هیدرولیکی در مورد خطر تخریب پل چشمه کیله تنکابن هشدار داد.

اسماعیل طلوعی  با بازدید میدانی از پل تاریخی چشمه کیله شهرستان تنکابن از وجود ترک‌های متعدد در قوس غربی پل و ستون مجاور آن خبر داد و گفت: وجود ترک‌های میلیمتری و حتی کمتر از آن در امتداد رأس طاق قوس غربی پل و همچنین ستون مجاور آن نشانه جابه‏‌جایی و حرکت پل است.

طلوعی با اعلام هشدار به اینکه وجود ترک‌های متعدد در پایه و فونداسیون و نیز قوس غربی پل، سرآغاز بروز مشکل برای این سازه تاریخی است، تاکید کرد: امتداد ترک‌ها به سمت پایه پل و تیرچه ای که بالای قوس به صورت ممتد بنا نهاده شده و سبب استحکام و محافظت قوس‌ها است می‌تواند بیانگر فعل و انفعالات پل و در معرض خطر قرار گرفتن این بنای تاریخی تنکابن باشد.

وی با اذعان بر اینکه توجه نکردن به ترک‌های بسیار کوچک در این اثر باستانی می‌تواند باعث ایجاد پیامدهای جبران ناپذیری در آینده شود، خاطرنشان کرد: پیدایش این ترک‌ها در بنای تاریخی پل چشمه کیله می‌تواند دلایلی متعددی نظیر ارتعاشات پل در اثر تردد خودروها بر روی سنگفرش، فشار بر روی فونداسیون به سبب عملیات حفاری، سونداژ و سنگ چین و نیز شوتینگ نامناسب آب در پایین دست پل باشد.

کارشناس سازه‌های هیدرولیکی در رشته مهندسی عمران با اعلام مخالفت و انتقاد نسبت به اجرای سنگفرش پل تاریخی چشمه کیله توسط مجموعه شهرداری تنکابن افزود: اقدام اخیر شهرداری تنکابن نیز که منتج به احداث برید و پاشنه در انتهای مسیر تندآب پل و هدایت آب به چند دهانه غربی شده باعث ایجاد گودال در انتهای مسیر شوتینگ به دلیل انرژی بالای آب و نهایتاً تخریب زمین در این قسمت شده است که در نتیجه احتمال حرکت گودال به سمت پایه پل و اثرگذاری بر فنداسیون پل دور از انتظار نیست.

طلوعی با تصریح اینکه اجرای هر طرحی در مورد سازه‌های هیدرولیکی به ویژه پل‌ها نیازمند مباحث مطالعاتی، بررسی و نظریات کارشناسی دارد و باید بر اساس مهندسی رودخانه و علوم هیدورولوژی عملیاتی شود، تاکید کرد: فارغ از اینکه طرح مذکور بر اساس مطالعات انجام شده یا خیر مدت زمان اجرای طرح نیز باید مشخص باشد و اجرای طولانی مدت این پروژه و فشار آب بر سه دهانه غربی خطر تخریب پل را در صورت وقوع سیل افزایش خواهد داد.

این استاد دانشگاه آزاد با تاکید بر اینکه اکنون باید در فکر و اندیشه حل مشکلات بنای تاریخی پل چشمه کیله باشیم خطاب به مسئولان اداره میراث فرهنگی و گردشگری خواستار ورود و مداخله آنان در این زمینه شد و افزود: نیاز به حضور و دخالت مسئولان میراث فرهنگی و ممانعت از عملیات اجرایی و هرگونه دخل و تصرف در خصوص این بنای تاریخی ضروری است چرا که حفظ یک اثر تاریخی در واقع حفظ هویت یک شهر و منطقه است.

عضو دائمی کمیته رسوب زدایی مخزن سد سفیدرود با اعلام آمادگی در خصوص همکاری و همفکری نسبت به ترمیم، تعمیر و عملیات نگهداری و حفاظت این بنای تاریخی تاکید کرد: هرچند ترک‌های میلیمتری قوس‌ها و ستون‌های پل اکنون مسئله حادی برای آن ایجاد نکرده اما تداوم آن همگام با فشارهای متعدد بر پل می‌تواند در آینده این میراث فرهنگی و تاریخی را در معرض تخریب قرار دهد.

به گزارش ایسنا، پل تاریخی چشمه کیله تنکابن مربوط به دوره پهلوی اول بوده و در سال ۱۳۰۹ به همت مهندسان آلمانی و روسی شرکت اشکودا طراحی و توسط معمار ایرانی به اجرا درآمد که ساخت آن در سال ۱۳۱۱ به پایان رسید.

در مورد معماری و چگونگی ساخت پل باید گفت طول پل در فاصله بین هشت دهانه در بستر رود ۱۱۲، ارتفاع آن از سطح جاده اصلی تقریباً ۵.۱ و عرض آن نیز ۷ متر است، قوس پل از نوع بیضی کند بوده و در تمام جوانب آن اشکال تزئینی گل مانند از سنگ دیده می‌شود.

این اثر باستانی در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۷۹ با شمارهٔ ثبت ۳۳۲۹ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده و یکی از زیباترین پل‌های تاریخی کشور و سمبلی برای شهر تنکابن است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید