لغو قانون تمرکز وظایف کشاورزی عقب‌گرد به گذشته است

    کد خبر :51971

رئیس نظام صنفی کشاورزی اعلام کرد: لغو قانون تمرکز وظایف بخش کشاورزی در راستای احیای وزارت بازرگانی عقب‌گرد به گذشته محسوب می‌شود و کشاورزان مخالف آن هستند.

به گزارش ایسنا، شفیع ملک‌زاده امروز (یکشنبه) در نشست خبری اظهار کرد: حوزه باغبانی در بخش کشاورزی به دلیل ویژگی‌ها و تنوع بی‌بدیلش بدون شک یکی از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های دارای مزیت جهانی در ایران است و تولید انواع محصولات کشاورزی به ویژه میوه از خصوصی‌ترین زیربخش‌های کشاورزی است.

وی افزود: از زمانی که وظایف بخش کشاورزی از تولید تا تنظیم بازار در قالب قانون تمرکز وظایف بخش کشاورزی به وزارت جهاد کشاورزی واگذار شده است، سیاست‌گذاری‌ها بیشتر به نفع تولیدکنندگان بوده و زنجیره‌های تولید و تامین در بخش کشاورزی در حال شکل‌گیری است اما اگر قرار بر لغو این قانون باشد، مسلما به نوعی عقب‌گرد به گذشته کرده‌ایم و صدمات بسیاری به بخش کشاورزی وارد می‌شود.

رئیس نظام صنفی کشاورزی ادامه داد: یکی از ویژگی‌های قانون تمرکز این بوده است که وزارت جهاد کشاورزی منافع تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان را در کنار هم دیده و در همین راستا نیز واردات محصولات کشاورزی تنظیم شده است. در حالی که سابق بر این سیاستگذاری و برنامه‌ریزی برای واردات محصولات کشاورزی وجود نداشت و شاهد واردات بی‌حساب و کتاب این محصولات بودیم که می‌توان به واردات بیش از دو میلیون تنی شکر در سال ۹۲ اشاره کرد که در سال ۱۳۹۵ به حدود ۷۰۰ هزار تن کاهش پیدا کرد.

شفیع‌زاده ادامه داد: بیش از ۱۰۰ میلیون تن محصولات کشاورزی در کشور تولید می‌شود که متاسفانه بخش عظیمی از آن تبدیل به ضایعات می‌شود و این ضایعات از تولید، برداشت، نگهداری و انبارداری تا بازار مصرف و سفره‌های مردم وجود دارد و به عنوان مثال در حوزه گندم کمباین‌های برداشت این محصول به دلیل فرسودگی و به روز نبودن ضایعات بالایی دارد. همچنین در حمل و نقل، انبارها و سردخانه‌ها با مشکلات زیادی مواجهیم و این مساله باعث افزایش ضایعات می‌شود.

رئیس نظام صنفی کشاورزی گفت: نبود صنایع تبدیلی و تکمیلی نیز یکی دیگر از مشکلات بخش کشاورزی است که باید با حمایت دولت توسعه پیدا کند و بتوانیم در این راستا نیز فعالیت‌های گسترده‌تری انجام دهیم تا مشکل صادرات نیز حل شود.

سیاسی بودن مشکل صادرات محصولات کشاورزی

وی اظهار کرد: مساله صادرات محصولات کشاورزی و مشکلات پیشروی آن غالبا سیاسی است و باعث شده تا مرزهای کشور بسته شوند، اما مسائل دیگر مانند بسته بندی نامناسب و هزینه بالای تولید سبب شده تا رقابت‌پذیری محصولات کشاورزی ایران در بازارهای جهانی کاهش پیدا کند و صادرات آن نیز تحت تاثیر این مشکلات قرار گیرد، چرا که هم اکنون اکثر محصولات کشاورزی ما با وجود داشتن استانداردهای صادراتی به این دلایل قابل رقابت در بازارهای جهانی نیست و همین مساله باعث شده تا در شرایط خاصی که برای کشورهایی مانند روسیه و قطر پیش می‌آید نتوانیم بازار آنها علی رغم اقبال طرف مقابل در دست بگیریم.

شفیع زاده تصریح کرد: بوروکراسی‌های طولانی و تعرفه‌های بالا یکی دیگر از مشکلات موجود در حوزه صادرات محصولات کشاورزی است که امیدواریم در ادامه این مشکلات با سیاست‌گذاری درست که به نفع تولید کنندگان و مصرف کنندگان تمام می‌شود، حل شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید